AMG-A-Klasse, niet voor watjes!

Met de A 45 AMG staat Mercedes-AMG aan het begin van een nieuw tijdperk. Voor het eerst in de historie van het merk introduceert AMG een high-performance auto in de compacte klasse, voorzien van ’s werelds krachtigste serieproductie viercilinder turbomotor.
Aan de basis van de A 45 AMG staat een nieuw platform voor voorwiel- en vierwielaangedreven AMG’s dat ten minste ook voor twee andere high-performance premiummodellen uit Affalterbach als uitgangspunt dient.

Typerend voor AMG: ‘s werelds krachtigste serieproductie viercilinder BlueDIRECT turbomotor
In deze cilinderinhoudklasse neemt de A 45 AMG een nieuwe leidinggevende positie in, wat wordt onderschreven door twee belangrijke waarden. Het maximumvermogen van 265 kW (360 pk) en het maximale koppel van 450 Newtonmeter van de AMG 2.0-liter direct ingespoten BlueDIRECT turbomotor zijn in deze cilindercategorie wereldwijd ongeëvenaard. Met een specifiek vermogen van 133 kW (181 pk) per liter cilinderinhoud presteert de nieuwe high-performance AMG-krachtbron bovendien beter dan motoren uit de allersnelste supersportwagens.

Het indrukwekkende vermogen en koppel staan in combinatie met het standaard AMG 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem garant voor dynamische prestaties. De A 45 AMG accelereert in 4,6 seconden naar 100 km/u en noteert een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 250 km/u. Daartegenover staan voorbeeldige verbruikscijfers, met een gecombineerd brandstofverbruik dat afhankelijk van uitvoering varieert van 6,9 tot 7,1 liter op 100 kilometer volgens de New European Driving Cycle (NEDC). De CO2-waarde varieert van 161-165 g/km. Daarmee neemt de A 45 AMG eveneens een toonaangevende positie in dit segment in. Dat verbruik gaat vergezeld van overeenkomstig lage uitlaatemissies waarmee de A 45 AMG nu al voldoet aan de EU6 emissienormen die in 2015 van kracht zullen worden. Bovendien wordt nu al voldaan aan de pas in 2017 geldende eisen voor de emissie van deeltjes.

Het AMG sportuitlaatsysteem met twee uitlaatpijpen en een automatisch gestuurde klep in het systeem zorgt voor een vol uitlaatgeluid onder dynamische rijcondities en een comfortabele sound op langere afstanden. Optioneel is het AMG Performance uitlaatsysteem. Daarmee krijgt de A 45 AMG onder belasting een nog markantere sound die extra nadrukkelijk aanwezig is tijdens de tussengasfunctie bij het terugschakelen en wanneer ontsteking en inspuiting bij opschakelen wordt teruggenomen.

Wie wil weten hoe dit rijdt, wat het kan, en vooral ook wat zo’n wagen kost, moet maar even langs bij de wat grotere Mercedes-Benz-dealers waar men ook verstand heeft van AMG-modellen. Niks aantrekken van de buren, gewoon doen!

Lees ook:Bijster dynamische Mercedes viert primeur in Detroit.
Lees ook:Mercedes brengt de CLA 45 AMG, vlot type!
Lees ook:Mercedes vestigt elektrische records….
Lees ook:Meer dan vlotte Astra; de OPC!
Lees ook:Dynamische concept bij Mercedes-Benz/AMG

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.