EuroNCAP-botsproeven; Fiat en Ford in de problemen….

EuroNCAP-Crashtest-2017-Fiat-500-1Terwijl grotere modellen de vijf sterren van EuroNCAP nog wel konden binnenslepen bleek dat voor de laatste generatie compacte modellen van Fiat en Ford niet meer mogelijk. De normen worden jaar na jaar strenger en die kunnen kennelijk niet meer worden gehaald in auto’s die toch voor een andere prijs moeten worden gebouwd. Zowel de Fiat 500 en de Ford Ka+ komen niet verder meer dan drie sterren. Dit ondanks alle veiligheidszaken die de fabrikanten er toch in zetten om het risico op gewond raken of erger te vermijden. Bij de frontale crashtest kwam het hoofd van de bestuurder (gelukkig een testpop) veel te hard terecht op het stuurwiel terecht en de achterste passagiers vliegen tegen het dak en ondergaan dan zulke krachten dat hoofd en borstverwondingen niet uit te sluiten zijn. EuroNCAP-Crashtest-2017-Ford-Ka-1De Fiat behaalde daar nul punten. Een confronterende uitslag. Dit komt mede door de gordels niet voldoende aanliggen en je daar dus snel onderdoor kunt glijden. Bij de Ford Ka+ is het risico op letsel bij de frontale aanrijding ook groot, maar is ook de aanrijding van opzij geen pretje voor de inzittenden. De Ford is wel veel veiliger dan de Fiat waar het de bescherming van kinderen in goeder zitjes betreft. Maar beide kleine modellen zijn minder geschikt om er voetgangers mee te raken. Die lopen een groot risico op letsel door de harde hoeken en randen die deze auto’s kennen. Nog erger verging het de Ford Mustang. Die auto behaalde slechts twee sterren. Met name de airbags werkten daar ronduit beroerd waardoor het letsel voor inzittenden al snel hevig kan worden. Een systeem om in de stad bij bepaalde snelheden zelfstandig te remmen als er een aanrijding dreigt mankeert ook bij de sportieve Yank. Geen aanleiding om vrolijk van te worden. Vijf sterren waren er wel voor de Audi Q5, Toyota CH-R en Citroen C3, maar ook voor de nieuwe Land Rover Discovery. Wie meer wil weten over deze recente botsproeven van EuroNCAP moet maar even lezen in de laatste uitgave van Auto Motor und Sport.

Lees ook:Opel Karl; een ster te weinig!
Lees ook:Chinezen hebben een vijfsterrenauto, de Qoros 3 sedan!
Lees ook:EuroNCAP test mini-autootjes en brommobielen…dat werd schrikken!
Lees ook:EuroNCAP – Matige score Dacia Duster!
Lees ook:Urban Cruiser ziet geen sterretjes…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.