Autofabrikanten serieus in zwaar weer…

 Dit beeld zal bij veel fabrikanten de komende weken en maanden te zien zijn. Lege productielijnen om aan een crisis het hoofd te kunnen bieden.

Even leek het nog mee te vallen, maar nu kondigt de ene na de andere autofabrikant bezuinigingen aan of arbeidstijdverkorting. Zelfs definitieve sluiting van fabrieken behoort niet meer tot de onmogelijkheden.

Het zal niet te vermijden zijn dat arbeidsplaatsen verloren gaan, hoe heftig men ook zal protesteren... 

De meeste autofabrikanten maken lastige tijden mee. De gevolgen van de financiële crisis en de te verwachten recessie zorgen voor sterk verminderde vraag naar nieuwe auto’s uit vrijwel alle wereldmarkten. En dus wordt de productiecapaciteit ingekrompen. Hele fabrieken worden al dan niet tijdelijk gesloten of er wordt minder snel geproduceerd. Van Daimler tot Dacia, van Ford tot Skoda, van Renault tot Toyota, dwars door de hele industrie heen worden maatregelen genomen die hun weerga niet kennen. Het is wellicht ook een goed moment om nu af te komen van de al jaren bestaande overcapaciteit op de automarkt. Er worden domweg veel te veel auto’s gebouwd voor de bestaande vraag. Alsof men het probleem niet wilde zien werd maar uitgebreid en veel minder gelet op bepaalde gespecialiseerde hoeken van de markt waar nog wel iets te verkopen viel. Binnen Europa gaan nu stemmen op om de Europese fabrikanten financieel te ondersteunen omdat anders grote klappen te verwachten zijn, definitieve fabriekssluitingen en wellicht massaontslagen. Zowel in Frankrijk als Duitsland wordt daarover koortsachtig overleg gevoerd.  

Lees ook:BMW moet extra hard werken…
Lees ook:Autoverkopen 2013 – Min 17%!
Lees ook:Terugroepactie Dacia en Renault
Lees ook:Gevolgen aardbeving Japan goed merkbaar..
Lees ook:Luchtvrije banden van Bridgestone; leuk of serieus bedoeld?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.