Peugeot wil weer winnen!

Peugeot 240210 02710801_005_908

Er is Peugeot Sport veel aan gelegen om de eclatante overwinning in de 24 Uren van Le Mans van vorig jaar te herhalen. Team Peugeot Total richt zich volledig op deze doelstelling en bereidt zowel de organisatie als het materiaal daarop voor. De succesvolle Peugeot 908 HDi FAP wordt voor het vierde achtereenvolgende jaar ingezet. Tegelijkertijd kijkt de Franse fabrikant uit naar 2011, waarvoor het de opvolger van dit dieselprototype ontwikkelt. Afgelopen jaar was voor de sportafdeling van het Franse merk zeer succesvol. 2009 was nauwelijks een maand jong, of de Peugeot 207 Super 2000 had reeds het podium van de Rallye Monte-Carlo in bezit genomen. Het was de voorbode van een dominant seizoen in de Intercontinental Rally Challenge. Dit culmineerde in de derde achtereenvolgende titel bij zowel de constructeurs als de rijders, mede dankzij de inspanningen van importeurs.

Ook op nationaal vlak kregen partners in diverse landen de handen op elkaar met merkencompetities en individuele autosportprogramma’s, maar de grootste buit haalde Peugeot binnen op het Circuit de la Sarthe. In de beroemde 24-Uursrace in juni had het merk de langste adem en versloeg het de concurrentie overtuigend met de tweevoudige overwinning. In 2010 wil Peugeot Sport dat fraaie succes herhalen met de beproefde 908 HDi FAP. Voor de 78e editie van de 24-Uursrace van Le Mans zet Peugeot Sport alles op de vierde generatie van het winnende sportprototype met dieselmotor. Evenals vorig jaar heeft het technisch team onder leiding van Bruno Famin af te rekenen met een aantal reglementair opgelegde beperkingen die zijn voorzien om het verschil tussen deelnemers met benzine- en dieselmotoren te effenen. Welke maatregelen moest het team treffen?
Famin legt uit: “Wij werden gedwongen om een aantal modificaties te doen aan de carrosserie en, belangrijker nog, aan de aandrijflijn. Zo is voor ons de luchtinlaatrestrictor verder verkleind, van 38,3mm tot 37,8mm. Bovendien is onze maximaal toegestane turbodruk verminderd van 2750 mbar tot 2590 mbar. In principe betekent dit zo’n 40 pk verlies van motorvermogen. Dat lijkt op het eerste gehoor te verwaarlozen, maar op een tijdsduur van een vol etmaal duurt dat eerste gehoor wel erg lang…”

Lees ook:Stijlvol einde raceseizoen voor Peugeot..
Lees ook:Sportief succes Peugeot
Lees ook:Dubbelslag Peugeot in Le Mans
Lees ook:Winst voor Audi….
Lees ook:Peugeot zint op wraak!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.