ADAC constateert; zij-airbags meestal nutteloos!

Seitencrashtest-ADAC-09-2016-articleDetail-ed73ccf5-978045Het lijkt zo mooi, een auto die rondom in de airbags zit. Het geeft een gevoel van ‘zekerheid’. Maar in de praktijk blijken ze weinig bij te dragen aan het welzijn van de inzittenden als die terecht komen in een stevige crash. De Duitse ADAC, zusterorganisatie van de ANWB, testte onlangs deze veiligheidsvoorzieningen bij een VW en een BMW en moest constateren dat die plofzaken aan de zijkant weinig doen voor de bescherming van de inzittenden. Ze komen overigens wel altijd uit bij die testwagens, maar bij een stevige aanrijding werken ze niet echt mee aan de echte veiligheid van bestuurder en passagier. Daarbij testte men vooral de voorste zitplekken waar die voorzieningen over het algemeen zijn aangebracht. De inzittenden worden ook niet in de riemen gehouden, sterker nog ze verhogen de kans dat je geforceerd uit die riemen wordt weggedrukt. Seitencrashtest-ADAC-09-2016-lightbox-bd32fccf-978043Daardoor botsen de inzittenden tegen elkaar en verhogen zo het risico van nog zwaarder letsel. De ADAC constateert ook dat de meeste veiligheidsvoorzieningen als deze airbags er vooral op zijn gericht de bestuurder te beschermen, wat maar ten dele lukt. De passagier rechts voor heeft het in dit situaties erg lastig om er goed vanaf te komen. Gordelspanners zouden al een flinke bijdrage kunnen leveren aan overlevingskansen. Dan wordt je niet van je stoel af gedrukt en stijgen de mogelijkheden om er zonder al te veel schade vanaf te komen. Ook een andere positionering van de middenconsole kan helpen om inzittenden te beschermen. Al deze aanbevelingen doet ADAC nu richting het onderzoeksinstituut EuroNCAP. Men verwacht dat deze organisatie vanaf 2020 gaat testen op deze verbeterde voorzieningen. (AMuS)

Lees ook:Dragen gordels nog steeds dringend nodig…
Lees ook:Dacia Logan; matige score bij botsproeven…
Lees ook:Lexus; veilig voor voetgangers!
Lees ook:Smart fortwo – flink veiliger dan gedacht!
Lees ook:Volvo biedt veel veiligheid bij XC60

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.