Europese autoverkopen: flink lagere resultaten!

In de lagere prijsregionen wordt nog wel aardig verkocht. Zoals temerken is aan de verkoop van de Fiat Grande Punto, Seat Ibiza, Skoda Fabia en Opel Corsa.... 

Het kon natuurlijk niet uitblijven. Hoge brandstofprijzen, economische onzekerheid, banenverlies. Allemaal zaken waar de autobranche zeer gevoelig voor is. En dat is terug te vinden in de resultaten over acht maanden in 2008. Europa koopt flink minder nieuwe auto's….

Audi handhaaft zich Europees gezien op een nette 11e plek  

Als er een branche is die gevoelig is voor bewegingen van de conjunctuur, dan toch wel de autobranche. En die staat er momenteel niet best voor, getuige cijfers over de eerste acht maanden van dit jaar. Zo zakten de verkopen in Italië met maar liefst 25% terug t.o.v. vorig jaar, terwijl men in Spanje met een verlies van maar liefst 40% genoegen moest nemen. De Engelse markt is wat zuinigjes met een afname van 4%, terwijl in Frankrijk en Duitsland vrijwel gelijke aantallen worden verkocht. Grootste Europese merk is Volkswagen dat als enige van de top 30 in staat is om de miljoen auto’s te overschrijden. Maar ook de marktleider moest inleveren. 27.000 auto’s minder verkocht dan in 2007. Bij het op de tweedeplek staande Ford zien we hetzelfde beeld, daar is het verlies in aantallen nog wat groter zelfs. Ruim 90.000 auto’s minder verkocht Opel/Vauxhall dat mede daardoor een plek zakte t.o.v. vorig jaar. Renault blijft standvastig op de vierde plaats maar leverde ook flink in. Dat geldt ook voor Peugeot.

Met auto's als de nieuwe 500 weet Fiat steeds meer kopers te trekken 

Eerste merk dat beter verkoopt is Fiat op zes. Met dank aan een paar goed verkopende nieuwe modellen komen de Italianen een wat betere verkoop dan over het jaar 2007. Als we dan verder langs de ranglijst naar beneden kijken zien we dat het goed verkopende Nissan nu de 13e plek invult, dat ten koste van Skoda, dat weliswaar beter verkoopt dan vorig jaar nog het geval was, maar nipt achter het Japanse merk is geëindigd. Een opleving is ook aan de gang bij Mazda, waar men Europees gezien uit de vrije val is geraakt en de weg naar boven weer heeft gevonden. We vinden het merk op de 16e plaats. Daarvoor werd Hyundai terug verwezen naar plek 17, waarmee de Koreanen beter scoren dan het ook terugzakkende Volvo op 18. Kia wint een plekje en komt op 19, wat ten koste gaat van Suzuki dat het anders dan bij ons op Europees niveau niet mee kan met de besten. Ook bij Alfa Romeo gaat het niet best, het sportieve Italiaanse merk is nu op de 25eplek te vinden en het leverde weer een fiks aantal verkopen in. Vrij kort na de Italianen zien we Smart dat weer een beetje uit het dal kruipt en op 26 terug te vinden is. De Roemeense Dacia’s doen het Europees gezien best, het merk staat nu op de 28e plaats en bedreigt het een plekje hoger staande Chrysler. Veel minder gaat het met Land Rover dat nu echt onderuit roetsjt en Saab dat als het zo door gaat uit de Europese top 30 zal gaan verdwijnen. In totaal zijn de Europese verkopen nu vier procent slechter dan over dezelfde periode van 2007 en dan hebben we nog niet het effect van de crises op de beurzen van deze afgelopen dagen meegeteld. Dat effect zal zich vermoedelijk na afloop van de maand september openbaren.    

Lees ook:Israelische markt; Hyundai stevige martkleider!
Lees ook:Europese autoverkopen laten verlies zien
Lees ook:Flink verlies Europese autoverkopen
Lees ook:Autoverkopen eerste halfjaar 2008
Lees ook:Duitse smaak veranderde weinig

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.