Volkswagen draait als een tierelier!

VW-Sharan-2010Bij Volkswagen loopt zoals het nu lijkt alles weer op rolletjes. Het concern bouwde in negen maanden tijd in totaal 5,4 miljoen auto’s en dat is best een hele boel. Daarmee kent het bedrijf een groei van bijna dertien procent in vergelijking met 2009. Een teken dat in delen van de wereld de economische crisis langzaam aan het wegebben is. De maand september van dit jaar bracht zelfs een spectaculaire groei, toen maar liefst 663.000 auto’s werden verkocht. De Europese marktleider zet wel een paar kanttekeningen bij haar cijfers over de drie net afgelopen kwartalen. image019Want de grote groei komt toch uit China, waar alleen al 1,5 miljoen auto’s van het concern werden verkocht. Als je dan ziet dat men in dezelfde periode in de VS slechts (..) 267.500 auto’s kon afzetten, weet je dat men die Aziatische markten hard nodig heeft om het hoofd met trots boven water te houden. In Europa, traditioneel een sterke markt voor Volkswagen, was sprake van een totale groei van 1,1%, waarbij de West-Europese landen het veel beter deden dan de nieuwe markten in het oosten. Maar ook de eigen thuismarkt, Duitsland, staat enorm onder druk. Daar zakken de verkopen flink in en moet ook Volkswagen een omzetverlies van 20% accepteren. Audi A1 - prijzen vanaf rond de 19 milleOpmerkelijk is ook dat Skoda het goed blijft doen, net als Audi. Seat is een zorgenkind net als vrijwel elk van de premiummerken van het concern. Bentley, Lamborghini en Bugatti maken moeilijke tijden door. Maar er is zoveel zicht op herstel dat Volkswagen voor het hele concern nog steeds de doelstelling overeind houdt om in 2018 het grootste automerk van de wereld te zijn. Momenteel is dat Toyota nog steeds.

Lees ook:Mooie cijfers VW
Lees ook:Volkswagen wil grootste zijn in 2018
Lees ook:VW Bedrijfswagens ziet omzet toenemen
Lees ook:VW bleef de grootste….
Lees ook:Tata dankt winst aan Jaguar-LandRover

2 reacties op “Volkswagen draait als een tierelier!

  1. Haaruitval

    Dat skoda goed scored komt natuurlijk door dat het een telg van de VW familie is.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    @HUV – Skoda had voor de overname door VW ook al een behoorlijk marktaandeel in de landen van het vmlge oostblok. Daaronder ook de vroegere DDR, waar een Skoda net een tikkie hoogwaardiger werd gezien als een Trabant of Wartburg. Dat zorgde voor snelle acceptatie van de nieuwe modellen als de Favorit Facelift, Felicia en uiteraard de Octavia. Intussen is het merk mede dankzij de invloed en techniek van VW uitgegroeid tot een zeer volwaardige dochter van de VW-Groep. Met ruim 650.000 geproduceerde auto’s per jaar is het een fiks toevoeging aan de familie. En worden er VW’s verkocht die door en bij Skoda zijn gebouwd. Het werkt altijd twee kanten op….

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.