Hoe zuinig is zuinig eigenlijk?

Toyota-iQ_2009_800x600_wallpaper_03Het blijft tobben met de verbruikscijfers van de zgn. zuinigheidskampioenen onder de auto’s die wij als gemiddelde consumenten aanschaffen. We laten ons die verhalen goed doordringen, menen onszelf een plezier te doen als we met een dergelijke auto op stap gaan en worden dan niet vrolijk als blijkt dat onze rijstijl en omstandigheden in het dagelijkse verkeer niet bepaald bijdragen tot het behalen van de beloofde brandstofconsumptie. In Duitsland gaat dit net zo en dus koos het bekende weekblad Auto Motor & Sport er voor om eens te kijken wat er nu waar te maken valt van al die schitterende verbruikscijfers. En daarbij bleek dat de kleinste autootjes zeker niet de zuinigste zijn en diesels nog altijd een stuk economischer met brandstof omspringen als auto’s die op benzine draaien. Ook de beloofde CO2-uitstoot is in normale omstandigheden flink hoger als de theoretische waarden uit de folder. Het is maar dat u het weet. Toyota-Aygo_2009_800x600_wallpaper_01AM&S testte acht zuinige kleine auto’s en daarbij bleek dat de op papier zuinigste Volkswagen Polo Blue Motion (3,4ltr/100km-diesel) deze waarden bij lange na niet behaalde. Met bijna 5,5ltr/100km bleek dat je wel heel erg langzaam moet rijden wil de bij die laboratoriumwaarden kunt komen. Dat gold in nog grotere mate voor de kleine Smart ForTwo met dieselmotor, die in plaats van de beloofd 3,4ltr/100km slechts goed was voor 5,74ltr/100km. Bij de benzineauto’s deden twee deelnemers het ook bepaald niet zo goed als verwacht. De zeer succesvolle Toyota Aygo/Peugeot 107/Citroen C2 had meer dan 7,5ltr/100km nodig waar 4,5ltr/100km wordt beloofd. VW Polo 2009Ook de Toyota IQ 1.0 VVT-i bleek niet zo’n zuinigheidskoninkje te zijn, want bijna 8 ltr/100km is echt heel wat meer dan de 4,3ltr/100km die in de folders staan. Opmerkelijk genoeg is die IQ met diesel wel heel erg zuinig. Toch heeft de eindconclusie van AM&S nog wel wat leuke verrassingen in petto en is men eigenlijk best onder de indruk van al die testwaarden. Omdat deze kleine auto’s natuurlijk enorm gunstig afsteken bij hun grotere soortgenoten voor wie dergelijke afwijkingen ook ontstaan en dan direct in heel andere cijfers resulteren. Het is maar dat u het weet. Het is niet alles goud wat er blinkt, zeker niet bij de verbruikscijfers…….

Lees ook:Is klein altijd zuinig?
Lees ook:Hoe zuinig is zuinig eigenlijk?
Lees ook:Toyota’s loyale klanten…
Lees ook:Yaris Hybride kan goed elektrisch rijden….
Lees ook:Daihatsu Cuore zuinigste benzineauto

2 reacties op “Hoe zuinig is zuinig eigenlijk?

  1. Sander

    7,5l per 100km met een Aygo? Da’s knap, ik rij al 79500km gemiddeld 1:21.8 met rustig weggedrag. Als ik ga stampen, dan komt er een 1:16.5 uit, maar that’s it. Waren ze de vierde en vijfde versnelling kwijt?

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    @Sander – Het onderzoek is gedaan zoals zo vaak onder alle praktijkomstandigheden, met verschillende testrijders, met een fraaie mix van stad, buitenweg en snelweggebruik. Het gemiddelde praktijkverbruik legde men zo over het theoretische en opgegeven verbruik van de diverse fabrikanten. Je mag er vanuit gaan dat deze test vrij professioneel is uitgevoerd, zover ken ik die Duitse journalisten wel. En waar een econometer was ingebouwd met ideale schakelmomenten heeft men dit naar ik begrijp vanuit de uitleg, ook gebruikt om op of terug te schakelen….

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.