Europese autoverkopen laten verlies zien

Volkswagen blijft Europees marktleider

Inflatie en sterk verhoogde brandstofprijzen laten hun sporen na in autoland. De Europse verkopen van personenauto's zijn dit eerste halfjaar van 2008 met ruim twee procent gedaald t.o.v. vorig jaar en de maand juni was zelfs acht procent minder goed dan in 2007. Voor een aantal merken is dat reden voor flink wat zorg…..

De Europese autoverkopen laten zien dat het eerste halfjaar toch niet zo positief zijn verlopen als wellicht vooraf gedacht. In het totale gebied zijn 2,2% minder auto’s verkocht dan in dezelfde periode van 2007. Volgens de ACEA is dit vooral aan de inflatie te wijten en de hoge brandstofprijzen. De Nederlandse markt onderscheidt zich nog wel door een positief saldo t.o.v. vorig jaar, maar een aantal grote Europese markten zakte echt behoorlijk in. Merken als Saab, Volvo, Jaguar, Land Rover en Honda moesten genoegen nemen met behoorlijk verslechterde afzetten. Groei was er voor Smart en Nissan.

Toyota moet uit een ander vaatje gaan tappen om bij de grote Europese merken te blijven behoren

 

Europees marktleider bleef Volkswagen dat echter wel wat minder auto’s verkocht dan vorig jaar. Dit was in nog meerdere mate het geval bij Ford dat een tweede plaats bezet, maar flink minder omzet scoorde dan een jaar geleden. Nog veel dramatischer is de situatie voor nummer drie, Opel/Vauxhall. Dat merk zakte ook een plaatsje t.o.v. 2007. Renault handhaaft zich nog wel op de vierde plaats, maar wordt op de huid gezeten door Fiat dat een aardige verkoopgroei laat zien.

Citroen is bezig met een heel nieuwe productlijn en dat houdt haar klanten trouw 

Nummer 7 is Citroen dat ook met een dalende afzet rekening moet houden. Dat moet ook Toyota, het hoogst genoteerde Japanse merk, dat van de merken in de top tien de grootste omzetdaling moest noteren. Het merk staat nu op 8. Kijken we verder in de top 30 zien we de volgende opmerkelijke resultaten. Nissan stijgt Europees gezien van de 15e naar de 12e plaats en laat het steeds minder goed scorende Seat daarmee achter zich. De Spanjaarden staan op het punt in Europa gepasseerd te worden door concernzuster Skoda dat nu nog maar een kleine 2.500 auto’s minder heeft verkocht dan Seat en op de 14e plek staat. Honda staat op 15 en zakt daarbij een plek t.o.v. 2007. Mazda groeit weer iets en komt op 16, daarbij het hoogst genoteerde Koreaanse merk Hyundai achter zich latend. Daar is het verval ook opmerkelijk. Bij New Mini is men weer op weg terug naar boven, met een 22e plek waar men vorig jaar nog op de 25e te vinden was. Werkelijk dramatisch verloopt 2008 voor Alfa Romeo dat nu nog maar op een marginale 26e plek staat en zelfs concernzuster Lancia boven zich moet dulden. Smart stijgt ook weer eens en wordt in haar kielzog gevolgd door Dacia dat zoals we inmiddels gewend zijn, echte sprongen omhoog lijkt te maken. Laatste merk in deze lijst is Saab dat op een of andere wijze niet in staat is voldoende klanten aan zich te binden. En om enig perspectief te brengen in al die cijfers, markleider Volkswagen verkocht binnen Europa in zes maanden tijd 800.771 personenauto’s, nummer 30, Saab een kleine 38.000!       

Lees ook:Autoverkopen zeven maanden 2008 laten lichte stijging zien
Lees ook:Flink verlies Europese autoverkopen
Lees ook:Europese autoverkopen: flink lagere resultaten!
Lees ook:Autoverkopen eerste halfjaar 2008
Lees ook:Autoverkopen eerste negen maanden 2008

2 reacties op “Europese autoverkopen laten verlies zien

  1. autojunk

    Dat door de hoge brandstof prijzen de vinger op de knip word gehouden is logisch. Het is maar voor korte duur. Auto’s slijten en moeten op een gegeven moment toch weer nieuw gekocht worden. Regeringen hebben toch de inkomsten van nieuw gekochte auto’s nodig en komen later wel weer met maatregelen om auto verkoop te stimuleren.

    Dat nu even de verkopen dalen is dat de consument even schrikt van de prijzen aan de pomp. Straks is alles weer normaal, en kunnen de verkopen weer omhoog.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    @Autojunk – de verkopen zullen wel op niveau blijven, dat is niet zozeer het punt, alleen het koopgedrag lijkt te verannderen. Kleine zuinige modellen als alternatief voor de wat dikkere middenklassers……Een landvol mini-auto’s dus……

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.