Meerverbruik blijft problematisch…

VW-Golf-Frontansicht-meerverbruikHet was, is en blijft een probleem. Auto’s die volgens het boekje veel zuiniger rijden dan in de praktijk wordt waargemaakt. Veel van dat verbruik vermoedelijk gevolg van een bepaalde rijstijl, belading, verkeerssituaties of zelfs het weer, maar de testwaarden zijn vaak ook buitengewoon theoretisch. Zo blijkt ook wel uit de cijfers van een recent onderzoek dat werd uitgevoerd door de Duitse Kraftfahrt Bundesamt en waarover de media daar uitgebreid berichtten. Afwijkingen van ruim 60% ten opzichte van de opgegeven verbruikswaarden zijn niet uitzonderlijk en in die zin is er dus maar weinig veranderd in autoland. Van 54 auto’s die men testte waren er 30 die wel erg vrijmoedig omsprongen met brandstof, ondanks de toezeggingen dat het allemaal heel zuinig zou kunnen zijn. Opel-Astra-1-0-DI-Turbo-meerverbruikDe meeste theoretische testwaarden worden overigens nog steeds gehaald in een laboratorium op rollenbanken waarbij de auto vrijwel onbeladen is. Opvallend is ook dat tijdens de praktijktests sommige splinternieuwe modellen meer verbruikten dan hun oudere voorgangers. Dat is best een tegenvaller. En het wordt tijd dat men langzaam aan toch eens wat meer in de praktijk gaat testen om zo een eerlijker beeld te schetsen dan men nu nog doet. Overigens zijn er fabrikanten die eerlijk zijn en langzaam aan de brochures aanpassen bij wat een koper zelf zal ondervinden. Bij VW is men hard bezig om deze normering toe te passen, maar ook wat Aziatische merken zijn nu zo ver dat ze stoppen met positief overdrijven. Wie de hele test wil lezen moet maar even een ‘Der Spiegel’ kopen of wellicht Auto Motor und Sport dat deze test onlangs publiceerde. (AMuS)

Lees ook:Schetsen vergeten ontwerper Trevor Fiore onder de hamer
Lees ook:Europese autoverkopen in de min!
Lees ook:Opel neemt initiatief voor eerlijke praktijkcijfers…
Lees ook:EU wil andere meetmethode zuinige auto’s
Lees ook:Meerverbruik kleintjes blijkt fiks…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.