Nieuwe Suzuki Alto volgt trend in de markt…

De Alto was altijd een tikkie een no-nonsense autootje...

De Alto was altijd een tikkie een no-nonsense autootje...

Ooit was de Suzuki Alto zo’n beetje het kleinste en goedkoopste autotype van ons land. Samen met medespecialist Daihatsu streed men om de eer wie de meest complete auto voor een klein prijsje op de markt kon brengen, een strijd die vaak zo niet altijd in het voordeel van Suzuki werd beslist. Maar in tegenstelling tot Daihatsu liet Suzuki haar auto’s om kostenbesparende redenen in een later stadium produceren in India bij Maruti. Dat leverde veel problemen op en ook heel wat klachten. Die Maruti’s waren duidelijk minder goed in elkaar gestoken dan oudere Japanse exemplaren. Enkele jaren geleden verdween het kleine Suzietje met stille trom van de markt en liet die over aan haar concurrenten. Die kwamen uit Japan, Korea en Italië. In feite is die situatie niet zoveel veranderd.

De nieuwe Alto is een veel volwassener auto geworden dan haar legendarische voorgangers...

De nieuwe Alto is een veel volwassener auto geworden dan haar legendarische voorgangers...

En nu komt er weer een nieuwe Alto op de markt. Samen met Nissan bouwt men de kleine Japanner wederom in India, maar laat men wel zien dat de nieuwe lichting Alto’s een flink eind volwassener is dan het vroegere boodschappenwagentje. Suzuki-importeur Nimag ziet voor de Alto een flinke markt in de huidige omstandigheden. Volgens de bedrijfsleiding bij de importeur stappen kopers over

op kleinere en vooral ook zuinigere auto’s. Benzineslurpers met het energielabel F en G zijn helemaal passé en het segment van MPV’s en SUV’s lijdt enorme omzetverliezen. De nieuwe Alto moet in de kleine klasse flink wat potten gaan breken denkt de importeur. Ruim een derde van haar omzet moet gaan komen van de kleinste Suzuki en dat zijn zo’n 5600 auto’s. Of dat enige realiteitszin heeft valt af te wachten. Duidelijk is dat de concurrentieverhoudingen anders zijn geworden en dat de kleine auto om andere redenen wordt aangeschaft dan alleen maar zuinig en compact. Comfort, uitrusting, veiligheid, garantievoorwaarden en natuurlijk kwaliteit spelen een grote rol. Het wordt druk en daardoor interessant in die kleine klasse.

Zelfs geavanceerdere technieken zijn de nieuwe Alto niet vreemd meer..

Zelfs geavanceerdere technieken zijn de nieuwe Alto niet vreemd meer..

 

 

 

 

 

Lees ook:Suzuki Alto blijft belastingvrij!
Lees ook:Suzuki verrast met nieuwe Celerio
Lees ook:Suzuki Alto geen botskampioen
Lees ook:Celerio komt naast Alto in Suzuki-programma
Lees ook:Volkswagen niet blij met Suzuki

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.