De RAI en BOVAG publiceerden ook weer eens wat cijfers rond de motor- en brandstofkeuze bij personenauto’s. Daaruit kwam naar voren dat de van oudsher bekende benzinemotoren nog steeds veruit in de meerderheid zijn bij de ook dit jaar nieuw verkochte auto’s. Ruim 73% van alle auto’s heeft een benzinemotor. Wagens met zelfontbrander zijn goed voor 22% van alle verkopen. En voor wie denkt dat het relatief schone LPG een opmars meemaakt, moeten we toch teleurstellend nieuws brengen, slechts e e n procent van alle auto’s heeft een extra gastank achterin. Het zo gevoelige milieu wordt door de verkoop van hybrides en elektrische auto’s wel steeds meer gediend. Het marktaandeel van dat soort auto’s is inmiddels gestegen tot vier procent. Dat is dan een stijging met 3,8 procent t.o.v. de verkopen in 2004. Opmerkelijk is het toch wel dat benzine op afstand nog steeds de meeste kopers blijft trekken. Diesel is even over haar hoogtepunt heen zo lijkt het, maar dit komt ook door het feit dat de traditionele leasemarkt wat is ingezakt. In die doelgroepen gebruikers zitten de meeste veelrijders en die zijn niet gebaat bij elektrische auto’s zonder voldoende actieradius of nog steeds niet helemaal ‘volwassen’ hybrides.
Naar verwachting zullen nieuwere generaties milieuvriendelijker en praktischer voertuigen een nog grotere belangstelling voor deze techniek bij kopers veroorzaken. Bij de weinige benutters van LPG is wel opvallend dat het vooral bezitters van grotere auto’s als MPV’s en terreinwagens zijn die gaan voor die gastank. Dat zal zeker van doen hebben met het ruimteverlies dat die opslagtanks nu eenmaal met zich meebrengen….