Dat imago toch; Nissan

Auto van het jaar - 1Toen het Japanse merk Nissan nog gewoon onafhankelijk van andere merken opereeerde kwam het als Datsun ook onze kant van de wereld op. Die eerste Datsuns waren relatief simpele wagens, maar daar hielden we wel van. Japanse wagens compenseerden het gebrek aan raffinement op technisch gebied in die jaren met aardige extra’s, waarvan een goede radio niet de minste was. Toen het merk haar pioniersfase voorbij was kwam het met de enorm fraaie en succesvolle 240Z sportwagen, de Laurel, een onderschatte middenklasser, bedrijfswagens en zo meer. Het merk wer d omgevormd naar Nissan, Datsun verdween via de zijdeur. In 1999 ging men samen met Renault. Spannende modellen verdwenen, de saaiheid bleef. De laatste jaren zijn er weer wat positieve ontwikkelingen. Zo is de GT-R weer voorbeeld van fraaie techniek verpakt in een schitterende styling. Maar daar zet men de zeer gedurfde maar in mijn ogen foeilelijke Juke tegenover. De Micra is al jaren lang een ‘winner’. Prince-Datsun 260CGloriaTotaalomzet in ons land is geen schaduw meer van wat het ooit was. Imago is een beetje warrig. Want met modernismen als de Juke aan de ene kant en de milieuvriendelijke Leaf aan de andere is het lastig zoeken naar de kernwaarden van het bedrijf. Nissan als een soort Opel, dat zou het wellicht kunnen zijn. Onopvallend merk met best veel pluspunten. Rapportcijfer: 7.1

Lees ook:Nissan geeft nieuwe Juke een prijs…
Lees ook:Gek genoeg nu nog niet zo geliefd; eerste Datsun Fairlady!
Lees ook:Nissan stunt met Juke Nismo RS
Lees ook:Nissan imponeert met JUKE-R
Lees ook:Nissan Silvia ging lang mee…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.