Weinig geliefd, wel bijzonder, de Franse Ford Vedette….

Ford Vedette 1950Ford is een wereldconcern en dat zorgt ervoor dat het bedrijf over de hele wereld activiteiten ontplooide en dat nu nog doet. Overal op Aarde kom je op een of andere wijze wel het merk Ford tegen en dat is best een grote prestatie. Een van de landen waar het bedrijf zich ooit vestigde met een eigen productielijn, was Frankrijk. Daar streek het merk van oprichter Henry in 1934 neer om samen met een lokale partner een Euro-Amerikaanse Ford te bouwen die werd uitgerust met en V8-motor. Na de tweede wereldoorlog verhuisde Ford haar productielijnen van Straatsburg naar Poissy aan de Seine en startte men de fabricage van een kenmerkende auto die tot op de dag van vandaag bij autoliefhebbers gemengde gevoelens oproept, de Vedette. De auto was indertijd hypermodern. Ford Vedette on trailerHij was min of meer gestroomlijnd, had zelfs een in de VS ontworpen ronde rug en onafhankelijke voorwielophanging. Als motorisering kreeg de Vedette een V8-zijklepper mee die 2,2 liter groot was en 60 pk leverde. Niet veel voor een dergelijke motor of auto. Maar kennelijk was dat beperkte vermogen nog te veel voor de toenmalige techniek, want de Vedette was een pechgevoelige auto. Zo bleken de zuigers zeer kwetsbaar en de toenmalige Forddealers werden er soms knettergek van. Voor een deel kwamen die problemen voort uit het feit dat Ford de auto opbouwde met elders ingekochte componenten en die waren niet altijd even sterk. Toch werd de lijn Vedettes wel steeds verder uitgebreid en naast de opvallende sedan kwam er ook een Coupe en een cabriolet uit die als Comete werden aangeduid. Ondanks de niet zo beste naam van de Vedette was het een auto waarmee Ford ook sportieve successen wist te boeken. Ford Vendome - posterZo werden er duurrecords mee gevestigd en bleek de auto ook razendsnel op het circuit. In 1952 kreeg de Vedette iets betere techniek, het aantal pk’s ging omhoog naar 66. Het vertrouwen van de klanten werd ook beter toen de Vedette langzaan aan toch betrouwbaarder werd. Je kreeg voor je geld ook een best grote auto. Weliswaar met een gedeelde voorruit en een relatief kleine kofferbak, maar wel een auto die best goed reed als je er niet te veel van verwachtte. De auto was 4.50mtr lang en woog 1170kilo. Met de geleverde motoren was 130km/uur de top. In 1952 pakte Ford de Vedette grondig beet en kreeg de wagen een nieuwe voorruit, een andere grille, verdween de ronde achterkant en kreeg de Vedette een grote aangebouwde kofferbak. Daarmee groeide de auto 15 centimeter in de lengte. Het gewicht groeide door de veranderingen ook en nam toe tot 1240kg. De motoren werden in de loop van de jaren ook steeds sterker en al snel ging het vermogen naar 80 pk. Ford Vedette - VendomeIn 1953 verscheen er een nieuwe V8 met een inhoud van 4 liter voor de Vedette, waardoor 100pk beschikbaar kwam. De naam werd daarna aangepast en zo werd de Vedette de Vendome. Een afgeleide versie van de Vedette die specifiek voor de Franse markt was bedoeld, noemde Ford de Abeille en was in feite een soort stationwagen voor boeren en buitenlui. Korter dan de Vedette en flink kaler was de auto in staat om alles te vervoeren wat een agrariër zoal van zijn auto verwachtte. En er kon maar weinig stuk aan deze versie. FAB-2 folderToch werd hij ook geen echt groot succes. Ondanks alle pogingen om de auto succesvol te blijven vermarkten bleek dat toch steeds lastiger. En besloot Ford om de hele productielijn uiteindelijk dan maar over te doen aan Simca die de Ford’s daarna nog even onder eigen naam produceerde, maar al snel verving door eigen modellen die de oude Fordnaam nog wel even als verwijzing in zich droegen maar net zo weinig succesvol bleken als de vroegere Fords. Van de Franse Ford’s zijn er niet al te veel bewaard gebleven. De wagens waren uiterst roestgevoelig en vooral de bodem en de plekken waar de portieren waren vastgezet aan de carrosserie waren typische ‘rottingsplekken’. Heel af en toe duikt er nog weleens eentje ergens op, maar echt geliefde klassiekers zijn het nooit geworden. Maar dat maakt ze niet minder bijzonder. (Beelden: Internet)

Lees ook:Modern maar niet geliefd; de Ford Vedette
Lees ook:Franse Ford die Simca werd; de Vedette!
Lees ook:Bij ons vrijwel onbekend; Mercury Cyclone!
Lees ook:Mercury’s kattige Cougar….
Lees ook:Sportieve Yank; de Ford Gran Torino

Eén reactie op “Weinig geliefd, wel bijzonder, de Franse Ford Vedette….

  1. Christopher Peycke

    De Vedette was eigenlijk voor de amerikaanse markt ontwikkeld waar men na WOII ivm de economische situatie een enorme vraag naar kleinere modellen verwachte. De motor was in principe een verkleinde Flathead op basis van het oerspronkelijke ontwerp uit 1932. Omdat de productiekosten nauwelijks onder die van een standard-size model lagen wilde Henry Ford II de kleine Ford niet en hij ging naar Frankrijk. De primitieve techniek in combinatie met de beruchte kwaliteit van de fabriek in Poissy leverde inderdaad een twijfelachtig product op.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.