Categorie: "Algemeen"

Benzine meest populaire brandstof

Vruggink.301103.occasions

De RAI en BOVAG publiceerden ook weer eens wat cijfers rond de motor- en brandstofkeuze bij personenauto’s. Daaruit kwam naar voren dat de van oudsher bekende benzinemotoren nog steeds veruit in de meerderheid zijn bij de ook dit jaar nieuw verkochte auto’s. Ruim 73% van alle auto’s heeft een benzinemotor. Wagens met zelfontbrander zijn goed voor 22% van alle verkopen. En voor wie denkt dat het relatief schone LPG een opmars meemaakt, moeten we toch teleurstellend nieuws brengen, slechts e e n procent van alle auto’s heeft een extra gastank achterin. Het zo gevoelige milieu wordt door de verkoop van hybrides en elektrische auto’s wel steeds meer gediend. Het marktaandeel van dat soort auto’s is inmiddels gestegen tot vier procent. Dat is dan een stijging met 3,8 procent t.o.v. de verkopen in 2004. Opmerkelijk is het toch wel dat benzine op afstand nog steeds de meeste kopers blijft trekken. Diesel is even over haar hoogtepunt heen zo lijkt het, maar dit komt ook door het feit dat de traditionele leasemarkt wat is ingezakt. In die doelgroepen gebruikers zitten de meeste veelrijders en die zijn niet gebaat bij elektrische auto’s zonder voldoende actieradius of nog steeds niet helemaal ‘volwassen’ hybrides.

Ford Fiesta Lease Car of the Year 1

Naar verwachting zullen nieuwere generaties milieuvriendelijker en praktischer voertuigen een nog grotere belangstelling voor deze techniek bij kopers veroorzaken. Bij de weinige benutters van LPG is wel opvallend dat het vooral bezitters van grotere auto’s als MPV’s en terreinwagens zijn die gaan voor die gastank. Dat zal zeker van doen hebben met het ruimteverlies dat die opslagtanks nu eenmaal met zich meebrengen….

Onbekende sportieveling; AMC Javelin

AMC Javelin 1972 red

Er zijn in de loop van de jaren heel wat van vroeger bekende automerken verdwenen. De een was wellicht belangrijker dan de andere. Een van de merken die we nu vrijwel volledig uit beeld zijn verloren is American Motors Corporation. Ontstaan na een in 1966 doorgevoerde fusie tussen het van vroeger bekende merk Nash en het gerespecteerde Hudson werkte AMC de eerst jaren nog even met de van die twee merken overgebleven modellen, maar kwam het in 1968 met een reeks nieuwe en puur eigen producten op de markt. Omdat AMC vaak koos voor afwijkende vormgeving en ook wat lagere prijzen dan de gevestigde orde, lukte het om bepaalde modellen redelijk succesvol te verkopen en werden er nog best veel AMC’s geproduceerd.

AMC Javelin 1973 V8

Al snel ontstond ook de gedachte dat men met wat sportievere modellen een jonger publiek zou kunnen aanboren en zo ontstonden wagens als de Marlin en de Rebel die resp. weinig of juist zeer succesvol verkochten. In 1968 bracht men ook de fraai gestileerde Javelin uit. Een tweedeurs coupe die werd geleverd in aansprekende lakkleuren, en met in eerste instantie een tweetal motoren.

AMC Javelin AMX 1973 - V8 black

Een zespitter van 3800cc die 147 pk leverde en een V8 van 6.4 liter met een vermogen van 330pk. Met die laatste motor was die Javelin een pittige gast, want de top lag bij 250km/u en dat was vergelijkbaar met de beste sportwagens uit Europa in die dagen. De Javelin was een prima auto maar leed helaas aan het euvel dat zoveel van dit soort wagens uit de V.S. kenmerkten.

AMC Javelin 1972 hood open

Elk nieuw modeljaar groeide de auto een flink stuk en al snel was ook de Javelin een erg grote en zware auto geworden die niet meer aansprak bij de bedoelde kopersgroepen. In 1974 staakte men de productie. Er waren er toen 234.500 van gebouwd. In ons land was zo’n Javelin best een unieke auto en er zullen er slechts weinig tot in onze dagen rijdend zijn gebleven. Maar opvallend was hij wel en aansprekend om zijn prestaties. Een leuke klassieker…..

AMC Javelin 1971 white - still in use 2007

Welk merk is dit??

Welke automerk maakt dit soort fraaie koplampen???

Welke automerk maakt dit soort fraaie koplampen???

Ik was gisteren even onderweg. Bezocht links en rechts wat autodealerbedrijven en sprak met de ondernemers daar. Ik kom er in volgende logjes nog uitgebreider op terug. Maar in een van de dealershowrooms zag ik een splinternieuw model auto staan. En dan maak ik altijd wat foto’s voor mijn blogjes. Ook om eens te peilen hoe groot de kennis is onder mijn lezers omtrent al die voertuigen die wij in Nederland op de weg kunnen zien. Dus, een koplampunit voor u……hang daar maar eens een merk aan…..

Bezwaren tegen Auto Union

Auto Union D-type

De regering van de Duitse deelstaat Niedersachsen heeft zich boos gemaakt over het idee dat Volkswagen haar naam wil omvormen naar Auto Union. Men wijst in dit verband op de enorme kosten die een dergelijke operatie met zich mee zal brengen. Volkswagen wil volgens geruchten die in Wolfsburg de rond edoen, rond de volledige integratie van Porsche, de naam van het moederconcern wijzigen en heeft een grote voorkeur voor de oude naam Auto Union, waarin ooit DKW en Audi als merk figureerden. Niedersachsen, met twintig procent van de aandelen van VW in haar bezit, wijst nog eens fijntjes op de pogingen uit de jaren zeventig van de vorige eeuw toen VW ineens VAG wilde heten. Die operatie kosten vele tientallen miljoenen maar werd nooit echt een succes. Later, na de overname van Seat en Skoda bracht men de naam Volkswagen-Gruppe als ondersteunend concernbeeld, maar dat verdween weer toen men ook Bentley, Rolls Royce en Lamborghini inlijfde. De deelregering is wel van mening dat Volkswagen goed bezig is door zich steeds verder uit te breiden en haar pijlen te richten op nieuwe markten, zoals onlangs door de nieuwe samenwerking met Suzuki en de op handen zijnde integratie van vrachtwagenmerk MAN.

Volkswagen wil grootste zijn in 2018

VW Golf VI - headlight
Het gaat Volkswagen als groep momenteel eigenlijk niet eens zo heel erg slecht. Ook al zijn de omstandigheden in autoland verre van rooskleurig, het Duitse concern zakte slechts 2 procent in omzet aan auto’s terug, terwijl dit voor de hele industrie 14 procent bedroeg. Op basis van deze gegevens ziet Verkoop en marketingbaas Wittig van het bedrijf nog steeds een groei van Volkswagen die moet leiden tot een absolute toppositie in 2018. Voor een belangrijk deel haalt de Volkswagengroep haar beste resultaten nu uit nog steeds bestaande groeimarkten als China, India en Brazilië.
Volkswagen Space Up
In Europa ziet Wittig voorlopig weinig groei ontstaan. In tegendeel, hij verwacht net als veel andere analisten, dat na het opdrogen van de sloopsubsidies de verkopen in o.a. thuismarkt Duitsland stevig terugzakken. Ook flink minder goed gaat het in Amerika. Om een beeld te krijgen van de crisis moeten we even de totalen zien die momenteel aan auto’s verkocht worden.
VW Passat CC front
Dat zullen er dit jaar 49 miljoen zijn, tegen ruim 55 miljoen in de betere jaren. Wittig ziet het oude niveau niet eerder dan over een jaar of drie, vier weer haalbaar, maar dan mot alles wel even mee zitten. Hij heeft ook wat zorgen om de Chinese markt, want daar zit nu nog een groei in van 40% jaarlijks en dat kan een economie niet onbegrensd blijven verwerken. Volkswagen heeft in China wel een geweldig mooi marktaandeel. Het is er met een paar merken (w.o.Audi en Skoda) actief.
Seat Exeo front right
Er komen nog wel een paar nieuwe modellen in het gamma van de verschillende tot de groep behorende merken. O.a. een kleine en zuinige bestelauto zal worden toegevoegd en vanaf 2011 de nieuwe reeks ‘kleintjes’ die zijn gebaseerd op de ‘Up’. Daarvan alleen al moeten jaarlijks ruim 500.000 stuks worden verkocht, verdeeld over de diverse merken die een eigen interpretatie op het thema mogen geven. In de V.S. gaat Volkswagen komen met een moderne opvolger voor de huidige Jetta die men nu nog aanduidt als ‘New Compact Sedan’ en in Mexico gebouwd gaat worden.
32600
Maar Volkswagen gaat met het oog op de toekomst nog veel meer investeren. Zo komen er nieuwe fabrieken van het concern in Rusland, India en Amerika. Productie van Volkswagenmodellen door Suzuki wordt niet overwogen, aldus Wittig. Waar men nog wel een kluif aan denkt te krijgen is de inkrimping van het huidige Europese dealernetwerk. Dat is nu ingericht op de verkoop van jaarlijks vier miljoen auto’s, maar het zet slechts drie miljoen auto’s af. Een kwart van het dealerkorps is dus in feite overbodig en daar zal men werk aan de winkel hebben. In de wandelgangen schijnt trouwens een gerucht te gonzen dat VW door de enorme groei van het concern een de vele merken die er ‘onder’ vallen, wellicht haar naam zou willen veranderen in ‘Auto-Union’. Wittig houdt zich in dat thema zeer op de vlakte. Het zou wat mij betreft wel passen……..

Massa-onslag bij Lada dreigt

De Priora is er als hatchback, combi en sedan....

De Priora is er als hatchback, combi en sedan....


De Lada Kalina kan het merk ook niet redden...

De Lada Kalina kan het merk ook niet redden...

Avtovaz/Lada, de grootste Russische autobouwer, gaat naar verluid 27.600 mensen ontslaan. Datis ongeveer een kwart van haar totale personeelsbestand. Het was al een tijdje duidelijk dat de verkopen bij Lada bijzonder stroef gingen, mede door de ernstige financiele crisis waarin ook Rusland is terecht gekomen. Het bedrijf heeft grote moeite om haar producten te slijten. Daarbij is een grootschalige herstructurering nodig om het bedrijf winstgevend te krijgen. Momenteel helpt Renault daarbij. De Fransen bezitten 25% van de aandelen in Avtovaz/Lada. Voorheen was ook General Motors al betrokken bij de fabricage van auto’s hier. In ons land telt Lada eigenlijk helemaal niet meer mee als serieuze fabrikant.

Reeksen van jaren moesten importeur en dealers het doen met achterhaalde en daardoor niet aantrekkelijke modellen die ook nog eens van beroerde kwaliteit waren. Of er in de komende jaren veel ten goede zal keren is maar de vraag. Overigens was Lada in de tijd van de Sovjet-Unie een van de grootste fabrikanten ter wereld. Maar ja, toen was een Lada voor veel autobezitters in het thuisland ongeveer het ultieme wat men op het gebied van vervoer kon kopen. Die tijden zijn door de import van moderne westerse en Aziatische auto’s wel zo’n beetje voorbij.

Geen spitsheffing

De nieuwe kilometerheffing wordt straks niet hoger in de spits....

De nieuwe kilometerheffing wordt straks niet hoger in de spits....

Tijdens een radio-interview bij de KRO viel Mirjam de Rijk van Natuur en Milieu zowat van haar stoel toen ze de vrees uitsprak dat Minister Eurlings vermoedelijk niet zal meewerken aan de invoering van een Spitsheffing als onderdeel van de nieuwe kilometerbeprijzing. Het lijkt er volgens de Rijk op dat we een vlak kilometertarief krijgen, wat volgens haar de rem op rijden tijdens de spits weg haalt. De Rijk zit net als diverse andere belangenorganisaties in een overleggroep die ‘namens ons allen’ proberen te komen tot de invoering van een kilometertolheffing als alternatief voor de nu gebruikelijke belastingen en accijnzen. Men was ooit van plan om afhankelijk van tijdstip, plek en milieuvriendelijkheid van het voertuig de tolheffing door te zetten, maar het lijkt er nu op dat de huidige Minister van Verkeer en Waterstaat de scherpe kantjes van het voorgestelde systeem af heeft geslepen en een vlakker tarief zal gaan toepassen. Wie rijdt betaalt, ongeacht wanneer. De milieugroepen zijn uiteraard teleurgesteld. Die zien natuurlijk het liefste dat al het autoverkeer verdwijnt….

Gemeente Amsterdam weert historische auto’s

Slimme parkeermeter bepalen binnenkort het te betalen uurtarief in Amsterdam

Slimme parkeermeter bepalen binnenkort het te betalen uurtarief in Amsterdam

Het linkse gemeentebestuur van de hoofdstad heeft besloten om een extra heffing te leggen op het al hoge parkeertarief in Amsterdam van vijf euro per uur. Die heffing wordt vastgesteld voor oudere auto’s die de stad bezoeken. Daardoor zullen met name eigenaren met een ‘klassieker’ worden getroffen omdat die volgens de groenlinkse bestuurders het meest bijdragen aan luchtverontreiniging in de binnenstad. Binnenkort wordt aan de hand van het ingetikte kenteken van een auto (koppeling via bestand RDW) een toeslag van 50% opgelegd als de auto ouder is dan 1990. Om deze discriminerende maatregel te kunnen invoeren moest de wetgeving voor de hoofdstad worden aangepast. Daarvoor maakt milieuminister Kramer zich momenteel sterk. De VVD windt zich enorm op over dit voorstel en zegt er alles aan te willen doen om hem van tafel te kijgen. Eerder lukte het niet om soortgelijke maatregelen ingevoerd te krijgen, toen nog onder de verantwoording van Wethouder Herrema die later het veld moest ruimen vanwege de puinhoop rond de Noord-Zuidlijn.

Renault voert Disneyactie

Renault tracht haar verkoop weer op te vijzelen met een aantrekkelijke actie...

Renault tracht haar verkoop weer op te vijzelen met een aantrekkelijke actie...

Renault trekt heel wat acties uit de kast om haar verkopen over 2009 nog een beetje te redden. Zo is het Franse merk gestart met een tiendaagse in de showrooms van haar landelijke dealers. Daar staat de nieuwe animatiefilm UP van Disney/Pixar centraal. Wie tussen 8 en 17 oktober langs gaat bij de Renaultdealer maakt kans op allerlei leuke prijzen en het nodige financiele voordeel bij aanschaf van een nieuwe Renault. Er gaat zelfs een droomreis naar een gelukkige winnaar die maar liefst tienduizend euro waard is. Renault biedt kopers van een nieuwe Renault tijdens de actieweken een voordeel van 3+3+3. Dat houdt in dat er drie jaar garantie wordt gegeven op een nieuwe Renault, drie jaar gratis onderhoud (tot 60.000km) en de mogelijkheid om de auto drie jaar lang te financieren tegen een laag rentetarief van 3,9%. Wie van de prijzenfestivals wil profiteren moet als serieuze bezoeker aan de showrooms proberen met een speciale UP-huissleutel (iedereen krijgt er een thuis gestuurd) een deurtje te openen van Carl, hoofdrolspeler in de Disneyfilmom zo kans te maken op de hoofdprijs.

BMW gaat uitbreiden in China

BMW wil haar productie-capaciteit in China stevig vergroten

BMW wil haar productie-capaciteit in China stevig vergroten

BMW ziet momenteel slechts twee echte groeimarkten. China en in tweede instantie Amerika. Daarom hebben de Beiers besloten om de capaciteit van haar productielijnen in China flink op te waarderen en gelijktijdig de aanwezigheid op de Amerikaanse markt te versterken. Met de Chinese productiepartner Brilliance wordt momenteel gesproken over uitbreiding van de capaciteit, die flink groter moet worden dan de 41.000 auto’s die nu al worden gebouwd daar. Dat aantal zorgt voor een wachtlijst waarop nu al 15.000 klanten staan die lang moeten wachten op hun BMW ‘Made in China’. Om de langzaam overeind krabbelende Amerikaanse markt te kunnen bedienen wil BMW de productie van haar modellen langzaam maar zeker weer uitbreiden waardoor men nieuwe klanten voor een BMW ook de de V.S. beter kan bedienen dan nu het geval is.