Smart fortwo – flink veiliger dan gedacht!

De Duitse automobielclub ADAC heeft crashtests uitgevoerd waarbij kleine auto’s botsten met grotere modellen. De test bevestigt dat kleine auto’s daarbij doorgaans aan het kortste eind trekken. Met één uitzondering: de smart fortwo. Tijdens de test was deze auto de enige die levensbedreigende verwondingen door extreme belasting van de borststreek bij de bestuurder kon voorkomen.

De standaard EuroNCAP crashtest simuleert frontale aanrijdingen met voertuigen van hetzelfde gewicht. Bij de ADAC crashtest gingen vier kleine auto’s de confrontatie aan met gesimuleerde kleine middenklassers. Daarbij ging het ook nog eens om een 50 %-offset crash. Ofwel: een aanrijding onder een hoek, volgens de ADAC een veel voorkomende vorm van aanrijdingen bij auto’s uit verschillende gewichtscategorieën. Uit de test kwam naar voren dat levensgevaarlijke verwondingen door extreme belasting van de borststreek helaas de regel zijn. Alleen de smart fortwo, de kleinste én lichtste auto in de test, wist dergelijke verwondingen te voorkomen. Bijkomend voordeel voor de andere auto die bij de botsing is betrokken: door zijn lage gewicht veroorzaakt een fortwo relatief weinig schade bij ‘de tegenpartij’.

De ADAC geeft aan dat de alarmerende resultaten van de test vooral door te korte kreukelzones komen. Deze kunnen niet voldoende energie absorberen en ze geleiden te weinig energie naar componenten die dat wel zouden kunnen. De smart fortwo dankt zijn goede testresultaat aan zijn innovatieve veiligheidsconstructie. Bij de ontwikkeling daarvan heeft Mercedes-Benz Cars verder gekeken dan naar de Europese en Amerikaanse eisen alleen – traditioneel zijn de eigen veiligheidseisen van het merk veel hoger dan wettelijk voorgeschreven. Dat geldt uiteraard ook voor de smart fortwo. Het veiligheidsconcept van deze auto ziet er als volgt uit:

• De tridion veiligheidscel beschermt inzittenden als de harde schaal van een noot. De structuur is versterkt met zogenaamde (ultra)-high-strength-staalsoorten.
• De dwars en in lengterichting geplaatste elementen van de tridion cel activeren de kreukelzones van het andere betrokken voertuig en verdelen de botsingsenergie gelijkmatig.
• De wielen zijn bij een botsing ook onderdeel van de kreukelzone.
• De achterin geplaatste motor staat een ruimere kreukelzone vóór toe. Bovendien dient hij als schokabsorberende unit.
• Dankzij de sandwichbouwwijze bevinden de inzittenden zich bij een zijdelingse aanrijding meestal iets boven de directe aanrijdingzone. Bij een dergelijke aanrijding wordt vrijwel altijd ook een as geraakt. Deze kan ook botsingsenergie absorberen.
• Alle bekledingsmaterialen van het interieur zijn zo gemaakt dat ze letsel zo veel mogelijk voorkomen. De zachte ‘knee pad’ onder het dashboard beschermt bijvoorbeeld de knieën en onderbenen van de passagier.
• De deurstructuur is op cruciale plaatsen versterkt met hoogwaardige staalsoorten.
• De fortwo heeft standaard ESP® met ABS en Remassistent (BAS), veiligheidsgordels met gordelspanners en krachtbegrenzer, veiligheidsstoelen en airbags.

Het is en blijft opmerkelijk dat je in Duitse steden bij wijze van spreken struikelt over die kleine stsdsrakkers van smart en wij er in Nederland niet aan schijnen te willen. Zou dat toch iets te maken hebben met macho-gedrag of zo? Veiliger is het in ieder geval niet.

Lees ook:Speciaal actiemodel smart fortwo; de BoConcept!
Lees ook:Crashtest Audi Q7 versus Fiat 500
Lees ook:Facelift Smart ForTwo
Lees ook:smart gaat het strand op…
Lees ook:Smart laat facelift zien..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.