Europese autoverkopen; voor het eerst een plusje!

Volkswagen doet het als een van de weinige in Europa verkochte merken beter dan vorig jaar...

Volkswagen doet het als een van de weinige in Europa verkochte merken beter dan vorig jaar...

De Europese autoverkopen laten voor het eerst na een periode van twaalf maanden een stijging zien t.o.v. vorig jaar. De maand juni zorgde voor een plus van 4,6% en dat geeft reden tot optimisme. Maar juni was lang niet goed genoeg om het totale verlies van rond de 800.000 auto’s te compenseren. Voor veel merken is er weinig reden om feest te vieren. Als we de merkclusters eens goed bekijken zien we opmerkelijke resultaten. Zo blijft Volkswagen veruit de grootste combinatie van merken, men levert op een totale omzet van 1.5 miljoen auto’s over het eerste halfjaar van 2009 slechts een elf duizend auto’s in. Binnen die cluster is Volkswagen zelf geslaagd in haar poging meer auto’s te verkopen, net als Skoda trouwens. Beide merken groeiden t.o.v. vorig jaar met ruim twaalf duizend eenheden. Maar daar staan verliezen tegenover van Audi en vooral ook Seat. Fiks verlies leed ook de PSA Groep (Peugeot, Citroen). Ford moest ook inleveren, maar daar komt het grootste deel van dat verlies voor rekening van het Zweedse merk Volvo. Dat merk alleen al liep maar liefst 23,5% terug. Bij Fiat kent men ook een licht verlies maar zijn de cijfers toch heel wat hoopvoller.

Alfa Romeo komt o.a. met de nieuwe Mito sterk terug....

Alfa Romeo komt o.a. met de nieuwe Mito sterk terug....

Vooral Alfa Romeo komt daar weer iets terug, hoewel dat sportieve merk nog steeds marginale omzetcijfers laat zien. General Motors dan, om te beginnen bij Open/Vauxhall. Een min van 16% door heel Europa heen is niet best, maar flink beter dan ook hier het Zweedse zustermerk Saab noteert. Met -57,5% en een totale omzet van net 16.000 auto’s is maar de vraag of dat merk nog een toekomst verdient.

De innovatieve stijl van werken legt bugetmerk Dacia geen windeieren..

De innovatieve stijl van werken legt budgetmerk Dacia geen windeieren..

Dat geldt in positieve zin zeker voor bugetmerk Dacia dat binnen de Renault-groep zorgt voor een verdubbeling van de omzet, waar Renault zelf een flink draai om de oren kreeg. Een nog grotere draai om diezelfde oren kreeg BMW dat net als Mini meer dan 20% inleverde. Dit geldt in iets mindere mate voor Mercedes en Smart. Bijna een vijfde deel van de omzet weg! En ook Toyota verliest flink, waarbij het luxemerk Lexus zelfs enorm inlevert. Veertig procent omzet minder! Dat is niet mis.

Hyundai groeit naar een Europees marktaandeel van 2,3%, even groot als Nissan..

Hyundai groeit naar een Europees marktaandeel van 2,3%, even groot als Nissan..

Groeicijfers zijn er voor Hyundai dat 19,5% steeg en qua Europese omzet nu groter is dan heel wat concurrenten. Op een wat lager niveau zien we ook Suzuki licht stijgen, de Europese introductie van de Alto redt het Japanse merk voor verlies. Kortom, de Europese verkopen zijn een slagveld, waarbij kennelijk lokale invloeden zo belangrijk zijn dat verschuivingen op gang zijn gebracht die hun weerga niet zullen missen. En oh ja, nog even voor de statistieken. In totaal werden binnen de tot de ACEA behorende Europese landen, net geen 7 miljoen personenauto’s verkocht. En dat is 9,8% minder dan vorig jaar over dezelfde periode!  

 

 

 

 

 

 

 

Skoda doet het Europees gezien nu flink wat beter dan concerzuster Seat..

Skoda doet het Europees gezien nu flink wat beter dan concernzuster Seat..

Lees ook:Autoverkopen januari 2009; -17%!
Lees ook:Mercedes moet inbinden…
Lees ook:Europese autoverkopen; verlies loopt terug
Lees ook:Ook Duitse verkopen dippen nu
Lees ook:Flink verlies Europese autoverkopen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.