McLaren Can-Am – terug in de tijd!

In de zestiger en zeventiger jaren zette McLaren zichzelf op de kaart als geduchte concurrent in een van de meest veeleisende raceklassen: Can-Am. Tussen 1967 en 1971 won McLaren vijf keer op rij het kampioenschap, en dat wordt nu gevierd. Met een door McLaren Special Operations (MSO) ontworpen, in een beperkte oplage gebouwde McLaren 650S Can Am herdenkt het Britse merk de vijftigste verjaardag van het eerste seizoen Can-Am, in 1966 in Mont Tremblant, Canada. De McLaren 650S Can-Am is gebaseerd op de 650S Spider en uitgevoerd in de stijl van de racewagens uit de gouden jaren van de autosport. Er worden slechts vijftig exemplaren gebouwd. Net als van de bijzonder en gelimiteerde 675LT zal Louwman Exclusive de 650S Can-Am kunnen aanbieden. Wat de Can-Am gaat kosten is nog niet bekend.

De Can-Am Series, een afkorting van Canadian-American Challenge Cup, was een ongetemd feest van kracht en snelheid op de mooiste racecircuits in Noord-Amerika en Canada. De beste coureurs streden om de winst, zoals Graham Hill, John Surtees, Jackie Stewart en natuurlijk Bruce McLaren. Het kampioenschap startte in 1966, slechts een jaar nadat Bruce McLaren Motor Racing was opgericht. Tijdens de seizoenen die volgden, wist de jonge Nieuw-Zeelander zich op te werken tot een van de meest succesvolle coureurs ooit.
De sleutel van het succes van de McLaren Can-Am racewagens was het gebruik van de modernste technologieën en materialen. Een principe dat vandaag de dag onverminderd door McLaren wordt aangehouden en dus ook de basis is van de 650S Can-Am. Waar lichtgewicht materialen zoals aluminium en mallite (een composietmateriaal) werden toegepast in de racewagens van toen, is tegenwoordig koolstofvezel het toverwoord, door McLaren onder andere gebruikt voor het MonoCell chassis. Nieuw is een afneembare, koolstofvezel hardtop en dat materiaal is ook gebruikt voor de motorkap, Airbrake, voorbumperspoiler, achterbumper, portieren en de speciale 650S Can-Am dorpelverbreders. MSO heeft tevens een speciale set lichtmetalen wielen ontwikkeld, geïnspireerd op de wielen die in de jaren zestig werden gebruikt. De vijf spaken zijn hoogglans zwart gelakt en de velgrand is met diamant geslepen. Titanium wielbouten houden de wielen op hun plaats terwijl Pirelli P-Zero Corsa-banden voor contact met het wegdek zorgen. Koolstof-keramische remmen met zwart gelakte remklauwen behoren tot de standaard uitrusting van de 650S Can-Am.

Andere unieke details die de 650S aan de iconische Can-Am racewagens doen denken zijn de voorspoiler met louvres van koolstofvezel en een nieuw, gepolijst roestvrijstalen uitlaatsysteem met vier eindpijpen. De louvres zorgen voor minder druk op de voorwielen en verlagen daardoor de neerwaartse kracht. De vier zichtbare, ronde uitlaten komen uit in een koolstofvezel grille in de achterbumper en doen denken aan de agressieve, trompetvormige uitlaten van zijn historische voorgangers. Ze geven de 650S Can-Am bovendien een waanzinnige geluidssensatie.

Net als de 650S Spider is de gelimiteerde 650S Can-Am voorzien van de alom geprezen 3,8 liter twinturbo V8-motor, die een vermogen van 650 pk en een koppel van 678 Nm levert. De prestaties zijn indrukwekkend: de acceleratie van 0 tot 100 km/u duurt amper drie seconden en de topsnelheid bedraagt 329 km/u. Daarbij blijft het brandstofverbruik voor een auto met dergelijke prestaties opmerkelijk laag. De 650S Can-Am is leverbaar in drie opvallende kleuren. De eerste, Mars Red, is direct afgeleid van de M1B-racewagen die door Bruce McLaren en zijn teamgenoot Chris Amon bestuurd werd in het eerste seizoen van de Can-Am racerij. Vervolgens is er Papaya Spark, een moderne metallicvariant op de beroemde kleur McLaren Orange die de Can-Am racers sierde. Tot slot is Onyx Black een keuze, en dat is exact de kleur die de Can-Am bolides hadden waarmee veel privéteams deelnamen in latere seizoenen. Van elke kleur is een bijpassende raceoutfit beschikbaar, om de beleving van de klassieke Can-Am sfeer helemaal compleet te maken.

Het is nog onbekend hoeveel van de vijftig gebouwde McLaren’s 650S Can-Am er naar Nederland komen. Louwman Exclusive in Utrecht, importeur en de enige dealer van McLaren in Nederland, maakt de prijs later bekend. De 650S Coupé en 650S Spider zijn al wel te zien in de showroom langs de A2 bij Utrecht.

Lees ook:McLaren brengt gelimiteerde Can-Am naar ons land….
Lees ook:McLaren in Louwman Museum
Lees ook:McLaren werkt aan nieuwe Super Series…
Lees ook:Exclusieve McLaren 675 krijgt een prijs!
Lees ook:McLaren Sports in serieproductie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.