Een van de eerste Japanners; Isuzu!

Veel eerder dan merken als Datsun of Toyota werd in ons land een paar andere Japanse merken geïmporteerd. Zo had je hier Hino, dat verder vooral bekend werd door haar vrachtwagens, met de opvallende Contessa, maar ook het onder G.M. vleugels vallende Isuzu. En dat laatste merk deed het best goed in die jaren, omdat het relatief ruime en opvallende wagens bood voor een zeer betaalbare prijs. Daarbij waren die lui uiterst slim en brachten al snel hun grote modellen uit met dieselmotoren. De combinatie bleek vooral aantrekkelijk voor taxi-ondernemers en die reden er graag mee. O.a. in de hoofdstad zag je die grote Japanse bakken nog wel eens rondrijden. Het ging dan om de eerste Isuzu die ons land bereikte, de ruime Bellel die al vanaf 1963 de sprong over de grote oceanen maakte en hier leverbaar was met een viercilinder in lijn van 2 liter inhoud. Die motor leverde 95pk en bracht de 1330kg zware Japanner naar een top van 140km/u. Maar je had echt een bak van een auto waar je met vijf man en heel wat bagage mee in de rondte kon rijden. En dat voor iets van 5.700 Euro indertijd. De formule sloeg aan en Isuzu kwam al snel met een kleiner model, de Bellett die je kon kopen als sedan en als coupe. Die sedan had een 1500cc motor met 71 pk, de als GT aangeduide coupe kreeg een 1600cc voorin die 91pk leverde. De sedan was indertijd niet duurder dan 3.400 Euro en dat was een koopje. De flink duurdere coupe was een zeldzaamheid. Na de Bellett volgde nog de Florian. Een opmerkelijke maar ook typisch Japanse sedan die in 1967 verscheen en een 1600cc motor onder de klep had met 84pk en een bovenliggende nokkenas. In toenmalige familieauto’s bepaald geen normaal onderdeel. Daarvan verscheen er ook een combi die het bij ons vreemd genoeg nauwelijks deed. Maar misschien komt dat ook wel omdat Isuzu toen de concurrentie begon te voelen van de nu bekendere Japanse concurrenten. En General Motors haar invloed liet gelden. Men wilde het merk eigenlijk andere dingen laten produceren dan een heel eigen modellenlijn. Een beslissing waar men achteraf wellicht nog wel eens spijt van zal hebben gehad. Immers, de grote hype rond Japanse auto’s moest toen nog beginnen. Hoe dan ook, die Isuzu’s bleken best goede wagens tot de import plotseling ophield te bestaan. Isuzu maakte geen wagens meer voor de export en het merk trok zich terug uit Nederland. Een situatie die we nu ook zien bij Daihatsu. Een eervolle terugtocht. En het rijdend bestand bleef nog een paar jaar actief. Veel verzamelaars zijn er niet in ons land, maar een enkele Isuzu kom je nog wel eens tegen. Ook al omdat later via de Opel-dealers een paar terreinwagens onder die naam zijn verkocht. En o.a. de Frontera zijn herkomst niet verloochende. Ook dat is in feite een Isuzu. Hoe het ook zij, Isuzu’s zijn geen geliefde klassiekers geworden. Je hebt ze voor een prikkie. Een bijna halve eeuw oude Bellel brengt in goede staat net geen drie mille op en dat is best weinig geld voor een leuke auto met een mooie geschiedenis.

Lees ook:GM weer de baas bij Isuzu
Lees ook:Isuzu neemt je mee – op 4 juni…
Lees ook:Sportieve Tsjech; de Skoda S-110R Coupe
Lees ook:Een van de eerste Japanners in ons land; Hino Contessa….
Lees ook:Gek genoeg nu nog niet zo geliefd; eerste Datsun Fairlady!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.