Gek genoeg nu nog niet zo geliefd; eerste Datsun Fairlady!

DF-01Het nu aan Renault verbonden Japanse merk Nissan, was in haar eerste bestaansjaren meer bekend als BAT of Datsun. Nissan was de naam van de firma die het aloude merk in 1934 overnam en pas ergens in de jaren tachtig jaar eigen naam verbond aan het al zo lang bestaande Japanse merk. Ergens in de jaren zestig kwamen de eerste Datsun ’s naar ons land en kregen we een voorproefje van wat later nog zou komen. Datsun liep wat dit betreft parallel aan de ontwikkeling van Toyota, Isuzu, Mazda en Mitsubishi. De Japanners gingen door de jaren heen steeds meer auto’s maken die minder voor de thuismarkt, meer voor de exportklanten bedoeld waren.DF-02 Daarbij was de Amerikaanse markt van zeer groot belang. Een van de wagens die men voor die markt bedoelde toen hij in eigen land al enige bekendheid had gekregen, was de Fairlady (Sports 1500 in de VS). Een sportwagen met veel Brits/Italiaanse invloeden op het ontwerp, maar met de later spreekwoordelijke Japanse kwaliteit. De wagens werden relatief goedkoop aangeboden en voor wie die 1,5 liter motor niet voldoende soelaas bood was er een tweeliter (meerprijs) die vooral in de VS de voorkeur kreeg boven de instapmodellen.DF-06 De top van die duurdere versies lag bij 195km/u, maar het wat simpele onderstel hield de gemiddelden vaak een stuk lager. Dat was voor de Amerikaanse markt overigens geen enkel probleem i.v.m. de maximumsnelheden in het grote land. De Fairlady werd een reeks met een grote naam, maar die verkreeg hij zeker niet in onze contreien. Hier was de auto vrijwel onbekend. Wat ervan rondrijdt is vaak uit het land van Uncle Sam afkomstig en dan vooral tweedehands ingevoerd. DF-03Het zijn in ons land geen gewilde klassiekers, wat eigenlijk jammer is want het is in feite een eerste vingeroefening voor wat later nog zou komen toen datzelfde Datsun haar 240Z ging leveren. Dat was van een andere orde dan de wat simpeler Fairlady, maar dankte wel veel aan de ervaringen opgedaan met die eerste Datsun-sportwagens. Er zijn coupés en cabrio’s bekend. In Japan zijn veel van die oude Datsun ‘s in de racerij terecht gekomen. En dat kon weleens het einde voor soms erg aardige klassiekers betekenen. (beelden: Internet)

Lees ook:Dat imago toch; Nissan
Lees ook:Nissan Kalina op komst?
Lees ook:Nissan Silvia ging lang mee…
Lees ook:Een van de eerste Japanners; Isuzu!
Lees ook:Ooit van gehoord? De Prince Gloria!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.