Categorie: "Algemeen"

Dacia op gas

De Dacia Sandera hatchback is er nu ook met af fabriek ingebouwde LPG-tank..

De Dacia Sandera hatchback is er nu ook met af fabriek ingebouwde LPG-tank..

Het Roemeense Renaultmerk Dacia is op de weg terug naar het succes. Zoals al bleek uit de verkoopcijfers over de afgelopen acht maanden komen de verkopen al dichtbij die van vorig jaar en bij het merk denkt men het jaar 2009 met winst af te sluiten. Intussen staat men niet stil en ontwikkelde speciaal voor de Nederlandse markt een Sandero op LPG. Deze auto, uitgerust met een 1,4 liter grote 75 pk sterke benzinemotor krijgt ‘af fabriek’ een LPG-installatie ingebouwd waardoor de auto een groen B label verdient en zorgt dat bij de aangifte IKB slechts 20% bijtelling geldt. Veel Dacia-kopers zijn gevoelig voor de mogelijkheden die LPG hen biedt en ook delage literprijs van autogas wordt zeer op prijs gesteld natuurlijk. Het is niet voor niets een budgetmerk. De inhoud van de LPG-tank is met 35 liter niet al te groot, het reservewiel moest er voor plaats maken en de Dacia-koper kan een reparatieset bestellen voor het geval een van de vier banden lek raakt. De Dacia Sandero LPG staat wel met een bij het merk normale messcherpe prijs in de catalogus. Voor een Ambiance betaalt u slechts € 10.695,-, een Laureate voor € 11.695,-. De auto’s worden ook met LPG afgeleverd met een volledige fabrieksgarantie van 3 jaar of een maxumum van 100.000km.

Skoda moet stapje terug zetten

Als de Duitse vraag naar de Fabia afneemt moeten de tsjechen mensen ontslaan...

Als de Duitse vraag naar de Fabia afneemt moeten de tsjechen mensen ontslaan...

Terwijl de Yeti Europa verovert en in Nederland juist deze maand op de markt komt, moet Skoda vermoedelijk stevig ingrijpen bij haar Tsjechische productielijnen voor o.a. de Fabia. Dit heeft ales van doen met de te verwachten terugval in de verkopen op de Duitse markt. Die is nu kunstmatig hoog door de sloopregelingen, maar het geld daarvoor raakt op en dat zal zeker leiden tot een scherpe daling van de vraag naar nieuwe auto’s. En juist de Skoda Fabia heeft enorm kunnen profiteren van die vraag. Skoda rekende zelfs op een verkoop van 76.000 auto’s die alleen al door de ingrepen van de Duitse regering waren gestimuleerd. Duitsland is de grootste afzetmarkt voor de Tsjechen, het merk zette er vorig jaar ruim 100.000 Skoda’s weg en voor dit jaar werd gerekend op een stijging van dit aantal. Maar als de Fabia-vraag wegvalt heeft men in de hoofdvestiging van het merk in Mlada Boleslav een groot probleem. Dan gaat de band een paar tandjes terug qua bouwtempo en raken vermoedelijk 2500 arbeiders hun job kwijt. Daarbij zitten veel mensen die nu tijdelijk worden ingehuurd om aan de sterk gestegen vraag te voldoen. Maar als blijkt dat de Duitse markt inderdaad inzakt zijn die extra mensen niet meer nodig. Overigens levert Skoda’s haar auto’s op 80 markten over de hele wereld en is de totale productie van alle modellen inmiddels de 500.000 eenheden genaderd. Naast de grote fabriek in Mlada Boleslav bouwt het merk nog in Vrchlaby en Kvasiny auto’s alsmede in China, Rusland en Bosnie.

Audi gaat ook op zuinige toer

De Audi A3 kent nu ook haar crisisvarianten.....

De Audi A3 kent nu ook haar crisisvarianten.....

De tijden van de ongebreidelde groei van motoren en vermogens zijn ook bij Audi voorbij. ‘Minder Co2′ is het toverwoord en daarbij levert Audi graag aan vermogen in. Men kan uiteraard gebruik maken van de kennis en ervaring van moeder Volkswagen op het gebied van kleine en zuinige dieselmotoren en zo brengt Audi nu een 1,6 liter grote TDi voor de A3 met resp. 90 of 105PK. Voor de zwaardere variant biedt het merk met de ringen standaard een ‘start/stop’ systeem aan en daardoor moet het verbruik dalen naar een schitterende 4,1,ltr/100km. Zodra de auto in ‘vrij’ staat en de koppeling wordt ingetrapt slaat de motor van de nieuwe A3 af. Laat je als bestuurder dat pedaal weer omhoog komen slaat de trouwe diesel weer aan. Audi voegt ook een nieuwe vorm van energiebesparing in. Remenergie die vrijkomt wordt elektronisch opgeslagen in de accu en dat scheelt brandstof. Bij de kleinste (en dus voordeligere)motorvariant krijg je die nieuwe technologie niet en dat scheelt 0,4ltr/100km. Nog altijd prachtige waarden voor een kleine Audi natuurlijk. De nieuwe motoren zijn beschikbaar voor alle nieuwe A3-varianten, niet voor de A3 cabrio. Die krijgt slechts de sterkste 1,6 TDi onder de fraai gevormde motordeksel. Eind van dit jaar komt er nog een speciale eko-versie van de A3 op de markt, uitgerust met de nieuwe 1.6ltr grote TDi, maar ook met speciale lage-weerstandbanden. Die versie moet in staat zijn de magische grens van 100g/km co2 te doorbreken.

Nieuwe C70 van Volvo

De Volvo C70 krijgt een vernieuwd uiterlijk vanaf de IAA in 2009

De Volvo C70 krijgt een vernieuwd uiterlijk vanaf de IAA in 2009

Volvo brengt tijdens de IAA in Frankfurt de nieuwe C70. Een sportcoupe die ook als cabrio benut kan worden en bestemd is voor het vervoer van vier personen. In feite gaat het om een facelift van het bestaande model. Daarbij zijn de voor- en achterkant van de aantrekkelijk Zweed opgewaardeerd en zijn de gebruikte materialen ook van hoogwaardiger kwaliteit. De styling van de nieuwe C70 is afgeleid van de concept S60 die in Detroit te zien was.  De auto krijgt daardoor scherpere lijnen en krijgt o.a. nieuwe koplampen en luchtinlaten. De hele neus is daardoor geprononceerder. Achter krijgt de spotieve Zweed led-verlichting wat de veiligheid vergroot. Binnen is ook het nodige aangepast. Een nieuw dashboard en een betere afwerking van alle bedieningselementen maken de Volvo tot een sterk opgewaardeerde auto. Het hele instrumentarium is nu meer om de bestuurder heen gegroepeerd en oogt ook logistiek sterker. De nieuwe C70 is ook veiliger geworden door o.a. stalen rolbeugels achter de inzittenden, die omhoog schieten als de auto om dreigt te slaan en versterkingen onderhuids. Daarbij krijgt de C70 ook nog eens gordijnairbags in de portieren, zijairbags in de voorstoelen en een automatisch aansturing tussen gordijnairbags en gordelspanners. Motorisch verandert er niet zo veel. De bekende motoren (3 benzine, 2 diesels) blijve

Dubbel gevoel; OLdsmobile Omega

Deze groene Omega 2d was in 1985 mijn persoonlijke vervoermiddel...

Deze groene Omega 2d was in 1985 mijn persoonlijke vervoermiddel...

Het is dat ik er zelf een tijd lang in een gereden heb, anders had ik van dit type auto vermoedelijk nooit gehoord; de Oldsmobile Omega. Een auto die door General Motors aan het begin van de jaren tachtig werd ontwikkeld in de zgn. X-Bodyreeks die ook bij Chevrolet en Buick leidde tot iets kleinere en zuinigere modellen dan de grote benzineslurpers die indertijd werden gebouwd.

De Omega was er vier jaar lang als twee- of vierdeurs sedan zoals deze donkerrode...

De Omega was er vier jaar lang als twee- of vierdeurs sedan zoals deze donkerrode...

De X-bodies deelden hun bodemplaat en techniek maar kregen wel een eigen merkgezicht. De Omega kwam in 1980 uit in de vorm waarover ik het in dit overzicht wil hebben. Een wat hoekige ‘compact’ die qua volume nog het meeste vergelijkbaar was met een flinke Mercedes of BMW, maar ontegenzeggelijk Amerikaans in gedrag en uitrusting. De auto was door zijn vormgeving behoorlijk ruim en oogde niet eens gek met zijn opmerkelijk gevormde grille en flinke chroompartijen. Het interieur was bewust niet al te luxe gemaakt, maar wat er in moest zitten vond je ook. Inclusief een automatische versnellingsbak met stuurversnelling.

De achgterkant was opmerkelijk rechthoekig van vorm, hier een luxe Brougham-uitvoering...

De achgterkant was opmerkelijk rechthoekig van vorm, hier een luxe Brougham-uitvoering...

Naar behoefte was de wagen leverbaar met een 2,5 liter grote viercilinder die tamelijk rauw liep en een iets sterkere V6, motoren die resp. 90 of 115 pk leverden. De Oldsmobile had voorwielaandrijving en dat zorgde voor een redelijk wegligging, ook al omdat de vering aan de harde kant was. Maar je haalde het door het rauwe motorgeluid wel uit je hoofd om er echt hard mee te rijden.

De meeste Omega's zijn uieindelijk bij de sloop geeindigd....

De meeste Omega's zijn uiteindelijk bij de sloop geeindigd...

Oldsmobiles van dit type bleken wereldwijd niet echt succesvol, er kwamen veel meer Chevrolets en Buicks op de markt, die wellicht wat uitbundiger gestyled waren en andere prijzen kende. GM besloot de Omega al na vier jaar uit de brochures te halen en er werd daarna niet meer over gepraat. Dat deed men ook niet over de ontwerpfout in deze reeks auto’s die ervoor zorgde dat bij tijd en wijlen een van de achterremmen compleet vast sloeg. Het zat ergens in de remkrachtverdeler en alle X-bodied cars hadden er door hun gedeelde techniek last van. En ik kan uit eigen ervaring melden dat het geen pretje is als jouw naar Nederlandse maatstaven Amerikaanse slagschip bij simpel afremmen ineens achterste voren draait. Dat ook het kachelsysteem van de auto geen hoge punten scoorde maakte dat de persoonlijke herinneringen aan de Omega zeer dubbel zijn. Als er een reeks modellen heeft bijgedragen aan de neergang van General Motors als grote autobouwer, dan toch deze serie. Alles bij elkaar bouwde men van deze kleine Olds toch nog tussen 1980-1984 bijna 500.000 auto’s, die als tweedeurs, vierdeurs en zelfs als super-de-luxe Brougham aan de man of vrouw werden gebracht. Ik denk persoonlijk niet dat er veel Omega’s bewaard zullen zijn gebleven in ons land of dat er een actieve club van verzamelaars bestaat.

Majorette fabriceerde ooit een vierdeurssedan in schaal 1:75 met verschillende lakkleuren, interieurs, een openende motorklep en zo meer....vreemde keuze voor een Franse fabrikant....

Majorette fabriceerde ooit een vierdeurssedan in schaal 1:75 met verschillende lakkleuren, interieurs, een openende motorklep en zo meer....vreemde keuze voor een Franse fabrikant....

Opmerkelijk is wel dat juist van deze kleine Yank door modelfabrikant Majorette een vierdeurs sedan op de markt is gebracht. Die staat uiteraard wel in mijn collectie. Als herinnering aan een auto die ik me eigenlijk liever niet meer herinner…..    

 

 

 

Rammen en drammen…

Wel speciale velgen laten monteren, maar niet in spiegels kijken? Oer-Holands gedrag?

Wel speciale velgen laten monteren, maar niet in spiegels kijken? Oer-Holands gedrag?

Het was weer eens zo ver. Even op en neer naar Duitsland. Altijd plezierig en goed voor het werkpaard. Alle pk’s mogen dan weer even ‘los’gelaten worden, ook al moet je dan wel eerst door dat ontzettend drukke Nederlandse verkeer. Waar links rijden tot sport verheven lijkt en zonder richtingaanwijzer naar de linkerbaan komen op een goede tweede plek. Of het nu gaat om zondagsrijders of bestuurders van bestelbusjes op weg naar een van de nog schaarse bouwplaatsen in dit land, het hebben van maling aan achteropkomend verkeer is steeds meer mode. In Duitsland moet je opletten dat je zelfs bij 160-180km/u niet wordt geramd door een van de ‘snelle jongens’ die soms met een snelheidsverschil van 50-100km/u op jou inlopen. Waar je moet blijven dan is een raadsel, als je maar naar rechts verdwijnt. In ieder geval kunnen de diverse autofabrikanten veel geld besparen door zowel spiegels als richtingaanwijzers gewoon niet meer mee te leveren op hun nieuwe modellen. Gebruik wordt er toch niet van gemaakt zo lijkt het….. En als je ziet hoe langzaam de meeste medelanders op de Duitse Autobahnen blijven rijden is het gaspedaal ook overbodig geworden…….Toch was het wel een leuk ritje hoor. Zeker toen ik thuis gekomen uitrekende wat ik gemiddeld had verbruikt met mijn moderne TDi, dat bleek 4,9ltr/100km te zijn en  dat viel me zeker niet tegen……

Handig naslagwerkje

15x17cm groot en lekker vol handig info.....naslagwerk over trucks

15x17cm groot en lekker vol handig info.....naslagwerk over trucks

Even in het land van de oosterburen geweest. En als ik daar ben combineer ik het nuttige met het aangename. Even binnengestapt bij de lokale Thalia boekwinkel die tussen de nodige fraaie naslagwerken een interessante aanbieding had liggen in de vorm van het ‘Lexikon der Trucks’ van uitgeverij Komet. Ik ken soortgelijke boekjes ook met andere onderwerpen uit de vaderlandse boekwinkels, maar met het onderwerp ‘trucks’ was me nog geen naar het Nederlandse vertaald deel opgevallen. Voor € 3,99 nam ik het boek mee naar huis. In 288 pagina’s tekst, geillustreerd met kleurenfoto’s van oude en nieuwe trucks en voorzien van een harde kaft is dit een prima ondersteuning voor mijn behoefte aan basiskennis over de wereld van het zwaardere werk…….Voor hen die het wellicht via internet zouden willen bestellen, het isdn-nummer is: 978-3-89836-533-8.

De weg kwijt…

De aandrijving van de computer deed het even niet meer.....

De aandrijving van de computer deed het even niet meer.....

Als het goed zit heeft u mij even gemist. Niet afwezig omdat ik vakantie aan het vieren was of zo hoor…. Meer door een of andere technische kwestie bij mijn eigen internetprovider waardoor van het ene op het andere moment mijn verbindingen met het www werden verbroken. De supersnelle Adsl waarvor ik had geopteerd bleek niet leverbaar, maar men sloot wel voor de goede gang der dingen, de oude Adsl-lijn af. Nou ja, na veel geploeter en gedoe zijn we weer terug. Excuses voor het ongemak. Ik ga weer verder waar ik gebleven ben en heb intussen de nodige zaken uit autoland op me af gekregen. Eens zien wat we ook hier weer kunnen gebruiken……

De ‘Luxe Eend’; Citroen Ami

De eerste Ami was snel te herkennen door zijn opmerkelijke achterruit..

De eerste Ami was snel te herkennen door zijn opmerkelijke achterruit..

Veel fabrikanten ontwikkelden in de loop van de jaren vaak afgeleiden van een bepaald succesvol type auto. Denk aan Volkswagen dat ontelbare varianten wist te bouwen op het Kevermodel, Fiat dat met haar kleine modellen telkens vast hield aan hetzelfde basisprincipe of Porsche dat veel van haar succes te danken heeft aan haar oeridee van een boxermotor achterin. Citroen werkte langs dezelfde lijnen toen men de legendarische 2CV gebruikte als basis voor nieuwe kleine modellen, waarmee het een wat bredere kopersgroep wilde bereiken. Juist voor hen die meer luxe wilden, of een iets handiger of ruimer interieur. En zo onstond de Ami.

Eigenzinnig lijnvoering kenmerkte de Ami...

Eigenzinnige lijnvoering kenmerkte de Ami...

Een auto die qua onderstel volledig leunde op de bekende ‘Lelijke eend’ maar een motor kreeg met wat meer inhoud en een voor die tijd opvallende en moderne carrosserie. Daarbij viel direct de naar binnen vallende achterruit op, die leek te zijn overgenomen van de Ford Anglia uit de jaren vijftig. De Ami was typisch een auto voor ‘doorgroeiers’. Eendrijders die iets meer wilden kregen met de Ami een goed alternatief in handen. Hij reed goed en de vering was vertrouwd en het motorgeluid ook. Er werden er dan ook heel wat verkocht aan Citrofielen maar zeker ook aan een aantal nieuwe klanten voor het merk. Die moesten wel kunnen tegen dat opmerkelijke eendengedrag en het meer dan comfortabele geluidsniveau van de luchtgekoelde boxermotor.

Geliefder dan de sedan; de Ami Break!

Geliefder dan de sedan; de Ami Break!

Om de concurrentie van Renault, die met de R4 een geweldig goed autootje aanbod, aan te kunnen kwam er in 1963 een stationcarversie uit die volgens de tradities van het merk Citroen, Break werd genoemd. Standaard hadden de Ami’s rechthoekige koplampen, wie een luxeversie kocht kreeg dubbele ronde koplampen. De Break bleek een hit en er werden er flink meer van verkocht dan van de normale Ami. Om die verkopen wat op te peppen kreeg de Ami in 1969 een complete make-over te verduren. De sierlijke lijnen van de eerste series verdwenen en de auto werd veel strakker aangeboden nu. De grille was prominent aanwezig en het vermogen maar liefst 12 pk groter.

Na 1969 de nieuwe lijn, Ami 8 fastback...

Na 1969 de nieuwe lijn, Ami 8 fastback...

Ondanks het feit dat de nieuwe Ami 8 niet meteen de schoonheidsprijs kreeg, verkocht de auto wel goed. Er was een nieuw koperspubliek voor en Citroen profiteerde daar goed van. OM aan de wens naar meer vermogen tegemoet te komen leverde Citroen vanaf 1972 ook nog een Amiversie af met onder de motorklep de viercilinder GS-motor die 61 pk sterk was. Dat maakte van de als Ami 8 Super aangeduide auto een rappe broeder. Helaas was het lawaai van de vierpitter ook zodanig dat een beetje onderling contact tussen de inzittende werd verstoord en een radio compleet overbodige luxe was. In 1979 viel het doek voor de ‘moderne eend’.

Als zo vaak in die jaren was roest de grootste vijand voor de Citroen Ami

Als zo vaak in die jaren was roest de grootste vijand voor de Citroen Ami

Maar niet nadat er maar liefst 1,5 miljoen van waren gebouwd. Daarvan bleven er niet veel over, want de wagen was net als veel leeftijdgenoten zeer roestgevoelig en dat maakt het een auto die voor liefhebbers van het merk de nodige aantrekkingskracht heeft als er een goed en ‘hard’ exemplaar gevonden kan worden. Een opmerkelijke variant was de M35. Een experiment waarbij Citroen de Ami een coupachtige lijn gaf, het onderstel gelijkend op dat van de DS-19 en onder de klep een 49pk sterke wankelmotor. Helaas bleek die combinatie niet bepaald een gelukkige en vooral de motoren haalden soms niet eens de 25.000km. Toch is de M35 wel een gezochte klassieker. Conclusie; de Ami was een prima alternatief voor de liefhebber van die wat zwabberig aanvoelende eendenvering en dat luidruchtige boxermotortje. Maar hij miste wel de charme van die klassieker. Ondanks dat zal Citroen zich niet schamen voor het verkoopsucces. Maar of er nog veel mensen zijn die zich deze auto herinneren?

 

 

 

 

Niet meer navigeren tijdens het rijden….

Kennelijk zitten veel automobilisten onderweg aan hun navigatieapparaten te prutsen...

Kennelijk zitten veel automobilisten onderweg aan hun navigatieapparaten te prutsen...

Mij is het nog nooit gelukt tijdens het rijden, het instellen van mijn navigatie-apparatuur. Het ding staat dit niet toe, en geeft in het scherm de boodschap terug ‘drive safely’ of zoiets. Ik moet dan stoppen, het apparaat uit de houder trekken en alsnog inprogrammeren. Toch meent de KLPD dat er nogal wat automobilisten zijn die tijdens het rijden met dit soort zaken bezig zijn. En men wil dat via aanscherping van de regelgeving kunnen aanpakken. In feite net zo strafbaar stellen als het mobiele bellen zonder handsfreeset. In het verlengde wil de KLPD ook andere handelingen strafbaar krijgen, zoals opmaken tijdens het rijden, een sigaret opsteken of wat al niet meer. Men constateert dat veel autombestuurders met van alles en nog wat bezig zijn onderweg, maar zelden met geconcentreerd autorijden. Ik ben wel benieuwd welke apparatuur je tijdens het rijden wel kunt bedienen trouwens….vast een duurder ding dan ik zelf bezit.