Verkoop elektrische auto’s, ondanks ambities, marginaal!

Climate Fuel EffectsNatuurlijk, als je het ene jaar een enkele auto van dit type verkoopt en een jaar later een tweetal, is dat een procentuele stijging van 100%! Dat lijkt dan veel, in echte aantallen stelt het niks voor. Zo gaat het ook een beetje met de cijfers over de wereldwijde verkopen van elektrische auto’s (incl.hybrides) zoals die onlangs verschenen bij JATO en RAI. Men spreekt van een ‘grote stijging’ maar als je de totalen ziet stelt dat niets voor ivm de verkoop van auto’s met conventionelere aandrijfvormen. Kijk, even die cijfers. In 2014 gingen er in total 280.000 van deze EV’s naar wereldwijde klanten. VW-Golf-GTE-Plug-in-Hybrid-1200x800-0eab2bebbac52f15Dit jaar hoopt men op 700.000 stuks, maar dat zal vooral ook afhangen van de olieprijzen die momenteel buitengewoon laag blijven. Dan is er in sommige markten geen enkele reden over te stappen naar vervoer met beperkte gebruiksmogelijkheden. Voor 2025 wil de lobby achter het idee dat slechts elektrische auto’s ons kunnen redden van een milieuramp, naar 2.2 miljoen eenheden. Daarvan zal de helft dan in China terecht komen. Dat enorm vervuilde land wil met elektrische auto’s uit eigen land bepaalde milieuproblemen oplossen. Dat lijkt een lovenswaardig streven. Ook in de VS komen er steeds meer van die wagens in stedelijk gebied in gebruik. Dat komt deels ook door de strenge milieuwetten in een staat als Californie. Nederland is met 14.5 duizend EV’s een top 10 land op dit gebied. Maar zet die aantallen nu eens naast de 8.5 miljoen ‘normale’ auto’s die hier worden gebruikt en je snapt een beetje wat ik in het begin bedoelde. WP_20140906_002Tussen ambitie en uitvoering zit een wereld. IK zeg niets ten nadele van het systeem hoor, maar wil nog wel eens zien hoe we die elektrische auto’s in de toekomst echt vergelijkbaar efficient kunnen maken met een dor diesel of benzine aangedreven auto. Hybrides spelen een sleutelrol volgens de experts, maar wie die wagens op de snelweg vooral in de linkerbanen ziet rijden weet meteen dat het voor het milieu weinig uitmaakt. Maar goed, de stijgingen zitten er in en juist nu staat in Geneve een hele reeks Hybrides en EV’s uitgestald om aan te tonen dat de fabrikanten luisteren naar wat zoal in bepaalde marktdelen leeft. Niet vreemd, gewoon een vorm van pragmatisch denken.

Lees ook:Toyota gaat voor elektrische auto’s…
Lees ook:Gejubel over elektrische auto’s onterecht!
Lees ook:Steeds meer hybrides in Nederland..
Lees ook:Hybride-verkopen komen onder druk te staan…
Lees ook:Leaserijders gek op Plug-in-hybrides…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.