Merktrouw duur?

Bij veel kleine merken is de loyaliteit onder klanten juist groot....

Bij veel kleine merken is de loyaliteit onder klanten juist groot....

In Amerika verscheen een erg interessant artikel over merkentrouw bij consumenten. De auteur; Margo Hittleman, haalde een professor aan in de marketingwetenschappen aan de Cornell’s Johnson Graduate School of Management die onderzoek deed naar het verschil tussen een autoverkoop aan een merktrouwe en nieuwe klant. Daaruit kwam naar voren dat een trouwe klant een minder goede ‘deal’ kon sluiten dan iemand die van merk wisselde. Het bleek ook dat autofabrikanten niet voor niets zoveel doen aan het vasthouden van hun bestaande klantenkring. Relatief gezien zijn die goedkoper voor fabrikanten/importeurs en dealers dan de nieuwe kopers.

Nederlandse situatie is wel anders dan die in de V.S.

Nederlandse situatie is wel anders dan die in de V.S.

Ook het gedrag van de in een bepaald merk rijdende klant die zich graag bij zijn eigen merk oriënteert, zorgt voor een stuk financieel nadeel t.o.v. iemand die minder trouw is. Want de merktrouwe koper rijdt veel minder vaak van showroom naar showroom, oriënteert zich ook wat minder breed dan de klant die gaat voor de ‘deal’ en het niet zo interesseert waar hij in komt te rijden. Dus wie bijv. bij de Opeldealer aan komt rijden in een Opel en duidelijk maakt heel tevreden te zijn met dat merk en graag een nieuwe (of andere) Opel te overwegen komt er bekaaider vanaf dan die rijder uit een Volkswagen die hetzelfde doet. VW-rijders krijgen een betere prijs voor hun inruilauto of een betere korting dan die merktrouwe prospectkoper. Uit het onderzoek van Professor Dick Wittink bleek dat er grote verschillen bestaan, die in de V.S, kunnen oplopen tot wel $ 7.500,00 per transactie. En dat is veel geld. Nu zal het in Nederland wellicht iets anders toe gaan, merkdealers komen niet voor niets vaak in problemen door een te hoge inruilprijs voor een ‘eigen merk’ auto, maar toch. Volgende keer de eigen auto maar om de hoek parkeren als u naar de eigen merkdealer rijdt? 

 

 

 

 

Lees ook:Dieselrijders blijken minder schadegevoelig…
Lees ook:Speciale aanbieding van Peugeot dealer Nefkens
Lees ook:Hyundai in actie
Lees ook:Autoverkopers snappen de klant niet meer
Lees ook:Ik wil naar mijn werk….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.