Categorie: "Algemeen"

Toch Superb Combi op komst

De Superb wordt in Combi-uitvoering wel heel erg ruim......

De Superb wordt in Combi-uitvoering wel heel erg ruim......

Het is wonderlijk hoe Skoda omgaat met de introductie van haar nieuwe en lang verwachte Superb Combi. Was de auto in eerste instantie gepland voor een introductie rond deze tijd bij de Tsjechische en Duitse dealers,  vorig jaar werd ineens een flinke vertraging aangekondigd. Skoda achtte de tijd niet rijp om een dergelijke auto aan haar topsegment van modellen toe te voegen. Maar de Duitse autopers kreeg de beschikking over een paar ‘uitgelekte’ foto’s waarop de nieuweling voor een belangrijk deel zichtbaar is. En de Duitsers zijn stellig in hun mening (of verwachting) dat de Superb Combi te zien zal zijn tijdens de komende IAA in Frankfurt. En dat de introductie van de auto begin 2010 zal plaatsvinden. Als we het beeld goed bekijken zien we dat Skoda een tamelijk veilige vormgeving hanteert. Herkenbaar ook van de vergelijkbare Octavia en Fabia. Duidelijk is wel dat de auto in vergelijkbare uitvoeringen zal worden geleverd als de nu zo succesvolle sedan. En dat er een enorme laadbak beschikbaar zal staan voor de bezitters of gebruikers. Naar verluid wordt er ook op verzoek van vooral Duitse klanten gewerkt aan een iets minder straffe afstemming van het onderstel van de luxe Skoda.

Bakker Sibculo kiest voor Aixam

Aixam valt op door devlotte vormgeving van haar modellen

Aixam valt op door de vlotte vormgeving van haar modellen

Het bekende autodealerbedrijf Bakker uit Sibculo heeft het rayon Twente/Regio Vechtdal op zich genomen voor het opvallende brommobielmerk Aixam. Men doet dit vanaf 1 juli 2009 in combinatie met het Skoda-agentschap en de specialisatie in VW-groep-service. Eigenlijk kwam Aixam als een logisch gevolg van de in de werkplaats van het bedrijf ontwikkelende vraag naar service aan brommobielen uit de omgeving van de dealer.

De Mega Van is een heel handige kleine transporter van Aixam

De Mega Van is een heel handige kleine transporter van Aixam

Sibculo ligt centraal in een gebied waar veel van dit soort voertuigen rondrijden, maar waar het servicenetwerk dun gezaaid was. Aixam is een opvallend merk dat vooral interessante en vlotte 45-km/uur voertuigen bouwt die gretig aftrek vinden bij particulieren en bedrijven. De opvallende bedrijfswagens uit het gamma worden vaak gezien bij Gemeentelijke overheden. Ook de gesloten versies doen het goed als promotievoertuig. Bakker zal direct na aanvaarding van het dealerschap starten met de landelijke Aixam-actie die een gratis zomercheck inhoudt voor elke brommobieleigenaar.

Deze vlotte cabiotop is ook te zien bij Bakker in Sibculo

Deze vlotte cabriotop is ook te zien bij Bakker in Sibculo

Wie wel eens wil weten of zo’n kleine handig en zuinige Aixam wellicht het alternatief kan zijn voor een ‘echte’ auto of tweewieler kan op 9, 10, en 11 juli a.s. terecht bij Autobedrijf Bakker aan de Kloosterstraat 11 in Sibculo. Dan houdt men daar de feestelijke dealeropening in combinatie met een Open Huis. Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd…….

China boycot Renault

Volgens de Chinese overheid voldoet ook de Megane niet aan de daar gledende veiligheidsnormen...

Volgens de Chinese overheid voldoet ook de Megane niet aan de daar geldende veiligheidsnormen...

Er is een probleem ontstaan rond het merk Renault in China. Volgens de Chinese overheid zouden de geimporteerde Renaults niet voldoen aan de daar geldende technische normen. Het moet niet gekker worden zou je denken. Veiligheid en China combineren wij Europeanen toch ook niet automatisch met elkaar. Toch wil de Chinese overheid de import van Renault aan banden leggen. De Franse fabrikant brengt nu vier modellen op de Chinese markt. De Laguna, Scenic, Megane en daarvan afgeleide Coupe waren tot nu toe te koop. Volgens de Chinese authoriteiten hebben zich problemen voorgedaan met het voldoen aan de standaard veiligheidseisen door de betrokken auto’s. Opmerkelijk wel dit nieuws, de meeste Renault-modellen scoren namelijk flink hoog bij de EuroNCAP botsproeven, waar de meeste Chinese auto’s flink achterblijven en soms zelfs niet in staat zijn om zelfs maar een enkele ster te behalen. In China is door Westerse fabrikanten eigenlijk slechts eer te behalen als wordt samengewerkt met een Chinese fabrikant die ook weer een stuk productie naar zich toe mag halen. Of dit bij Renault wellicht een rol speelt? Chinese wijze van onderhandelen wellicht? Hoe dan ook, de lucratieve markt in het verre oosten is voor even een probleemgebied bij Renault.

Weinig effecten sloopregeling merkbaar

Er is veel vraag naar goedkopere tweedehands auto's....alles tot 5 mille vindt gretig aftrek..

Er is veel vraag naar goedkopere tweedehands auto's. Alles tot een prijs van 5 mille vindt gretig aftrek...

Even een stukje veldonderzoek gedaan. Vier dealerbedrijven in het noordoosten van Nederland bezocht en daar gevraagd naar de effecten van de sloopregeling op de verkopen van alle dag. Bij de vier bedrijven, samen goed voor een verkoop van 500 nieuwe en 650 tweedehands auto’s, was weinig tot niets te merken geweest van de sloopregeling. Slechts een transactie was tot stand gekomen doordat iemand zijn oude Opel Astra inruilde en een jonge tweedehands auto kocht. Opmerkelijk was ook het beeld dat bij alle vier bedrijven juist vraag was ontstaan naar goedkopere tweedehands auto’s, terwijl men qua occasions juist het iets hogere prijssegment normaal bedient. Kennelijk leeft de regeringssubsidie in deze streken toch wat minder dan verwacht. Overigens was de nieuwverkoop voor de drie gevoerde merken, alle drie toch in de top 20 van alle fabrikanten te vinden, behoorlijk ingezakt, liep de verkoop van tweedehands nog wel redelijk door. Maar de showroomaanloop was op alle vier lokaties sterk gedaald. Wat nu komt winkelen heeft een koopwens, de mensen die slechts kijken en niet komen kopen zijn kennelijk uit het ‘verkeer’. In de bezochte regio kijkt men met enige zorg naar de daar veel voorkomende ondernemers in de bouwbranche. Naar verwachting wordt het daar na de bouwvakvakanties ook sterker merkbaar dat er een crisis gaande is en zijn de opdrachten voor nieuwe projecten dan vrijwel weggevallen. Dit heeft enorme effecten op de omzet bij de andere leveranciers in deze hoek van Nederland. De bestelautoverkopen liggen er al vrijwel helemaal stil. Kortom, in autoland is de crisis nog lang niet voorbij….

Suzuki Alto geen botskampioen

De nieuwe in India door Maruti gebouwde Suzuki Alto scoorde slechts drie sterren bij EuroNCAP..

De nieuwe in India door Maruti gebouwde Suzuki Alto scoorde slechts drie sterren bij EuroNCAP..

De in India geproduceerde nieuwe Suzuki Alto blijkt ook in de laatste uitvoering geen kampioen als het gaat om botsbestendigheid. De kleine Japanse auto scoorde slechts drie sterren tijdens een eind mei in Duitsland gehouden botsproef volgens de EURO/NCAP-normen. Terwijl concurrenten als Honda en Hyundai ronduit goed scoorden verging het de Alto duidelijk minder. Op vrijwel alle onderdelen van de botsproeven scoorde de kleine Suzuki minder dan gemiddeld. Bij het onderdeel ‘Safety Assist’ zelfs zodanig beroerd dat de fabrikant besloten heeft om alle nu nog te produceren Alto’s standaard uit te rusten met ESP via de optielijst. Wie gaat voor een Alto zou deze optie dus sowieso moeten bijbestellen, ook al kost het iets meer. Het is opmerkelijk dat Suzuki met haar modellen vaak wat meer last heeft om aan voldoende sterren te komen op veiligheidsgebied. Als het gaat om value-fot-money scoort het merk juist vaak heel hoog. Misschien is het een door het ander te verklaren?

Paul Nouwen overleden…

Paul Nouwen, zoals hij onlangs sprak tot sponsoren voor de Groene Hart Ronde

Paul Nouwen, zoals hij onlangs sprak tot sponsoren voor de Groene Hart Ronde

Mister ANWB is niet meer. Paul Nouwen is naar we gisteren konden vernemen, op 74-jarige leeftijd aan een hartstilstand overleden. Onlangs nog mocht ik hem horen en zien spreken over een van de onderwerpen waar hij sinds zijn pensionering bij de ANWB zo druk mee bezig was, het wielrennen.  Hij was voorzitter van de Vereniging Ronde van Het Groene Hart en was uit dien hoofde bezig om in Woerden een groep van nogal terughoudende lokale sponsoren voor dat evenement te overtuigen van de publicitaire waarde van die wedstrijd voor de bekendheid van de sponsornamen. Bevlogen deed hij wat hem was gevraagd. Net zo bevlogen als hij indertijd stelling nam tegen minister Tineke Netelenbos die koste wat het kost het Rekeningrijden wilde invoeren. De ANWB ging onder Nouwen’s leiding overdwars liggen en dat kon Netelenbos weer niet verkroppen en die dreigde toen het monopolie van de ANWM voor de levering van verkeersborden te doorbreken. Na zijn pensionering ging Nouwen zich bezighouden met allerlei zaken die van doen hadden met mobiliteit en draaide zijn standpunt. Hij was uiteindelijk wel te porren om het systeem van kilometerheffing te accepteren als middel om de filedruk te verminderen. Dat laatste zal ik hem nu nietmeer nadragen. Een goed redenaar en beminnelijk mens is helaas veel te vroeg overleden. De familie en vrienden, maar ook de ANWB en zijn zakenrelaties zullen hem node missen…..

Marktplaats.nl grootste autosite

Particulieren kunnen op Martplaats de volle winst pakken die ze missen bij inruil door een dealer of handelaar...

Particulieren kunnen op Martplaats de volle winst pakken die ze missen bij inruil door een dealer of handelaar...

Juist vandaag viert marktplaats.nl haar tiende verjaardag. Was het eerst nog een letterlijke marktplek op internet waar mensen hun overbodige spullen konden verkopen, tegenwoordig worden er door handelaren en particulieren ook ajuto’s ge- en verkocht en wordt ook service en onderhoud aangeboden. Kennelijk is dat zo interessant, particulieren kunnen hun auto uiteraard vaak beter aan een andere particulier verkopen dan inruilen, dat deze website nu de grootste autosite van Nederland is geworden. In totaal worden elke dag 250.000 artikelen of diensten aangeboden op Marktplaats.nl en komen er 2 miljoen mensen langs om te zien of er iets van hun gading te vinden is. Zoals bekend is Marktplaats sinds enige tijd onderdeel van die andere gigant op internet, e-bay.

Merktrouw duur?

Bij veel kleine merken is de loyaliteit onder klanten juist groot....

Bij veel kleine merken is de loyaliteit onder klanten juist groot....

In Amerika verscheen een erg interessant artikel over merkentrouw bij consumenten. De auteur; Margo Hittleman, haalde een professor aan in de marketingwetenschappen aan de Cornell’s Johnson Graduate School of Management die onderzoek deed naar het verschil tussen een autoverkoop aan een merktrouwe en nieuwe klant. Daaruit kwam naar voren dat een trouwe klant een minder goede ‘deal’ kon sluiten dan iemand die van merk wisselde. Het bleek ook dat autofabrikanten niet voor niets zoveel doen aan het vasthouden van hun bestaande klantenkring. Relatief gezien zijn die goedkoper voor fabrikanten/importeurs en dealers dan de nieuwe kopers.

Nederlandse situatie is wel anders dan die in de V.S.

Nederlandse situatie is wel anders dan die in de V.S.

Ook het gedrag van de in een bepaald merk rijdende klant die zich graag bij zijn eigen merk oriënteert, zorgt voor een stuk financieel nadeel t.o.v. iemand die minder trouw is. Want de merktrouwe koper rijdt veel minder vaak van showroom naar showroom, oriënteert zich ook wat minder breed dan de klant die gaat voor de ‘deal’ en het niet zo interesseert waar hij in komt te rijden. Dus wie bijv. bij de Opeldealer aan komt rijden in een Opel en duidelijk maakt heel tevreden te zijn met dat merk en graag een nieuwe (of andere) Opel te overwegen komt er bekaaider vanaf dan die rijder uit een Volkswagen die hetzelfde doet. VW-rijders krijgen een betere prijs voor hun inruilauto of een betere korting dan die merktrouwe prospectkoper. Uit het onderzoek van Professor Dick Wittink bleek dat er grote verschillen bestaan, die in de V.S, kunnen oplopen tot wel $ 7.500,00 per transactie. En dat is veel geld. Nu zal het in Nederland wellicht iets anders toe gaan, merkdealers komen niet voor niets vaak in problemen door een te hoge inruilprijs voor een ‘eigen merk’ auto, maar toch. Volgende keer de eigen auto maar om de hoek parkeren als u naar de eigen merkdealer rijdt? 

 

 

 

 

Auto.blog.nl nu ook op uw mobiel

Van de leukste foto's zoals deze rallywagen van Peugeot in het merkmuseum,  valt nu ook via uw mobieltje te genieten...

Van de leukste foto's, zoals deze Peugeot in het Franse merkmuseum, valt nu ook via uw mobieltje te genieten. (foto: JH)

Wie een mobiel abonnement heeft met internet kan nu ook via dat medium volgen wat er zoal wordt geschreven en getoond op dit blog. Sinds enkele dagen worden de diverse blogs van blog.nl aangeboden voor uw mobiele telefoon. Ik zag gisteren de demo en was er zelf aardig van onder de indruk. Weer een reden te meer om www.auto.blog.nl onder uw favorieten op te slaan.

Opruiming!

Persfoto's als deze heb ik vaak dubbel - een Skoda Formule Vee uit 1972 - in zwart wit ook nog!

Persfoto

Wie iets bewaard heeft wat! Zo vergaat het veel mensen die zoals ik gek zijn op verzamelen en dat al vele jaren doen. Maar er komt toch een moment dat je moet besluiten om af en toe even wat zaken af te voeren of op te ruimen. Dubbele foto’s, folders, persmappen en ga zo maar door. Ik heb er in de loop van de jaren heel wat van om me heen verzameld en begin nu toch wel het besef te ontwikkelen dat er een einde komt aan het volume van wat een mens allemaal kan laten zien of tot zich nemen.

Folders als deze heb ik vaak dubbel in mijn bezit, overigens is deze net verkocht!

Folders als deze heb ik vaak dubbel in mijn bezit, overigens is deze net verkocht!

Nu ben ik een ‘állesverzamelaar’ dus dan gaat het al een stuk sneller met dat vol lopen. En omdat ik ook nog in het autovak heel wat jaartjes heb liggen, was het verzamelen soms een stuk eenvoudiger dan voor mensen die van buitenaf trachten een collectie op te bouwen. Hoe dan ook, de dubbele folders en foto’s gaan er als eersten uit, dan de dubbele automodellen en ook de vaak (te)grote in die geminiaturiseerde collecties. Iets terug naar de basis, een beetje lucht trachten te maken.

Een groot Ferrari F50 model is leuk, maar wat moet je eigenlijk met twee van die modelauto's?? Verkopen dus!

Een groot Ferrari F50 model is leuk, maar wat moet je eigenlijk met twee van die modelauto's? Verkopen die dubbele!

De eerste reeks stond op Marktplaats en Tweedehands.com en er zijn al wat items verkocht. Want doorgaan op de oude voet houdt in dat er een tweede huis moet worden gebouwd op, naast of achter het huidige en daarvoor is het in deze lastige tijden niet helemaal het moment. Opruimen is het alternatief, en vreemd genoeg voelt het nog ‘lekker’ ook….. 

Een Maserati kocht ik in Glasgow, de andere in Essen. Maar twee is te veel.....

Een Maserati kocht ik in Glasgow, de andere in Essen. Maar twee is te veel.....