Unieke Matra – Made by Vignale

Matra D1Een Matra is op zich al een bijzonder Frans merk. De M530 was een heel aparte auto met een op zijn zachts gesteld ‘bijzondere’ vormgeving. Maar de M530A die door Vignale werd ontworpen bleek een unieke auto, want uiteindelijk is er maar een enkel exemplaar van gebouwd. Technisch baseerde de M530A zich op de door Bonnet ontwikkelde Djet. De latere sportwagen deelde o.a. de indertijd best aparte middenmotorconstructie. Anders dan bij de oer-Bonnet was de al onder de verantwoording van Matra/Simca vallende M530 uitgerust met een van Ford geleende 1700cc motor die er 70Pk’s uitperste en de van kunststof gebouwde auto naar een top van 170km/u stuwde. M530-4De oerversies waren leverbaar als dichte coupe en er was een afgeleide die open dakpanelen bood voor rijden in de zomer. Vignale zette een auto neer die qua dwarsprofiel wat leek op een Lamborghini uit die jaren. De auto had normale portieren en een zeer strakke coupelijn. Net als het origineel kende ook de Vignale klapkoplampen, indertijd het summum van moderniteit. Door de constructie van de motor achter de inzittenden, maar voor de achteras, was de kofferruimte verdeeld. Voorin kon je nog wat kleine tassen kwijt, daar vond je ook het reservewiel, onder de achterklep en half boven de motor kon je nog wat tandenborstels en andere prullaria kwijt. De auto liet een groot raam boven die achterkant zien, in de huidige tijd ondenkbaar naief. M530-2De Vignaleversie kwam in 1968 op de markt als showstopper en trok zeker de aandacht van mogelijke geinteresseerden. Maar zowel de ontwerpers als de fabrikant van de oorspronkelijke M530 deden niets aan daadwerkelijke productie. Dat kwam ook door de problemen die men al had met de fabricage van de M530 in zijn basisvorm. En zo bleef de M530A va Vignale een unieke auto die wel de tand des tijds overleefde in handen van liefhebbers. Een bijzondere auto met een klassiekerwaarde die vermoedelijk niet meer in geld is uit te drukken. Overigens werden er van de oer-530 ook nog geen tienduizend exemplaren gebouwd. M530-3Weinig, als je bedenkt dat dit een auto was voor hen die geen echte sportwagen konden betalen en wel dat gevoel wilden ervaren wat je kreeg in zo’n sportieve auto. Voor een goed exemplaar van de productieversie wordt best geld gevraagd. Van die Vignale moeten we dan maar dromen…..(Foto’s internet/prive)

Lees ook:Ford introduceert de Vignale Mondeo!
Lees ook:Vignale Collection bij Ford
Lees ook:Franse volks-Porsche; Matra-Simca Bagheera!
Lees ook:Meer Vignale bij Ford…
Lees ook:Stoer uiterlijk, broos innerlijk…Matra Simca Rancho

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.