Categorie: "Algemeen"

Euromaster haalt ruim drie mille op voor Liliane-Fonds

Euromaster LIliane Fonds 2017In de afgelopen maand september heeft Euromaster actie gevoerd voor het Liliane Fonds. Bij elke geboekte APK in deze maand doneerde Euromaster een euro. Het resultaat van deze speciale actie: 3.057 geboekte keuringen en dus € 3.057 voor het Liliane Fonds. Op maandag 16 oktober j.l. overhandigde Wout Jonasse van Euromaster de cheque aan Kees Karstel van het Liliane Fonds. Kees Karstel zei hierover: “Prachtig dat de mensen van Euromaster zich zo inzetten voor kinderen met een handicap in de armste delen van Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Voor het Liliane Fonds is deze steun onmisbaar om kinderen te kunnen blijven ondersteunen.”

Het Liliane Fonds werkt aan een wereld die openstaat voor iedereen en waar iedereen mee kan doen. Een wereld waar ook de armste kinderen met een handicap een eerlijke kans krijgen en al hun talenten kunnen ontwikkelen en inzetten.
Om te helpen die droom waar te maken, werkt Liliane Fonds samen met Euromaster. Als specialist in banden en onderhoud staat ‘mobiliteit’ centraal bij Euromaster. Met deze samenwerking draagt Euromaster een steentje bij om kinderen met een handicap op weg te helpen.

Elektrisch rijden bij BCA…

Citro-n-C-Zero-Dat elektrisch rijden bezig is met een opmars en op enig moment in de toekomst een wat steviger aandeel zal hebben in ons aller mobiliteit, is volgens sommigen zeker. Maar wat betekent de elektrisch aangedreven auto voor de tussenhandel? Hoe ziet de remarketing van de elektrische auto eruit, welke vragen gaan consumenten stellen bij aanschaf van een elektrisch aangedreven occasion? Antwoorden op deze vragen en meer staan centraal tijdens het EV Event van BCA op maandagmiddag 30 oktober aanstaande in Barneveld.
Als grootste autoveiling van Europa en met tientallen veilingen per week waarin duizenden personen- en bedrijfswagens verhandeld worden, is BCA specialist op het gebied van remarketing van alle soorten auto’s. Inmiddels wordt er steeds vaker een elektrisch aangedreven auto de veilinghal binnengereden. En dat roept specifieke vragen op, zowel van de tussenhandel, retailer als consument. BCA kijkt daarom graag met haar klanten naar de toekomst, en zal tijdens het EV Event op 30 oktober dieper ingaan op de elektrische auto, de beschikbare cijfers en nieuwe ontwikkelingen.

EV 01Vanuit diverse invalshoeken zetten specialisten van onder andere VWE, Tesla Motors, Nederland Elektrisch, ANWB en Innovam in korte presentaties uiteen hoe vanuit hun vakgebied of achterban tegen elektrisch rijden wordt aangekeken en welke vragen er zijn. Dit wordt ondersteund met cijfers en afgesloten met de mogelijkheid vragen te stellen aan het deskundigenpanel. Het programma is zowel interessant voor de tussenhandel als voor de eindgebruiker.

Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor het EV Event van BCA, dus bezoekers dienen zich vooraf aan te melden. Deelname is gratis. Geïnteresseerden
kunnen bovendien tussen 12 en 14 uur testrijden met een elektrische auto. Het programma wordt aan het einde van de middag afgesloten met een netwerkborrel.

Audi brengt nieuwe A7 Sportback…

A7 2018 frontDe tweede generatie van de Audi A7 Sportback gaat wat uiterlijk vertoon betreft door waar de nieuwe A8 ophoudt. Zijn atletische proporties en sportieve lijnen onderstrepen zijn bijzondere karakter. Bovendien is de vierdeurs ‘gran turismo’ uitgerust met een futuristisch interieur, een vooruitstrevend lichtontwerp, hightech systemen en louter motoren met mild hybride technologie.
Audi maakte in 2010 een gedurfd statement met de eerste generatie A7 Sportback. De vierdeurs coupé combineerde elegantie met sportiviteit op een volledig nieuwe manier. In zijn tweede gedaante gaat de A7 Sportback verder op de designrichting die Audi met de compleet nieuwe A8 is ingeslagen. Het zijaanzicht van de A7 Sportback wordt gedomineerd door een lange motorkap, grote wielbasis, korte overhangen en een aflopende daklijn. Geprononceerd plaatwerk op de flanken dirigeert de aandacht naar de grote wielen van de A7 Sportback en benadrukt de quattro-genen van het model. Nog meer dan bij het huidige model het geval is, domineert de kenmerkende Singleframe grille de neus van de vierdeurs coupé. Hij is breder en lager en wordt geflankeerd door langgerekte koplampen met innovatieve lichttechniek.

A7 Sportback front 800_a7sportback1De nieuwe Audi A7 Sportback is 4.969 millimeter lang, 1.908 millimeter breed, 1.422 millimeter hoog en heeft een wielbasis van 2.926 meter. Zijn combinatie van strakke lijnen en gespierde wielkasten refereert aan de brede ‘schouders’ van de Audi Ur-quattro. Aan de achterzijde lopen de lijnen van de A7 Sportback naar elkaar toe, zoals op de achtersteven van een jacht. Ondanks dat, is de bagageruimte 535 liter groot. Door de achterste zitrij om te klappen kan die worden vergroot naar 1.390 liter. In de kofferklep bevindt zich, net als bij de vorige generatie A7, een spoiler die automatisch omhoog komt op hoge snelheid. Helemaal onderaan is de A7 Sportback voorzien van een antracietkleurige diffuser met chromen elementen erin.
Verder is er weinig chroom te ontdekken aan de nieuwe A7 Sportback. De zes spijlen van de Singleframe grille zijn uitgevoerd in hoogglans zwart. Daarbij oogt de vierdeurs gran turismo met het optionele S line pakket nog sportiever. Hij beschikt dan over een aangepaste voorbumper en diffuser, andere luchtinlaten en gewijzigde zijskirts.

A7 Sportback rear 800_a7sportback3De Audi A7 Sportback is te bestellen in één van vijftien kleuren, waarvan er acht nieuw zijn (Avalon Green, Firmament Blue, Navarra Blue, Seville Red, Soho Brown, Typhoon Gray, Triton Blue en Vesuvius Gray). Uiteraard is het ook mogelijk om de auto een gepersonaliseerde tint mee te geven. Er zijn bovendien drie soorten koplampen leverbaar: LED, HD Matrix LED en HD Matrix LED met lasergrootlicht. De achterlichten zijn opgebouwd uit dertien verticale segmenten die aan iedere zijde worden verbonden door een LED-strip; wederom een hommage aan de Audi Ur-quattro.
In het interieur van de A7 Sportback vervangen twee touchscreens de traditionele knoppen en bedieningselementen. De grootste ervan meet 8,6 inch en is weggewerkt in de middenconsole. Net als in de nieuwe Audi A8 geven de touchscreens in de A7 Sportback haptische feedback als ze worden aangeraakt. Verder valt er uiteraard veel te kiezen op het gebied van interieurkleuren, bekledingsmaterialen en afwerkingsdetails. Naast de standaardstoelen biedt de Audi A7 Sportback ook de optie van sportstoelen en S sportstoelen. Die laatste twee zijn bekleed met naar keuze Nappa-leer en Alcantara of Valcona-leer.

Met de AI-knop op het dashboard kan de bestuurder de Audi AI remote parking pilot en de Audi AI remote garage pilot activeren. Beide systemen zijn vanaf volgend jaar beschikbaar. Ze rijden de A7 Sportback zelfstandig in en uit een parkeervak of garage. De bestuurder kan zelfs van tevoren uitstappen en de Audi AI-functies aansturen met de myAudi-app op zijn telefoon. Het enige dat hij hoeft te doen, is de Audi AI-knop ingedrukt houden. De auto bouwt een 3D-beeld op van zijn omgeving door informatie uit diverse sensoren samen te brengen. Afhankelijk van het uitrustingsniveau heeft de Audi A7 Sportback tot wel vijf radarsensoren, vijf camera’s, twaalf ultrasone sensoren en een laserscanner.

A7 Sportback drive 800_a7sportback5In eerste instantie komt de nieuwe Audi A7 Sportback op de markt als 3.0 V6 TFSI (250 kW/340 pk en 500 Nm). Hij sprint in 5,3 seconden van stilstand naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u. Volgens de NEDC-meetmethode verbruikt de Audi A7 55 TFSI 6,8 liter benzine per 100 km*, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 154 g/km*. De 3.0 TFSI is gekoppeld aan een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling en quattro-vierwielaandrijving. Voor de A7 Sportback komen vlak na de introductie meer benzine- en dieselmotoren beschikbaar, zowel met vier als met zes cilinders.
Alle motoren in de A7 Sportback zijn uitgerust met een mild hybride systeem (MHEV) voor meer comfort en een betere efficiency. De motoren gebruiken een elektrisch systeem van 48 Volt. Een zogenoemde belt alternator starter (BAS) werkt samen met een lithium-ion batterij en kan maximaal 12 kW aan energie terugwinnen via het remmen. Bij snelheden tussen de 55 en 160 km/u kan de A7 Sportback vrijlopen met de motor uit, waarna de BAS hem bijna ongemerkt weer start.
De start-stopfunctie van de vierdeurs coupé is uitgebreid. Als de A7 Sportback stilstaat, houdt de start-stopfunctie via de standaard camera in de neus de auto’s voor hem in de gaten. Beginnen die te bewegen, dan wordt de motor van de Audi alvast aangezet. In het dagelijkse verkeer zorgt de MHEV-techniek ervoor dat het brandstofverbruik van de A7 Sportback met zo’n 0,7 liter per 100 kilometer* wordt teruggedrongen.
De nieuwe Audi A7 Sportback is vanaf medio november te bestellen en vanaf februari volgend jaar in ons land leverbaar.

Werk aan de tunnel….

Westerscheldetunnel 2017 - 10Van maandag 27 november tot en met vrijdag 1 december a.s. worden nieuwe borden (waar onder andere de maximumsnelheid op staat) opgehangen in de Westbuis richting Terneuzen. De Westerscheldetunnel is deze week iedere werkdag van 20.30 tot 21.00 uur volledig afgesloten.
De afsluiting is nodig om tweerichtingsverkeer in te stellen in de Oostbuis richting Borssele, zodat we in de andere tunnelbuis met renovatiewerkzaamheden aan de slag kunnen. Vanaf 21.00 uur kan het verkeer in beide richtingen weer gebruikmaken van de tunnel. Dit gebeurt met tegengesteld verkeer en een snelheidsbeperking van 70 km/uur. Het kan zijn dat je enkele minuten langer doet over de reis. Iedere nacht tussen 03.30 en 04.00 uur is de tunnel opnieuw volledig dicht om het tegengestelde verkeer op te heffen.
Begin dit jaar is de renovatie van de technische installaties in de Westerscheldetunnel begonnen. De tunnel krijgt onder andere nieuwe camera’s, luidsprekers en intercoms. De 275 nieuwe signaleringsborden zijn beter verlicht en twee keer zo groot als de huidige borden. Zo vallen ze nog beter op in de tunnel.

Fastned zet Autocharge in…

Fastned 261470-persbeeld_autocharge_def-a6c991-large-1507818737Fastned startee deze week met de uitrol van Autocharge.  Met Autocharge wordt de laadsessie direct gestart nadat de gebruiker de stekker in de auto heeft gestoken. Er is dus geen app of laadpas meer nodig om het laden te starten. De lader herkent de auto waardoor het laden sneller, makkelijker en veiliger wordt. Vandaag begint de uitrol met een selecte groep gebruikers. Fastned verwacht dat Autocharge binnen enkele weken beschikbaar is voor alle Fastned klanten op alle stations.

Autocharge werkt op basis van een unieke identifier die de elektrische auto doorgeeft aan de snellader. Daarmee kan Fastned – na eenmalige registratie – de auto herkennen. Een laadbeurt kan zo automatisch in rekening worden gebracht. Alle auto’s met een CCS snellaadpoort zijn al geschikt voor Autocharge.

Fastned 231059-Fastned%20Station%20ten%20Bosch-e3b7fe-original-1480499267De Autocharge functie is ontstaan in de community van laadbedrijven naar aanleiding van de gebruikersvraag om laadsessies eenvoudiger te autoriseren en betalen. Autocharge is onderdeel van het CCS snellaadprotocol en is als open standaard door alle operators van snellaadstations te gebruiken. Fastned is gecommitteerd aan open standaarden en gebruikt onder andere de open OCPP en OCPI standaarden voor laadtransacties.

AutoScout laat auto’s iconisch worden…

VW iconische modellen en meerHoe heeft de Volkswagen Golf zich de afgelopen veertig jaar ontwikkeld? En hoe zag de Opel Corsa er in 1983 uit? AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland, heeft de top 10 populairste occasions van de afgelopen twee jaar op een rij gezet en de verandering van deze 10 tijdloze en iconische auto’s in een moderne slider weergegeven.

Jurgen Vugts, Managing Director AutoScout24 Nederland: “Ieder jaar worden er weer nieuwe automodellen op de markt gebracht met innovaties en een nog strakkere uitstraling. Door de jaren heen heeft de autobranche zich sterk ontwikkeld. Daarom hebben wij voor de liefhebbers een slider gecreëerd. Hierin kun je in één oogopslag de designveranderingen zien, die de 10 populairste occasions de afgelopen jaren hebben ondergaan. Zo schuif je gemakkelijk van het oude naar het nieuwe model.” Dit is de top 10 meest populaire occasions in Nederland:
1. Volkswagen Golf
2. Volkswagen Polo
3. BMW 3-serie
4. Opel Astra
5. Ford Focus
6. Opel Corsa
7. Renault Clio
8. Audi A3
9. Renault Mégane
10. Mercedes-Benz C-klasse
Populairste occasion: Volkswagen Golf

VW Golf iconisch zoekmodelHet is geen verrassing dat de Volkswagen Golf met stip op nummer één staat in deze lijst van meest populaire occasions in Nederland, maar wat zijn leuke en opvallende feitjes over deze 10 iconische auto’s?
• De BMW 3-serie dook in 1990 op in de film ‘Pretty Woman’ met acteur Richard Gere achter het stuur. Dit maakt de auto nog beroemder.
• De Opel Astra (generatie H en J) is internationaal regelmatig gebruikt om foto’s te maken voor Google Streetview.
• De Ford Focus was in 2012 de bestverkochte auto ter wereld, mede doordat de motor ditzelfde jaar tot beste motor werd uitgeroepen.

Ontslaggolf bij Tesla….

Tesla 3 - 1De productiecijfers voor de nieuwe Tesla Model 3 worden bij lange na niet gehaald en men maakt er ook geen winst. Allemaal redenen voor de directie van het bedrijf om keihard in te grijpen. Tussen de 400 en 700 mensen kregen vorige week met onmiddelijke ingang ontslag aangezegd. Dit volgens berichten in de Amerikaanse media. Met name mensen die aan de productieband van de Model X en S stonden en bijvoorbeeld in Verkoop of Administratie actief waren kregen een slecht rapportcijfer en moesten vertrekken. Dit gold ook voor mensen die bij SolarCity aan de slag waren, het bedrijf dat Musk een jaar of drie geleden onder zijn beheer nam. Daar werkt men aan accu-fabricage en zonnepanelen draait nog steeds met verlies en dat past niet bij de bedrijfsfilosofie van uitvinder Musk. Want ook bij Tesla wordt geen dollarcent verdient. En dat moet snel veranderen. Vooral door de snelle productie van een volumemodel als de Model 3. Tesla logo op autoAnalisten geven aan dat het met die Model 3 aardig fout is gegaan. De plannen zijn ontspoord, en Tesla moet alle zeilen bijzetten om volgend jaar een eerste reeks bestelde auto’s van dit type te kunnen leveren in enig volume. De vakponden zijn al tijden kritisch over het arbeidsbeleid bij Tesla. Er moet heel hard worden gewerkt voor lonen die lager liggen dan het gemiddelde in de auto-industrie. Daarbij zijn de arbeidscondities ook niet zoals normaal in deze industrie gebruikelijk. Zo zouden er klachten zijn over het optreden van supervisors en bewakers ten opzichte van medewerkers die aan de fabricagelijnen staan. Zeker zij die lid zijn van de vakbonden kunnen rekenen op disciplinaire maatregelen als men daar literatuur van de bond verspreidt of bespreekt. File photo of Elon Musk, chairman of SolarCity and CEO of Tesla Motors, speaks at SolarCity?s Inside Energy Summit in Midtown, New YorkOnder de nu ontslagenen zitten flink wat vakbondsleden en dat zorgt voor grote actiebereidheid onder de bonden. Overigens ontkent Tesla de aantijgingen en zegt het zelf mensen te hebben ontslagen die niet voldeden aan de verwachtingen. Een standpunt dat het bedrijf binnenkort mag komen verdedigen als het wordt gedaagd voor de commissie voor Arbeidsverhoudingen in de VS. Het blijven interessante ontwikkelingen bij dat bedrijf. (TMN)

GM draait tempo productielijn Detroit omlaag…

The GM logo is seen at the General Motors Warren Transmission Operations Plant in Warren, MichiganDe regio Detroit is in een paar decennia al gewend geraakt aan het verdwijnen van de meeste werkgelegenheid als geboden door de grote Amerikaanse autofabrikanten. Die kozen er ooit voor om hun auto’s elders te laten bouwen en lieten een stad achter die daarvan nooit meer helemaal herstelde. Een enkele assemblagelijn bleef nog draaien, maar bij General Motors zetten ze heet productietempo daarvan nu op een lager pitje. Het waarom zit hem toch vooral in de afgenomen vraag naar de auto’s die in Detroit worden gebouwd. Daaronder de Buick LaCross en Chevrolet Impala. Die verkopen buitengewoon slecht en dat is een probleem voor veel autobouwers. Buick-LaCrosse-2016-2Sedans zijn uit in de Amerikaanse markt. In plaats daarvan verkopen GM (en Ford) dealers wel Pickup’s en SUV’s, maar die worden niet meer gebouwd in Detroit. Het resultaat van het besluit van GM is, dat de fabriekslijnen een tijdje worden gesloten en minstens 1100 mensen hun banen verliezen. Eerder al werd een 1300-tal mensen buiten de poorten gezet omdat men niet meer in twee-ploegen diensten wilde werken. Overigens paste men hetzelfde middel toe in een fabriek in Spring Hill Tennessee waar men met hetzelfde probleem kampt. In totaal zijn nu 6000 GM-medewerkers getroffen, maar daarvan heeft het bedrijf er 2600 aan ander werk kunnen helpen. Het besluit om de productie in Detroit af te bouwen leidde tot flink lagere koersen voor de aandelen van de ooit grootste autobouwer ter wereld. (Reuters)

We rijden (weer) enorm veel…

IMG_1886Het CBS heeft het onlangs voor ons uitgerekend. We rijden als Nederlandse automobilisten weer enorm veel. Meer dan ooit zelfs. De stijgende economie, de handel, woon/werkverkeer. Alles bij mekaar opgeteld maar liefst vorig jaar 118,5 miljard kilometer. Een stijging t.o.v. een jaar eerder van 2,2 procent en dat is de grootste groei sinds het begin van de eeuw, aldus CBS. De zakelijke rijders gaan voorop in die verreden kilometers, maar particulieren volgen hen op de voet. Daarbij werden er weer wat meer auto’s verkocht en die zorgen ook voor een stijging. Gemiddeld rijden we als Nederlanders 13.200km op jaarbasis. En dat is hoger dan een paar jaar eerder toen we juist minder gingen rijden door de economische crisis. In de afgelopen 10 jaar is het aantal personenwagens op onze wegen met 1 miljoen toegenomen en dat merken we vooral aan de files op knelpunten waar deze groei niet is op te vangen door achtergebleven investeringen. Overigens rijden er volgens het de rekenmeesters bij het CBS momenteel 9 miljoen auto’s in ons land. Dat houdt in dat we een autodichtheid kennen van 1 op 2 en dat is best flink.

Ford gaat Eco Sport in Europa produceren…

Ford Ecosport Craiova IMG_4417-1280x853Ford startte in de Roemeense assemblagefabriek van het merk met de productie van de nieuwe compacte Ford EcoSport SUV. Daarmee bedient het bedrijf het snelst groeiende marktsegment in Europa.
De Roemeense president Klaus Iohannis, minister-president Mihai Tudose en andere landelijke en lokale hoogwaardigheidsbekleders keken samen met bijna 4.000 Ford-medewerkers toe hoe de eerste EcoSports van de band rolden. De algehele verkoop van SUV’s in de twintig traditionele Europese markten waarop Ford actief is, is het afgelopen jaar met 27 procent gegroeid, terwijl meer dan een kwart van de geregistreerde nieuwe gezinsauto’s een SUV was. In 2016 groeide de verkoop van Ford SUV’s in Europa met meer dan 30 procent. In de eerste acht maanden van 2017 bedroeg deze groei al 27 procent.

Ford EcoSport blauw EuropaDe groei van de SUV-markt levert ook nieuwe banen op. Voor het einde van het jaar creëert Ford 1.700 extra banen bij Ford Craiova, waarmee het totale aantal medewerkers voor de auto- en motorproductie stijgt tot 3.900. In totaal heeft Ford nu al meer dan 1 miljard euro geïnvesteerd in de Roemeense faciliteit sinds deze in maart 2008 werd overgenomen. Craiova is de enige locatie die EcoSports maakt voor Europa en bedient 56 markten verspreid over vier continenten. Het gaat om uiteenlopende markten als het Verenigd Koninkrijk, Nieuw-Caledonië in Oceanië, Turkmenistan in Centraal-Azië en Zuid-Afrika.

Ford Ecosport Craiova IMG_4438-1280x853Het team van Ford Craiova blijft ook de 1.0-liter EcoBoost-motor van Ford produceren. Dit is de enige motor die vier jaar op rij tot International Engine of the Year is uitgeroepen.
De nieuwe Ford EcoSport biedt een verfijnder interieur en exterieur. Zijn stoere maar desondanks stijlvolle uiterlijk doet denken aan dat van de grotere Kuga en Edge.
Het interieur van de EcoSport is vernieuwd en is nu in lijn met de onlangs vernieuwde Fiesta, inclusief het ‘zwevende’ touchscreen in de middenconsole (tot wel 8 inch) en is opgetrokken uit fijne, zachte materialen. Optioneel beschikt de nieuwe EcoSport over SYNC3-connectiviteit en een premium B&O PLAY-audiosysteem dat speciaal voor deze compacte SUV is gekalibreerd.

De EcoSport is voor het eerst ook leverbaar in de sportieve, door Ford Performance geïnspireerde EcoSport ST Line-uitvoering. De EcoSport staat begin volgend jaar bij de Nederlandse Ford-dealers.