Autoverkopen tot en met juli 2011; plus 20 procent!

De Julimaand is traditioneel niet de beste verkoopmaand van het jaar voor autoverkopers, maar toch werd een kleine tien procent meer verkocht in deze maand dan een jaar geleden. En daarmee blijft de voorsprong overeind die de branche nog steeds heeft t.o.v. 2010. Of dit te maken heeft met versnelde aankopen in het kader van de veranderde belastingwetgeving of het slechte weer? Wie zal het zeggen. Maar het totaalbeeld blijft gelijk aan voorgaande maanden. Klein en goedkoop is in, duur en onzuinig uit. Marktleider is en blijft Volkswagen, dat nu 13% marktaandeel heeft en vooral door de Polo en Passat sterke ijzers in het vuur heeft. De Golf begint iets af te kalven. Kannibalisme door de Polo? Hoe dan ook, Volkswagen leidt de roedel sterk en heeft op grote afstand nummer twee, Ford, weten te houden. Daar verliest men heel licht t.o.v. 2010, maar doen Fiesta en Focus goede zaken. De kleine Ka moet in de aanbieding denk ik, want die loopt aardig achter op 2010. Derde merk in ons land is Peugeot dan op een haarlengte voor ligt op landgenoot Renault. Toyota op de vijfde stek is aan het inleveren. De situatie in Japan maakt het voor het op een na grootste merk van de wereld lastig om haar plekje in de top 5 uit te breiden naar boven. Auris heet daar het succesmodel. Bij de rest zien we dat Audi weer een beetje uitloopt op haar resultaten van vorig jaar, de kleine A1 slaat hier in ons land wel aan. Verlies nog steeds voor Honda, Jaguar, Lancia, Mazda en nog wat kleine merken. Opvallend blijft de bescheiden groei bij Dacia dat maar niet echt profiteert van de veranderde markt. Dat doen wel Skoda en Seat waar in het bijzonder de milieuvriendelijke modellen als broodjes over de toonbank gaan. Binnen de totale verkoopaantallen valt op dat de pure elektrische auto’s maar uiterst bescheiden mee doen. Zo werden er in zeven maanden tijd 24 Citroen C-Zero’s verkocht, een enkele Ford Tourneo Connect, 289 Transit Connects, 46 Mitsubishi i-MIEV’s, 33 Peugeot ION’s, 33 Tesla’s en 13 Think’s. Nu moet Opel de Ampera nog gaan bouwen en leveren binnenkort, maar ook daarvan zullen de aantallen voorlopig nog niet zoveel voorstellen vrees ik. Van een drastische verandering in energiegebruik is dus nog geen sprake. Alle verhalen daarover moeten dus met een lichte korrel zout worden genomen……

Lees ook:Autoverkopen Mei; 36 procent beter!
Lees ook:VW had beste oktobermaand ooit…
Lees ook:Autoverkopen; nipte omzetstijging na 10 maanden..
Lees ook:Fikse terugval autoverkopen in september…
Lees ook:Duitsers gek op Volkswagens…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.