Typische Zweedse Taxi; Volvo P800 serie

V804Het Zweedse merk Volvo kende na de oorlog een paar successen op de exportmarkt. Een daarvan was de al eens eerder hier beschreven PV544 die ook bij ons in Nederland aardig werd verkocht. Maar er waren ook modellen die vrijwel nooit werden geëxporteerd. Een daarvan was de veel grotere 800 serie die eigenlijk een doorontwikkeling was van een vooroorlogs model. Het ging om een stevige auto met bijna Amerikaanse maten en met een beetje fantasie qua vormgeving gebaseerd op auto’s uit de VS zoals ze voor en tijdens de oorlog waren gebouwd. Anders dan de bij ons bekende Volvo’s hadden deze grotere modellen een wat krachtiger zes-in-lijn onder de motorklep waar 90pk uit werd gehaald en de grote wagen hielp aan redelijke prestaties. Zijn grote voordeel was de enorme binnenruimte. V805Bij een wagenlengte bijna 5 meter bleken de grote Volvo’s ideaal om te gebruiken als taxi. Daarbij waren de wagens weliswaar bedaagd, ze gingen ook lang mee en konden ook tegen een stootje waar het de zware omstandigheden betreft die Zweden klimatologisch zo kenmerken. De wagens bleken in eigen land zo populair dat Volvo er ook afgeleiden van produceerde, zoals een vierwiel-aangedreven versie voor het Zweedse leger en wat bestelversies. Zo kon je van deze auto ook een ambulanceversie tegenkomen. De wagens bleven erg lang in gebruik, de productie staakte uiteindelijk in 1958, waarna men overschakelde op meer moderne afgeleiden van de 544 en de nieuwe Amazon. V802Hoewel die PV-831/2/3/4 serie erg lang werd gebouwd en een goede naam opbouwde bleken ze op termijn ook niet helemaal ongevoelig voor roest, iets wat latere Volvo’s ondanks het opgebouwde imago als onverslijtbaar, ook toonden. Aardig is ook het feit dat tegen het einde van de productierun, Volvo extra speciaal uitgemonsterde PV-800’s op de markt bracht voor vervoer van hooggeplaatsten in de Zweedse samenleving. Zo kregen deze wagens o.a. lederen bekleding, een radio-installatie met overal geluidsboxen en een verbeterde verwarming achterin. V803In de loop van de jaren werd ook gewerkt aan het uiterlijk van de wat ouderwetse wagens. Met een wat ‘Amerikaans’ aandoend front wilde men het leven van de vooral als taxi bekend staande wagens oprekken. En gek genoeg lukte dat ook nog. Bij ons erg onbekend, maakt ze niet onbemind. V801Een goed exemplaar brengt al snel behoorlijke bedragen op, denk maar eens aan een mille of 25-30 en dat is flink meer dan een vergelijkbaar oude PV544. En bijzondere Zweed!

Lees ook:Zlatan bezoekt Volvo…
Lees ook:Volvo definitief ‘Made in China’
Lees ook:Volvo kiest voor Zlatan…
Lees ook:Volvo koopt Polestar
Lees ook:Ook Volvo moet mensen ontslaan..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.