Renault gaat in energie doen….

Groupe Renault  logoGroupe Renault, nummer 1 fabrikant van 100% elektrische auto’s in Europa, kondigt de oprichting aan van een nieuw filiaal Renault Energy Services. Doel: zich manifesteren in de energiesector en in de wereld van smart grids, het sleutelelement van elektrisch rijden.

Met de mentaliteit van een ‘start-up’ streeft Renault Energy Services ernaar te investeren in projecten rondom intelligente elektriciteitsnetten ‘smart grids’, door bijzondere betrekkingen aan te gaan met de verschillende spelers in de energiesector. Renault Energy Services richt zich vooral op de ontwikkeling van projecten van intelligent opladen (smartcharging), interacties tussen voertuig en elektriciteitsnet (vehicle to grid) en projecten met batterijpakketten die een tweede leven krijgen.

Via het nieuwe filiaal wil Groupe Renault sterk bijdragen aan de ontwikkeling van intelligente elektriciteitsnetten. Een intelligent elektriciteitsnet of smart grid is een net voor de verdeling van elektriciteit dat de uitwisseling van informatie bevordert om de elektriciteitsstroom in real time aan te passen aan vraag en aanbod en het elektriciteitsnet efficiënter te beheren. Elektrische auto’s van Renault die zijn aangesloten op smart grids bevorderen de beschikbaarheid van duurzame energie en kunnen meehelpen om op energiekosten te besparen.

L'ALLIANCE RENAULT-NISSAN, PARTENAIRE DE LA CONFERENCE COP21De smart grids maken het mogelijk het intelligente opladen (smartcharging) te ontwikkelen, evenals de interacties tussen voertuig en elektriciteitsnet (vehicle to grid) en het opzetten van de projecten met batterijpakketten met een tweede leven:
• Bij intelligent opladen of smartcharging wordt het opladen van de auto afgestemd op de behoefte van de gebruiker en het aanbod elektriciteit dat beschikbaar is op het net. Er wordt maximaal opgeladen als het aanbod elektriciteit groter is dan de vraag, met name tijdens pieken in de productie van hernieuwbare ‘groene’ energie en op tijden dat het elektriciteitstarief het laagste is.
• In de vehicle-to-grid systemen zijn de auto’s in staat elektriciteit te leveren aan het net tijdens verbruikspieken. Elektrische auto’s laden dus niet alleen intelligent op, maar kunnen ook dienen als tijdelijke opslagplek voor energie.

Zelfs na zijn ‘autoleven’ behoudt het batterijpakket van de elektrische auto een aanzienlijke opslagcapaciteit. Renault kan deze hergebruiken in minder veeleisende omgevingen, met name de stationaire energieopslag. Met dit tweede leven van de batterij is Renault tegenwoordig in staat te voldoen aan alle behoeften van energieopslag: van individueel huis tot kantoorgebouwen, bedrijfsgebouwen of universiteitsgebouwen of zelfs oplaadpunten voor elektrische auto’s.

Lees ook:Minister Kamp neemt 10.000e elektrische laadpunt in gebruik…
Lees ook:Renault; 150 ZOE’s voor milieuproject Solar Challenge…
Lees ook:Renault klaar voor de start….
Lees ook:Toyota-dealer Louwman Den Haag richt zich op de zon…
Lees ook:Vakbeurs elektrische rijden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.