Volkswagen wil grootste zijn in 2018

VW Golf VI - headlight
Het gaat Volkswagen als groep momenteel eigenlijk niet eens zo heel erg slecht. Ook al zijn de omstandigheden in autoland verre van rooskleurig, het Duitse concern zakte slechts 2 procent in omzet aan auto’s terug, terwijl dit voor de hele industrie 14 procent bedroeg. Op basis van deze gegevens ziet Verkoop en marketingbaas Wittig van het bedrijf nog steeds een groei van Volkswagen die moet leiden tot een absolute toppositie in 2018. Voor een belangrijk deel haalt de Volkswagengroep haar beste resultaten nu uit nog steeds bestaande groeimarkten als China, India en Brazilië.
Volkswagen Space Up
In Europa ziet Wittig voorlopig weinig groei ontstaan. In tegendeel, hij verwacht net als veel andere analisten, dat na het opdrogen van de sloopsubsidies de verkopen in o.a. thuismarkt Duitsland stevig terugzakken. Ook flink minder goed gaat het in Amerika. Om een beeld te krijgen van de crisis moeten we even de totalen zien die momenteel aan auto’s verkocht worden.
VW Passat CC front
Dat zullen er dit jaar 49 miljoen zijn, tegen ruim 55 miljoen in de betere jaren. Wittig ziet het oude niveau niet eerder dan over een jaar of drie, vier weer haalbaar, maar dan mot alles wel even mee zitten. Hij heeft ook wat zorgen om de Chinese markt, want daar zit nu nog een groei in van 40% jaarlijks en dat kan een economie niet onbegrensd blijven verwerken. Volkswagen heeft in China wel een geweldig mooi marktaandeel. Het is er met een paar merken (w.o.Audi en Skoda) actief.
Seat Exeo front right
Er komen nog wel een paar nieuwe modellen in het gamma van de verschillende tot de groep behorende merken. O.a. een kleine en zuinige bestelauto zal worden toegevoegd en vanaf 2011 de nieuwe reeks ‘kleintjes’ die zijn gebaseerd op de ‘Up’. Daarvan alleen al moeten jaarlijks ruim 500.000 stuks worden verkocht, verdeeld over de diverse merken die een eigen interpretatie op het thema mogen geven. In de V.S. gaat Volkswagen komen met een moderne opvolger voor de huidige Jetta die men nu nog aanduidt als ‘New Compact Sedan’ en in Mexico gebouwd gaat worden.
32600
Maar Volkswagen gaat met het oog op de toekomst nog veel meer investeren. Zo komen er nieuwe fabrieken van het concern in Rusland, India en Amerika. Productie van Volkswagenmodellen door Suzuki wordt niet overwogen, aldus Wittig. Waar men nog wel een kluif aan denkt te krijgen is de inkrimping van het huidige Europese dealernetwerk. Dat is nu ingericht op de verkoop van jaarlijks vier miljoen auto’s, maar het zet slechts drie miljoen auto’s af. Een kwart van het dealerkorps is dus in feite overbodig en daar zal men werk aan de winkel hebben. In de wandelgangen schijnt trouwens een gerucht te gonzen dat VW door de enorme groei van het concern een de vele merken die er ‘onder’ vallen, wellicht haar naam zou willen veranderen in ‘Auto-Union’. Wittig houdt zich in dat thema zeer op de vlakte. Het zou wat mij betreft wel passen……..

Lees ook:Volkswagen; over drie jaar sterke opleving verkopen
Lees ook:Volkswagen leverde 4,2 miljoen auto’s af in vijf maanden tijd
Lees ook:Volkswagen draait als een tierelier!
Lees ook:VW bleef de grootste….
Lees ook:VW had een goed 2012

Eén reactie op “Volkswagen wil grootste zijn in 2018

  1. tweedehands auto's

    Toch typisch dat de verkoop in de niet Europese landen beter gaat dan in Europa zelf
    Zou dit aan de prijsstelling kunnen liggen?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.