Crashtest Audi Q7 versus Fiat 500

Dit soort ontmoetingen kan je maar beter vermijden....als je in een kleine auto rjdt

Wie in een relatief kleine auto rijdt en door onverhoopte omstandigheden een aanrijding krijgt met een van de tegenwoordig zo populaire SUV's, maakt vrijwel geen schijn van kans om een dergelijke ontmoeting te overleven……

Op het moment van de crash drukt de Q7 het hele frontale stuk van de Fiat 500 in puin... 

Het zijn indrukwekkende bakken. Die grote SUV’s van Mercedes, Volkswagen, Porsche, Volvo en Audi. Meestal bestuurd door mannen alleen, vaak gebruikt om andere weggebruikers van de weg te bulldozeren. Een soort terreinwagens maar dan zodanig uitgevoerd en gemotoriseerd dat je er een echte limousine redelijk wat concurrentie mee kunt aandoen. Ze wegen ergens tussen de 2 en 3 ton schoon aan de haak en dat gewicht blijkt nu niet alleen ongunstig voor het brandstofverbruik. Een botsing van een dergelijke mastodont met een kleinere auto heeft catastrofale gevolgen voor de inzittenden van het kleinere voertuig. Op zich geen verrassend resultaat natuurlijk, wel als je met je eigen ziet hoe een moderne kleine auto als de Nuovo 500 van Fiat min of meer wordt verpletterd door een Audi Q7. Dit werd onlangs door de ADAC gedaan om de gevolgen van een frontale aanrijding na te bootsen tussen twee totaal verschillende voertuigen. Bij een snelheid van 56km/uur (en dat is echt niet zo snel…) bleef de kooi van de 500 overigens wel in tact, maar de belasting van de crash voor de inzittenden was gigantisch groot.

Van de Fiat is niet veel meer over dan een wrak.... 

Ondanks het gebruik van de hoofdairbag sloeg het bovendeel van de bestuurder vol tegen de compleet in elkaar gedrukte A-stijl van de compacte Fiat en werd ook nog eens het stuurwiel in de borst van de testpop op deze plek geduwd. De mensen die voorin een dergelijke compacte auto zitten tijdens een dergelijke aanrijding, moeten vrezen voor hun (over)leven. Ook de passagiers op de achterbank van de 500 zouden het wel eens met fikse verwondingen moeten bekopen als ze toevallig de verkeerde auto tegenkomen in het verkeer.

Ook de Audi Q7 heeft fiks schade opgelopen....maar de inzittenden blijven ongedeerd 

Voor de inzittenden van de Audi verloopt een dergelijke crash waarschijnlijk zonder al te grote gevolgen. De auto werd weliswaar behoorlijk beschadigd, maar de inzittenden bleven ongedeerd. Volgens de ADAC zijn SUV’s te weinig gebouwd op veiligheid van iedereen en te sterk gericht op de eigen inzittenden. De massa t.o.v. kleinere voertuigen (2,5:1) zou er toe moeten leiden dat fabrikanten van deze grote auto’s meer passieve veiligheid inbouwen voor medeweggebruikers in kleinere auto’s, op motoren, of zelfs voetgangers. Ook op dat terrein scoren die grote wagens ronduit slecht. De ADAC heeft naar aanleiding van de resultaten uit deze test een aantal aanbevelingen gedaan die we mogelijk in nieuwere modellen van o.a. Audi zeker zullen terugvinden. Tot die tijd, vermijden die bakken als u ze tegenkomt in het verkeer……..     

Lees ook:Aanrijdingen met suv’s vrijwel altijd met grotere gevolgen…
Lees ook:ADAC constateert; zij-airbags meestal nutteloos!
Lees ook:Audi Q7 pakt vijf sterren in EuroNCAP botstests
Lees ook:Audi A5 en Q2 – probleemloze EuroNCAP-tests…
Lees ook:Audi haalt A4 terug naar de dealer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.