De eerste echte Jaguar; de SS100!

JS06Eigenlijk deed het Britse merk Swallow Sidecars niet veel meer dan heel fraaie zijspannen bouwen voor motoren of speciaal ontworpen carrosserieën voor andere fabrikanten, toen het aan het begin van de jaren dertig ineens ook eigen wagens ging bouwen die als SS1 en verder werden uitgebracht. De letters SS waren in die jaren nog niet bezoedeld door de latere Nazi-betekenis en al snel bouwde Swallow een goede naam op met haar uit componenten van andere fabrikanten opgebouwde wagens. Je kreeg een bijzonder vorm gegeven auto voor een betaalbare prijs. Over het algemeen en nu nog, een puike combinatie. In 1936 ontwikkelde men een schitterende sportieve auto die niet alleen voor de weg bedoeld was, maar waarmee men ook goed kon racen. JS01De SS100 was geboren, en daarmee een auto die meteen als eerste echte Jaguar door het leven zou gaan. Met een enorm lange neus, een rechtop staande voorruit (alternatief waren twee kleine windvangende beschermruitjes mogelijk, en een neerklapbare stoffen kap, was dit een ultieme droom voor veel mensen die hielden van open rijden met een aardige vaart. Die snelheid werd opgewekt door een 2,7 liter grote staande zespitter die 104pk leverde en via een vierversnellingsbak tot toeren werd gedreven. Snelheden tot 150km/u waren mogelijk en daarbij bleek de Jaguar nog goed op de weg te liggen ook. In die dagen niet van toepassing op alle Britse sportwagens. De SS100 werd ook gebruikt op het circuit, en daar deden de Jaguars goede zaken. Voor het meer normale weggebruik waren de Jaguars zeer comfortabel. Reed je er 100km/u mee hoorde je de zespitter nauwelijks, daar boven werd het wat luidruchtiger, maar dat past bij het sportieve karakter van de Brit. JS05In latere jaren kwamen er meer pk’s ter beschikking en werd ook de totale inhoud vergroot. Deze snellere versie werd vooral in rallies zeer succesvol en behaalde zelfs in 1948 nog overwinningen als in de befaamde Alpine Rally. De laatste SS100 werd door jaguar gebouwd in 1941. Daarna moest het bedrijf bijdragen aan de oorlogsindustrie. Geen ruimte meer voor civiele sportwagens. De SS100 werd overigens in gemoderniseerde vorm nog wel gebouwd, als Panther J72, maar dat was toch meer een replica dan een originele Jag. Wie een klassieke SS100 zoekt moet wel geld meenemen. JS04Dit zijn peperdure klassiekers voor de echte liefhebber en het aantal overlevende wagens is beperkt. Al was het maar omdat er slechts 314 van zijn gebouwd. Maar de auto zette wel de toon voor lagere Jaguars, tot de dag van vandaag.

Lees ook:Dat imago toch; Jaguar!
Lees ook:Jaguar’s primeur; SUV in Frankfurt!
Lees ook:Jaguar levert 50 XE’s aan Uber
Lees ook:Prachtige tussenpaus – Jaguar Mk-X
Lees ook:Typische Zweedse Taxi; Volvo P800 serie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.