Audi gaat ook op zuinige toer

De Audi A3 kent nu ook haar crisisvarianten.....

De Audi A3 kent nu ook haar crisisvarianten.....

De tijden van de ongebreidelde groei van motoren en vermogens zijn ook bij Audi voorbij. ‘Minder Co2′ is het toverwoord en daarbij levert Audi graag aan vermogen in. Men kan uiteraard gebruik maken van de kennis en ervaring van moeder Volkswagen op het gebied van kleine en zuinige dieselmotoren en zo brengt Audi nu een 1,6 liter grote TDi voor de A3 met resp. 90 of 105PK. Voor de zwaardere variant biedt het merk met de ringen standaard een ‘start/stop’ systeem aan en daardoor moet het verbruik dalen naar een schitterende 4,1,ltr/100km. Zodra de auto in ‘vrij’ staat en de koppeling wordt ingetrapt slaat de motor van de nieuwe A3 af. Laat je als bestuurder dat pedaal weer omhoog komen slaat de trouwe diesel weer aan. Audi voegt ook een nieuwe vorm van energiebesparing in. Remenergie die vrijkomt wordt elektronisch opgeslagen in de accu en dat scheelt brandstof. Bij de kleinste (en dus voordeligere)motorvariant krijg je die nieuwe technologie niet en dat scheelt 0,4ltr/100km. Nog altijd prachtige waarden voor een kleine Audi natuurlijk. De nieuwe motoren zijn beschikbaar voor alle nieuwe A3-varianten, niet voor de A3 cabrio. Die krijgt slechts de sterkste 1,6 TDi onder de fraai gevormde motordeksel. Eind van dit jaar komt er nog een speciale eko-versie van de A3 op de markt, uitgerust met de nieuwe 1.6ltr grote TDi, maar ook met speciale lage-weerstandbanden. Die versie moet in staat zijn de magische grens van 100g/km co2 te doorbreken.

Lees ook:Audi voegt twee deuren toe bij de A1
Lees ook:Made in Germany criterium voor Duitse autokopers
Lees ook:Scherpe prijzen Audi A1
Lees ook:Audi test S1
Lees ook:Supersnelle Audi te koop..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.