Landrover Defender zakt voor Elandproef

Landrover Defender ElandproefHelaas helaas, er is weer eens iemand gezakt. De ongelukkige examenkandidaat komt uit onderwachte hoek: de Landrover Defender! Dit model gaat al tientallen jaren probleemloos mee, maar de laatste facelift lijkt hem de das om te hebben gedaan. Niet alleen de elandproef liep verkeerd af met een gangetje van 60 km/h, ook de remtest gaf een slecht resultaat. Bij een snelheid van 100 km/h staat een Defender pas na 54 meter stil, terwijl een gemiddelde andere SUV dat in 40 meter klaart.

Bij de laatste facelift is het zwaartepunt van de Defender hoger kmen te liggen. Wat niet veranderd is, is het gebrek aan airbags, ESP, ABS of andere veiligheidssnufjes.

Zou Landrover zich niet realiseren dat dit een slechte ontwikkeling is in de tijd der veiligheid en milieuvriendelijkheid? Snel aanpassen die Defender, want het zou zonde zijn als een icoon als deze van de markt zou verdwijnen.

Bron: Autointernationaal.nl

Lees ook:2-miljoenste LandRover geproduceerd
Lees ook:Land Rover Defender – nog even in actiejasje!
Lees ook:Mercedes CLS krijgt facelift..
Lees ook:Land Rover – de allerlaatste is geproduceerd!
Lees ook:Jaguar en LandRover krijgen rol in James Bond film

10 reacties op “Landrover Defender zakt voor Elandproef

  1. tom

    Wat voor gezever is dat nu,natuurlijk staan al die ander SUV’s binnen de 40 meter stil,met al die elektronische rommel is dat niet moeilijk,de land rover defender, is ten minste nog eens een 4×4 waar je alles zelf kunt doen,een wagen waar de bestuurder zelf keuzes op het terrein maakt,en dus niet zoals al die andere 4×4′s waar alle elektronica dat voor jou doet en onnodig begint in te grijpen.Maar om effe terug te kome op de elandproef, een defender is niet gemaakt om aan 120km/u of zelfs maar aan 60km/u over de snelweg te racen en dan plots uit te wijken, natuurlijk gaat hij dan over kop, dat is toch logisch. Wanneer je een defender koopt is het niet bedoeling om zo hard te rijden,je moet er traag mee rijden, en hem gewoon gebruiken,zoals bv. om off road te rijden,daar is deze wagen toch voor gemaakt.En trouwens, ook al gaat hij over kop,deze wagen is toch sterk genoeg om zijn inzittenden te beschermen, kijk naar de foto,hooguit een spiegel eraf, en daar blijft het dan ook bij.Het is niet de bedoeling dat deze wagen wordt aangepast met allerlei domme elektronische hulpmiddelen zoals ABS, ESP en weet ik wat allemaal, het enige wat je hier aan over houdt is een brandend lampje op het dashboard, meer niet.Deze wagen moet gewoon blijven, zoals hij is, een echt 4X4, en niet omgebouwd worden tot een SUV die in de eerste plas water die hij tegenkomt blijft vastzitten.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Martine

    Hallo Tom,

    Tsja, puurheid en marketing gaan zelden goed samen. Ik ben het met je eens dat de Defender een icoon is wat zo moet blijven. Een echt werkpaard die het liefst nooit asfalt ziet.
    Helaas zijn er de laatste jaren genoeg off-road alternatieven bij gekomen, wardoor men steeds minder vaak voor de Defender kiest. Zou het niet zonde zijn als een mooie wagen als deze van de markt moet verdwijnen vanwege tegenvallende verkopen en het niet voldoen aan de moderne veiligheidseisen? Daarom vind ik toch dat Landrover de Defender aan moet passen, om zijn eigen overlevingskansen te vergroten.

      /   Beantwoorden  / 
  3. tom

    hey Martine,

    Langs de ene kant heb je wel gelijk om hem beter uit te rusten, als dit nodig is om hem te laten overleven, maar langs de andere kant, de echte defender liefhebber, neemt deze wagen zoals hij is, zonder al die bijbehorende rommel, die na verloop van tijd alleen maar problemen geven.En als er dan toch van die mensen zijn, die al die rommel nodig hebben, laat die rommel dan als optie beschikbaar zijn, maar zet deze niet in de standaarduitrusting. Ik wil gewoon vermijden dat ze de defender gaan verlagen naar zone domme SUV. De defender is samen met de hummer h1, nog één van de weinige 4×4′s die zich nog fatsoenlijk kunnen redden in het terrein, het zou zonde zijn om ze te vervangen door een SUV, wat in mijn ogen verhoogde station wagons zijn, die hooguit door een onverhard zanwegje kunen rijden, en dan nog… Zover willen we de defender toch niet laten aftakelen.

      /   Beantwoorden  / 
  4. sjak

    Het is maar net hoe je het bekijkt, de een noemt het puurheid e.d., de ander noemt het gewoon achterhaalde techniek. Denk dat t allebei een beetje waar is.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Ab

    Tuurlijk gaat ie om bij zo’n proef. Doet een bestelauto ook. Je moet natuurlijk wel je rijtempo aanpassen als je met een dergelijke auto de weg op gaat. Let wel: alle autofabrikanten van SUV’s waarschuwen voor afwijkend weggedrag t.o.v. gewone auto’s. Met natuurkundige wetten kun je niet spotten, ook niet als een auto is voorzien van alle denkbare electronische hulpmiddelen. Ga liever een rijvaardigheidstraining volgen en koop vooral geen defender als je altijd haast hebt.

      /   Beantwoorden  / 
  6. tom

    beste Ab,

    Daar heb je nu is volkomen gelijk in, je koopt toch ook geen porsche of ferrari om in de modder te gaan ploeteren net zoals je geen defender koopt om hard te rijden.
    Trouwens waarom zou je aan 60km/u uitwijken voor iets met een defender, rij er gewoon over.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Martine

    Alle herten, elanden, spelende kinderen en oude vrouwtjes zijn gewaarschuwd…. ;)

      /   Beantwoorden  / 
  8. Marchel

    Komt dit door de regelgeving van de Europese unie? De motorkap is verhoogt i.v.m. het risico dat een voetgangerletsel kan oplopen bij een aanrijding (eu-wetgeving). Dit is zo’n onzinnige regel bij deze auto omdat je bij een aanrijding met zo’n hoge auto nooit op de motorkap beland.

    Ik zou deze auto’s nog hoger maken. Kun je over de elanden heen rijden zonder ze te raken. (Geintje)

      /   Beantwoorden  / 
  9. tom

    hey Marchel,
    De motorkap is eigenlijk gewoon verhoogd om er de 2.4L motor uit de ford transit te kunnen inzetten.
    Waar heb je dat eigenlijk gelezen van die “EU-wetgeving”?

      /   Beantwoorden  / 
  10. leo

    ik heb een defender en het is steeds een plezier om er mee te rijden,ok er zijn wat minpuntjes (draaicirkel, weinig comfort),maar ik veronderstel als je een defender koopt dat je dan weet wat je in huis haalt “” een kei van een kar”",,ik ruil hem zeker niet om voor iets anders,ik had al een toyota BJ 40 en enkele jeep’s but nothing can beat my defender

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.