Franse topklasse; de Delage D8

Delage-D8_LimousineHet oude Franse merk Delage bouwde al helemaal aan het begin van de 20e eeuw haar eerste voitures. Simpele en kleine sportwagens met een vermogen (..) van 6,5 pk of zo. Dat werd opgewekt door een 1-cilindermotor die werd geleverd door DeDion. Later zette het merk wat zwaardere motoren in haar modellen en begon ook te racen. Niet zonder succes en het merk kreeg er een aardige naam en faam door. In 1930 leidde dit tot de grotere modellen van het merk, zoals de D8 die werd uitgerust met een acht-in-lijn blok dat tenminste vier liter inhoud kende en een vermogen leverde van 120PK. delage_d8_120_super_sport_by_devillars_1De wagens kregen een vierversnellingsbak die overigens nog ongesynchroniseerd was en had een onderstel met gecombineerde stangen en veerbladen. De wagens reden goed maar waren ook aardig aan de prijs. Delages kwamen ook als chassis/techniek beschikbaar zodat bekende Franse carrosseriebouwers er hun eigen koetsen op konden zetten. Daarmee bediende men een rijke clientèle die wellicht in Engeland zouden hebben gekozen voor een Daimler of Rolls Royce. De fraaiste wagens waren de snelle coupe/cabriolets, maar er zaten ook een paar klassieke modellen tussen waarbij de chauffeur voorin het nog zonder dak moest stellen en de passagiers zich konden verheugen op pluche en zelfs verwarming. Delage D8 - 2 3656900635_1dc4185fd7_zHoewel de auto’s een geweldige uitstraling hadden, de enorme prijsstelling maakte ook dat de aantallen die werden verkocht relatief klein bleven. Omdat Delage als naamgever steeds minder zijn ‘ei’ kwijt kon in zijn eigen fabriek vertrok deze na een conflict met de mededirecteuren. Kort daarna ging Delage samen met het vergelijkbare Franse merk Delahaye. Delage D8 - 1Dat zorgde in ieder geval voor gesynchroniseerde bakken en hydraulische remmen, tot dan moesten de Delages het nog doen met kabels op de remsystemen. Even leek het er op dat Delage onder invloed van Delahaye nog kon worden gered, maar in 1939, valk voor de tweede W.O. viel het doek. De Delages zijn nu zeer gezochte klassiekers. Prijzen zijn nauwelijks te geven, maar die lopen al snel in de tonnen.

Lees ook:Luxueuze Fransoos; Delahaye!
Lees ook:Populair en indertijd modern; de Simca 1100!
Lees ook:Dat imago toch; Peugeot
Lees ook:Renault Twingo; ook in Duitsland een grote hit!
Lees ook:Weinig geliefd, wel bijzonder, de Franse Ford Vedette….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.