Categorie: "Algemeen"

De bijnamen voor Porsches…

Naam Moby Dick 800_935mobydickAfgelopen maandag was het ‘Name your car day’ – dé dag om je auto een naam te geven. Nu hebben alle Porsches al een typeaanduiding, maar op ‘Name your car day’ gaat het om de meest creatieve, opvallende en originele bijnamen. Veel Porsches hebben er een gekregen: van ‘dame’ via ‘het roze varken’ tot ‘Moby Dick’.
Straatmodellen van Porsche hebben altijd een sterke aantrekkingskracht gehad en zijn daardoor gevoelig voor bijnamen. De ene is overigens vleiender dan de andere.

Naam 356 800_356Dame: de Porsche 356 werd vanwege zijn elegante uiterlijk intern ‘dame’ genoemd. Deze bijnaam werd ook door de buitenwereld overgenomen.
Butzi-Wagen: de 911 werd ontworpen door Ferdinand Alexander Porsche, die ook wel ‘Butzi’ werd genoemd. Zijn creatie werd logischerwijs de ‘Butzi-Wagen’. Andere bijnamen van de 911 zijn ‘neun-elfer’ of ‘elfer’.
Naam 914 VOpO 800_914-2VoPo: de samen met Volkswagen ontwikkelde 914 ging al snel door het leven als ‘VoPo’ (Volkswagen-Porsche). Hij stond vanwege zijn hoekige vormen ook wel bekend als ‘Kohlenkasten’ (kolenbak).
Sharknose: de Porsche 928 kreeg door zijn scherp gelijnde neuspartij de bijnaam ‘sharknose’. Bij het inschakelen van de verlichting kwamen echter bolle ‘kikkerogen’ tevoorschijn.
Widowmaker: de eerste Porsche 911 Turbo (type 930) was buitengewoon krachtig. Zo krachtig dat hij veel van zijn bestuurder vroeg, té veel van sommige bestuurders. En zo kreeg hij de bijnaam ‘widowmaker’. Ook latere 911 GT2 modellen werden wel als ‘widowmaker’ bestempeld.

Naam 800_porsche-356-b-2000-gs-carrera-dreikantschaber-wedgebladeNaast straatauto’s zijn er ook veel racewagens van Porsche die een bijnaam kregen. De achtergrond van die bijnamen is heel divers. Soms komen daarbij zelfs varkens om de hoek kijken.
Alubüchsle: de eerste Porsche die deelnam aan de 24 Uur van Le Mans was een 356 die grotendeels uit aluminium was opgetrokken. Van de technici kreeg hij daarom de koosnaam ‘Alubüchsle’, ofwel ‘aluminium blikje’.
Dreikantschaber: de Porsche 356 B 2000 GS-GT Coupé uit 1963 was opmerkelijk hoekig van vorm. Daarom werd hij ook wel ‘Dreikantschaber’ of ‘verfkrabber’ genoemd. Deze ‘verfkrabber’ won overigens wel de Targa Florio van 1963.
Naam 800_turbopanzerMary Stuart kraag: de 911 Carrera RSR 3.0 van 1973 had een achterspoiler die de gehele breedte van de auto tot en met de wielkasten omvatte. Vandaar de bijnaam ‘Mary Stuart kraag’.
Pink pig: designer Anatole Lapine besloot een Porsche 917/20 uit te voeren in roze. Vervolgens werden op de carrosserie diverse anatomische onderdelen van het varken aangegeven. De bijnaam ‘roze varken’ was dan ook een kwestie van oorzaak en gevolg. Deze bolide werd ook wel ‘dikke Bertha’ of de ‘truffeljager uit Zuffenhausen’ genoemd.
Naam 800_917hippiecarHippie car: in 1970 kwam er bij de 24 Uur van Le Mans een Martini Porsche 917 aan de start in een nogal psychedelisch aandoende paars-groene kleurstelling. En dus werd de auto ook bekend als ‘hippie car’.
Moby Dick: de 935/78 raceauto was op Le Mans goed voor een vermogen van 750 pk en bij sprintraces zelfs voor 845 pk. Zijn bijnaam dankt hij echter aan de combinatie van de witte lak en het massieve voorkomen, waardoor de link naar de bekende witte walvis van Herman Melville snel was gelegd.
Turbopanzer: de indrukwekkend ogende Porsche 917/30 met zijn tot wel 1.500 pk sterke V12 turbo versloeg de concurrentie in de Can-Am series van 1972 niet, maar verpletterde deze simpelweg. Vandaar de bijnaam ‘Turbopanzer’ (turbopantser).

Meer auto’s verkocht in Europa

01_Volkswagen_Golf-RDe autoverkopen waren in sommige landen de maand augustus ronduit slecht te noemen, in totaal ging de omzet in de business er met 5,4% op vooruit. Bijna 900.000 auto’s in een enkele maand. Dat is niet mis. De VW-Groep blijft de grootste aanbieder in Europa, gevolgd door de PSA-Groep en Renault-Nissan. De Poolse markt is dit jaar bijna net zo groot als de Belgische, onze Nederlandse verkopen lopen gelijk op met die in Zweden. Opvallend is dat in sommige markten de maand augustus echt een heel slechte is. Kroatie, Portugal, Griekenland en Spanje laten traditiegetrouw dalingen zien van 30% of meer. Modellen die het goed doen bij de Europeanen zijn de Golf van VW, de Clio van Renault, Octavia van Skoda, Tiguan van VW, de Sandera van Dacia, Polo van VW en de Qashqai van Nissan. Uit de gratie zijn de Opel Karl, Ford Fiesta, Opel Astra, Audi A4 en 6, BMW 7-series en de Peugeot 3008 (oude type).

SUV-trend leidt niet meteen tot enorme verbruikscijfers…

BMW X1 - 2In heel Europa, maar ook Nederland, is een trend zichtbaar richting minder efficiente automodellen in de SUV-klasse. Het wagengewicht stijgt daardoor gemiddeld flink soms, zeker waar het de zakelijke markt betreft zien we een fikse stijging in de afgelopen twee jaar. Maar het gemiddelde verbruik van deze wagens stijgt niet zo sterk als dat gewicht zou doen vermoeden. Zo blijkt uit cijfers van de RAI die onlangs zijn uitgebracht. Was bij benzineauto’s het gemiddelde gewicht voor verkochte personenauto’s in het jaar 2000 nog 1000 kilo en steeg dat daarna rap naar 1140 in 2005, het brandstofverbruik nam bij deze klasse af van 6,5 liter/100km in 2000 tot 4,5l/100km in 2016. Een heel lichte stijging is wel aan de orde van de huidige dag, maar dat zal niet bevreemden. 6-Land-RoverBij diesels, toch het segment waar de meeste zakelijke leaseauto’s acteren zien we een gestage daling van het verbruik, ondanks het flink groeien van het wagengewicht door die SUV’s. Dat geeft alleen maar aan hoe efficient die diesels omspriingen met brandstof tegenwoordig. Immers, in 2000 reed de gemiddelde diesel in ons land er 5 liter per 100km doorheen, nu is dat 3,6 ltr/100km bij een gemiddeld hoger wagengewicht. Opvallend is ook dat bij hybride-voertuigen het wagengewicht enorm is gestegen. Dat ligt nu om en nabij de 1580 kilo, maar het brandstofverbruik is door de deels elektrische aandrijflijn gedaald naar 1,6ltr/100km. En bedenk ook maar dat de uitstootcijfers voor al die auto’s gekoppeld zijn aan het verbruik. Kortom, positief nieuws uit autoland. (RAI)

Morgan van oud naar nieuw….

Morgan yellow 1Ruim tachtig jaar nadat het Britse sportwagenmerk Morgan begon met de bouw van de 4/4 is het merk populairder dan ooit in Nederland. Een grote groep liefhebbers koestert een oude Morgan, racet met een lichtgewicht circuitauto of geniet van een volledig gepersonaliseerde, moderne Morgan. Het unieke model, dat in tachtig jaar vanbuiten amper veranderde, maar onderhuids is aangepast, biedt liefhebbers onbegrensde mogelijkheden op elk gebied. Louwman Exclusive in Utrecht bracht met die gedachte een groene Plus8 uit 1984 die wel wat liefde kon gebruiken weer terug in nieuwstaat – sterker nog, de in Morgan Sport Orange uitgevoerde tweezitter rijdt en voelt misschien wel beter dan nieuw.
Van een in klassiek British Racing Green uitgevoerde Morgan 4/4 1.6i met chromen spaakwielen en een houten Moto-Lita stuurwiel tot een nieuwe, in Speed Silver metallic gespoten Plus8 met 18 inch Speedster wielen en een dikke V8 onder de motorkap: een Morgan kent vele karakters. Net als in de rest van de wereld groeit in Nederland de groep liefhebbers nog steeds, merkt Louwman Exclusive in Utrecht, officieel sales- en servicepartner van Morgan in Nederland.

Morgan yellow 2Naast onderhoud, reparatie en verkoop van nieuwe en gebruikte Morgans verzorgt Louwman Exclusive ook speciale, individuele wensen van eigenaren van een Morgan. Want hoewel aan de carrosserie van een Morgan alleen door een geoefend oog is te zien of het om een vier of veertig jaar oude auto gaat, kan de techniek onderhuids geheel worden aangepast aan de wensen van deze tijd. Iets wat steeds meer Morgan-eigenaren laten doen, bijvoorbeeld om deel te kunnen nemen aan klassiekerrally’s of historische races op het circuit.

Morgan Yellow uitlaatDe Morgan Plus8 in Sport Orange is te zien bij Louwman Exclusive in Utrecht en geeft geïnteresseerden en eigenaren van een Morgan een goed beeld van de mogelijkheden die er zijn op het gebied van revisie, restauratie en updates voor oude en nieuwe Morgans. In de showroom langs de A2 is bovendien een ruime collectie nieuwe en gebruikte Morgans te bezichtigen, van de 4/4 en de Plus8 tot de legendarische 3-Wheeler.

Porsche Magazine gaat online

Magazien Porsche 1920_motiv-2-app-low-res-editChristophorus is het magazine van Porsche dat al 65 jaar wordt uitgegeven. Daarmee behoort het tot ’s werelds oudste klantenmagazines. Nu zet het fraaie tijdschrift de volgende stap: met ingang van de 383e editie is Christophorus ook digitaal beschikbaar, inclusief vele extra’s.
Met ingang van de 383e editie is Christophorus ook digitaal beschikbaar op www.christophorus.porsche.com. De inhoud van de printversie krijgt hier bovendien een extra dimensie door de toevoeging van graphics, audio en video’s. Christophorus is onder andere nauw verbonden met 9:11 Magazine web TV en de Porsche Newsroom. Net als bij het print magazine hebben de lezers van Christophorus bij de online versie keus uit 11 talen.

Alle content is ook beschikbaar via de nieuwe Christophorus app, die gratis is te downloaden voor zowel iOS als Android. De app heeft een augmented reality-functie: door foto’s in de printversie te scannen, komt in de app extra content naar voren in de vorm van bijvoorbeeld een video. Zo versterken online en print elkaar en krijgt iedereen toegang tot de veelzijdige en fascinerende wereld van Porsche.
Christophorus is een begrip. Het magazine verrast elke editie weer met exclusieve verhalen, prachtige achtergrondartikelen en eersteklas fotografie. Inmiddels verschijnt het exclusieve Porsche klantenmagazine in 11 talen. De totale oplage bedraagt 600.000 exemplaren.

Peugeot zoekt Chinese partner voor nieuwe Pickup…

Peugeot-Pickup-astoer zilverDe markt voor Pickup’s in de 1-ton klasse is zodanig groot en elk jaar ook nog eens groeiend, dat Peugeot daarvan toch een niet onbelangrijk deel wil afsnoepen. Daartoe gaat het merk een nieuwe auto ontwikkelen samen met een Chinese partner, Changan. Samen moet men een auto kunnen produceren die zal aanspreken bij vooral kopers buiten Europa waar deze wagens het meest gevraagd zijn. De nieuwe Pickup moet betrouwbaar zijn, sterk en ook vele jaren mee kunnen in een omgeving die vijandig is voor auto’s. De keuze voor een Chinese partner is bij Peugeot niet nieuw. Het merk heeft al goede contacten in China en bouwt momenteel samen met Dongfeng al een Pickup voor de Afrikaanse markt die is afgeleid van de Nissan D22 Pickup. Maar nu wil men toch ook met een geheel eigen ontwikkeling aan de bak. Of die stoere Peugeot Pickup ook hier te koop zal worden is nog niet bekend. Ook niet wanneer de nieuwe auto zal worden uitgebracht en wat de motorisering wordt. (AMuS)

ŠKODA passeert mijlpaal van 20 miljoen geproduceerde auto’s…

Skoda 20 miljoen 1920_170926-skoda-20-million-cars-made-since-1905In de fabriek in Kvasiny is de twintig miljoenste ŠKODA van de band gerold. De jubilaris is een ŠKODA KAROQ. Met het feestexemplaar onderstreept ŠKODA AUTO het succes van zijn groeistrategie. Sinds de toetreding tot de Volkswagen Groep in 1991 heeft ŠKODA zich ontwikkeld van een bedrijf dat vooral in de eigen regio succesvol was tot een wereldspeler die in meer dan honderd markten is vertegenwoordigd.

Škoda Auto a.s. Mladá BoleslavŠKODA is een van de oudste autoproducenten ter wereld. Al in 1905 startte het bedrijf in Mladá Boleslav met de Voiturette A., ontwikkeld door de oprichters Laurin en Klement. De individuele mobiliteit groeide uit tot een keerpunt in de geschiedenis. Aan het begin van de twintigste eeuw begon de auto de wereld te veroveren waarna enkele decennia later de massamotorisatie een feit was. De automobielindustrie wordt nu geconfronteerd met vergaande veranderingen, waarbij zaken als elektromobiliteit, autonoom rijden en connectiviteit de kernwoorden zijn.
Met de 2025-strategie als leidraad is het Tsjechische merk goed voorbereid op deze uitdagingen. ŠKODA AUTO gaat verder met de elektrificatie van zijn modelreeks en tegen 2025 zal het merk vijf elektrisch aangedreven modellen in verschillende segmenten kunnen aanbieden. Met de ŠKODA VISION E presenteerde de fabrikant zijn visie op elektrisch en autonoom rijden tijdens de IAA in Frankfurt eerder deze maand.

01-Skoda-mont_auto_moto_kolo_v1Sinds de toetreding van de Volkswagen Groep 26 jaar geleden heeft ŠKODA een ongekende ontwikkeling doorgemaakt. Het is het merk gelukt om internationaal uit te groeien tot een succesvol volumemerk met op dit moment zeven modelseries en meer dan veertig modelvarianten. ŠKODA AUTO kan ook buiten de fabrieken in Tsjechië bouwen op een efficiënt productienetwerk. Momenteel worden ŠKODA’s op vijftien verschillende locaties in acht landen vervaardigd. In de afgelopen jaren heeft het merk de productiecapaciteit alleen maar verder uitgebreid. Hiervoor heeft ŠKODA sinds 1991 meer dan 300 miljard Tsjechische Kronen geïnvesteerd in productieprocessen en fabrieken. In 2014 produceerde ŠKODA AUTO voor het eerst meer dan een miljoen voertuigen in een kalenderjaar. In december 2016 rolde de 19 miljoenste auto van het Tsjechische merk van de band in de fabriek in Mladá Boleslav.

Skoda 20 miljoen - historie 1920_novyheaderIn de komende jaren zal ŠKODA AUTO die groeicyclus voortzetten. De nieuwe ŠKODA KAROQ is de laatste representant van ŠKODA’s omvangrijke SUV-offensief. Het model is de nieuwe standaard in het dynamisch groeiende SUV-segment. De KAROQ staat vanaf oktober bij de dealer. De ŠKODA KODIAQ, die in februari van dit jaar zijn marktlancering beleefde, behoort ook tot de ŠKODA SUV-familie.
Mijlpalen van ŠKODA AUTO:
› 1991: 5 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905
› 13 juli 2006: 10 miljoen auto’s gebouwd sinds 1905
› 8 april 2009: 12 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905
› 12 oktober 2011: 10 miljoen ŠKODA’s gebouwd in Mladá Boleslav
› 30 januari 2012: 14 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905
› 5 februari 2013: 15 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905
› 9 juli 2013: 1 miljoen ŠKODA’s in China sinds 2007
› 26 augustus 2013: 4 miljoenste exemplaar van de ŠKODA OCTAVIA
› 19 maart 2014: 11 miljoen ŠKODA’s gebouwd in Mladá Boleslav
› 10 december 2014: ŠKODA AUTO heeft voor het eerst een miljoen auto’s in een jaar gefabriceerd
› 24 november 2015: 12 miljoen ŠKODA’s gebouwd in Mladá Boleslav
› 19 januari 2016: 18 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905
› 19 december 2016: 19 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905
› 26 september 2017: 20 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905

Peugeot 5008 werd Beste Nieuwkomer van het jaar…

Peugeot 5008 SYVMet trots kondigt Peugeot aan dat de nieuwste SUV modellijn dit jaar opnieuw een prijs heeft gewonnen. Dit keer de aanmoedigingsprijs ‘Beste Nieuwkomer’ voor de 5008 SUV.
Het betreft een praktijkprijs, de auto’s moeten zich op diverse gebieden op de weg hebben bewezen maar ook qua kosten. De vakjury bestaat uit directieleden van grote leasemaatschappijen in Nederland (LeasePlan, Athlon Car Lease, Alphabet en Arval), vertegenwoordigers van grote fleetowners (BAM Groep, Siemens, Enexis en CapGemini), onafhankelijke lease-experts en ervaren vakjournalisten.
De jury wordt voorgezeten door de hoofdredacteur van het vakblad Automobiel Management (AM), de initiator van de prijs.

De modelnaam is weliswaar gebleven, het concept is volledig nieuw: de nieuwe PEUGEOT 5008 SUV is dit jaar succesvol geintroduceerd binnen een veelbelovende markt, die van de grote SUV’s met zeven zitplaatsen uit het C-segment. De nieuwe 5008 wordt inmiddels links en rechts geprezen om de spectaculaire PEUGEOT i-Cockpit® van de nieuwste generatie, het EMP2-platform (Efficient Modular Platform) en vele hightech comfort- en veiligheidsvoorzieningen.

Onder zijn dynamische en elegante lijnen is deze SUV bovendien een bijzonder functionele auto: met standaard zeven individuele zitplaatsen is de nieuwe PEUGEOT 5008 de eerste SUV op de Nederlandse markt met de modulariteit van een MPV. Inmiddels leverbaar met diverse zuinige en sterke motoren en in een groot aantal uitvoeringen, waaronder de rijk uitgeruste Blue Lease modellen voor de zakelijke markt en de sportieve GT en GT Line. Binnen de huidige leasemarkt wordt de SUV inmiddels breed geaccepteerd. Uiteraard gaat dit niet aan Peugeot voorbij, de 5008 SUV heeft eveneens succces binnen de zakelijke markt en staat steevast in de top 5.

Roken zorgt voor extra waardeverlies auto’s…

Roken in de autoNatuurlijk weten we allemaal dat roken een slechte en ongezonde gewoonte of verslaving is. Maar het kost in meer dan een opzicht ook geld. Zeker als we roken in de auto. Een auto waarin uitgebreid is gerookt zal bij inruil of verkoop ongeveer 2.5 mille minder opleveren dan een auto waarin nooit werd gerookt. Dit komt uit recent Brits onderzoek onder professionals in de autobranche en automobilisten die een evt. andere auto overwegen. Van die laatste categorie zegt 65% nooit een auto te zullen kopen waarin voorheen is gerookt. De geur van de auto en eventuele aanslag zijn daarbij belangrijke argumenten. En die argumentatie maakt de professionals als dealers en handelaren terughoudend bij hun biedingen. Immers de wet van vraag en aanbod, en de wens van de klant. Een auto kan nog wel door een professioneel bedrijf worden gereinigd, met allerlei middelen en kunstgrepen is een auto nog wel ‘toon- en reukbaar’ te maken, maar die kosten komen altijd ergens terug. Het Britse onderzoek rekende op basis van de uitkomsten uit wat het de branche kost aan restwaarde voor auto’s waarin is gerookt. Dat komt uit op een slordige 10 miljard Euro! Waardeverlies door een stinkende verslaving. Het advies dat in dit onderzoek door geinterviewden wordt gegeven is duidelijk; rook niet in de auto, doe dat buiten die vervoermiddelen en bedenk dat die gewoonte je anders nog meer kost dan je gezondheid. (NP)

Skoda wint weer prestigieuze titel..

Superb 2017 b0e5e5b8-9938-44f2-b09e-2232cbeca8acSkoda’s grote Superb is een auto die de ene na de andere titel in de wacht weet te slepen. En die reeks van onderscheidingen gaat maar door. Bij de Britse verkiezingen
voor de BritishCar Awards werd de Superb onbedreigd winnaar in zijn klasse. Experts uit acht industrie-segmenten die met automotive van doen hebben vonden de Superb de auto die domweg het meest te bieden had voor het bedrag dat hij moet kosten maar ook qua betrouwbaarheid, veiligheid, ruimte en comfort helemaal bovenaan zijn eigen marktsegment acteert. Intussen heeft de Superb alleen al in Engeland 27 belangwekkende titels op zijn naam gezet en is de auto daardoor alleen al een grootheid die de naam van het Tsjechische merk nog eens extra versterkt. De prijs die hij nu weer won wordt jaarlijks uitgereikt en wordt gezien als een van de meest toonaangevende in de automotivie-industrie. (NP)