De ‘merknaam’ Trabant is al sinds 1991 niet meer echt actueel. Het vroegere DDR-icoon dat werd geproduceerd door Sachsenring V.E.B. werd massaal gedumpt toen de grenzen open gingen tussen oost en west en de Ossies toegang kregen tot westerse automobielen.
Maar heel langzaam aan kenterde de situatie toch ten faveure van de kleine pruttelaar uit de vroegere DDR. In Berlijn, maar ook elders, kom je de kleine plastic karretjes tegen in allerlei bijzondere uitvoeringen en er rijden al de nodige keurig gerestaureerde exemplaren rond waarmee je als toerist zelfs rondritten kunt maken.
En heel langzaam aan kwam het besef dat die ‘Trabi’ eigenlijk zo gek nog niet was, ook al was het door zijn gebruikte tweetaktmotor een luchtvervuiler van jewelste. Pas in de laatste productiejaren kreeg het karretje een kleine VW-Polomotor, maar dat was te laat om het concept te redden. Na 33 jaar viel in 1991 het doek voor de auto die in totaal ruim 3 miljoen maal werd geproduceerd.
Begin deze eeuw ontstonden echter plannen om de Trabant in moderne vorm nieuw leven in te blazen. Initiatiefnemer was modelfabrikant Herpa dat bij haar afnemers voelde dat er voor die Trabant een ware liefde aan het ontstaan was.
Men liet door eigen ontwerpers een model bouwen voor een Trabant voor de 21e eeuw en daarna een mock-up op ware grootte die tijdens de IAA van twee jaar geleden werd onthuld. De reacties waren overweldigend positief en dus zette de initiatiefnemer door en ontwikkelde het eerste ontwerp tot dat wat nu op de IAA van 2009 te zien is. De Trabant nT, een conceptcar die productierijp gemaakt kan worden.
Aangedreven door een elektromotor, zeer milieuvriendelijk dus en met weliswaar nog herkenbare, maar zeker ook moderne lijnen. Een auto die elektrische rijden betaalbaar moet maken en vooral de Duitse binnensteden moet gaan bevolken. Uiteraard zoeken de ontwerpers samenwerking met anderen, financiers die de productie en verdere ontwikkeling kunnen ondersteunen. Maar eigenlijk is het succes van de nieuwe Trabant al verzekerd. En wie had dat kunnen denken in die jaren net na de ‘Wende’.
Met dank aan Herpa, dat ongetwijfeld snel ook zal komen met een fraai schaalmodel van de Trabant nT.