Zuinig rijden met een Mercedes truck – het kan!

MB H. Nab 1Eigen rijder Hilbert Nab van het gelijknamige transportbedrijf uit Vorden koos eerder dit jaar voor een Actros Euro 6. Aanleiding was een Fuel Duel Euro 6 demo-inzet met zeer overtuigende resultaten.

Op de Carrosserie Vakdagen in Hardenberg kwam eigen rijder Hilbert Nab in gesprek met Mercedes-Benz bedrijfswagendealer Baan Twente, waarop een demo-inzet tijdens de Fuel Duel Euro 6 volgde. Hilbert Nab: reed twee weken met de Fuel Duel Actros StreamSpace en dat was hem uitstekend bevallen. In die kleine 6.500 kilometer was het verbruik 1 op 3,7 terwijl hij met de twee andere trucks normaal gesproken 1 op 3,55 noteerde. Jaarlijks rijdt hij zo’n 160.000 kilometer, dus vijf procent brandstofbesparing betekent aanzienlijke winst. Bovendien deed de Actros het uitstekend als je kijkt naar de trekkracht, het comfort en het stuurgedrag. Na de Fuel Duel ging Hilbert Nab over tot aanschaf van een Actros 1845 LS Euro 6 met GigsSpace-cabine. De ondernemer rijdt nu enige tijd op de truck en geeft aan zeer tevreden te zijn over de verbruikcijfers. Met een verbruik van bijna 1 op 4 rijdt zijn nieuwe Actros nog zuiniger dan de Fuel Duel demo-truck en is een besparing op brandstof van ruim 12,5 procent realistisch. Mede verantwoordelijk voor het lage verbruik is Hilbert Nab zelf, zo blijkt uit de rijstijlcijfers die het Mercedes-Benz telematicastysteem FleetBoard levert. Tijdens de Fuel Duel inzet scoorde de ondernemer een 9,4. Een bijzonder hoge score aldus Baan Twente. Alles is relatief natuurlijk, ook zuinigheid bij trucks als deze, maar als je heel veel rijdt kan een marginaal verschil in verbruik al enorme voordelen bieden op de wat langere termijn. En Mercedes investeert flink in dit soort technologie.

Lees ook:Heemex; grootverbruiker Mercedes-Benz trucks..
Lees ook:Mercedessen voor Dusseldorp recycling groep
Lees ook:Mercedes onderzoekt zuinige trucks…
Lees ook:Mercedes trucks zuiniger dankzij PPC
Lees ook:Elf nieuwe Mercedessen voor Heeren…

2 reacties op “Zuinig rijden met een Mercedes truck – het kan!

  1. Jeffrey

    Hoe kan het zijn dat diesels in auto’s inmiddels 1 op 30 lopen en in vrachtwagens de kaap van 1 op 4 nog heel ver weg lijkt?

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    Dat is vooral een kwestie van totaalgewicht, luchtweerstand en laadvermogen. Dan maak je maar heel kleine stapjes vooruit, ook al is men intussen iets van 50% zuiniger geworden in die hoek dan een jaar of 15 geleden. Maar het blijven lastig te verenigen waarden als je een vrachtwagen bekijkt…..En stroomlijntrucks hadden we al in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw, bleken weinig praktisch!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.