MAN met zware delegatie op bouwbeurs

MAN TG S betonmixer 800_p-tgs-eot-18440-4x4h-bls-03MAN presenteert op de bauma 2016 te München in hal B4 (stand 225) zijn expertise binnen de bouwsector. Op de stand brengt MAN haar specialisme tot uiting in de tentoongestelde kraankipper uit de TGL-serie, de twee-assige MAN TGS HydroDrive trekker, de qua laadvermogen geoptimaliseerde vierassige MAN TGS betonmixer, de 33 ton’s MAN TGS mijnindustrie truck en de drie-assige MAN TGX kipper met de nieuwe 560 pk sterke D38 krachtbron.

Op de buitenstand toont MAN de 250 ton’s TGX 41.640 heavy-duty trekker met de D38-motor en nog een aantal voor het bouwsegment geoptimaliseerde trucks.

MAG TG S uitlaat 800_p-tgs-eod-exhaustsystem-02Permanente all-wheel-drive is ideaal wanneer vaak veel tractie gewenst is én wanneer veelal op uiteenlopende ondergronden wordt gereden.
MAN HydroDrive, de optionele hydrostatische voorwielaandrijving, is bij uitstek geschikt voor trucks die zo nu en dan extra tractie nodig hebben.
De lancering van MAN Hydrodrive in 2005 markeerde de introductie van een nieuwe aandrijftechnologie. Het technische concept van hydrostatische voorwielaandrijving voor extra grip wanneer die gewenst is en een sterke vertraging op steile offroad hellingen vormde voor veel sectoren een welkome aanvulling. HydroDrive is daarom in een grote variatie aan aandrijfconfiguraties beschikbaar voor twee-, drie en vierassige trucks. MAN heeft dit systeem verder doorontwikkeld en de werking ervan in de praktijk verder verbeterd. De lay-out van de hydraulische leidingen is geoptimaliseerd waardoor nu grotere velg-bandopties mogelijk zijn, zelfs in combinatie met sneeuwkettingen.

Op de beurs kondigt MAN een verdere uitbreiding van de aandrijfmogelijkheden aan. Zo wordt MAN HydroDrive, gekoppeld aan een automatische transmissie, vanaf dit najaar leverbaar.

Op de bauma debuteert de krachtige D38-motor in de TGX-serie van MAN. Deze combinatie vormt de perfecte auto voor heavy-duty tractiewerkzaamheden. Met een motorvermogen van meer dan 500 pk is de TGX voorbereid op zowel grote tonnages als hoge gemiddelde snelheden. Kenmerkende toepassingen zijn onder meer kiptrailer of dieplader combinaties. Voor het transport van zware bouwmachines biedt MAN de TGX D38 met 520 en 560 pk aan die afhankelijk van de gekozen uitvoering geschikt is voor treingewichten van 120 tot 150 ton. Op basis van de behoefte vanuit deze sector breidt MAN het programma uit met de TGX D38 in een normale en middelhoge uitvoering en met robuuste stalen bumpers.

MAN TGS 8 x 4 800_p-tgs-eot-35480-8x4-4-bl-02De MAN TGX met D38-motor levert topprestaties voor zwaar transport. De vierassige MAN TGX 41.640 8×4/4 combineert de meest krachtige variant van de D38-krachtbron met de MAN TipMatic en de standaard koppelomvormer (WSK). Dankzij het hoge koppel van 3.000 Nm én de koppelomvormer kan elk zwaar transport van 250 ton soepel en met kracht worden uitgevoerd. De koppelomvormer biedt de mogelijkheid voor precieze manoeuvres op krappe plekken, hellingen en bij zware beladingen. Met de introductie van de D38 motor heeft MAN het modelaanbod aan cabines uitgebreid, er is de keuze uit de XL, de XLX en de XXL. MAN voorziet de 4-assige chassis’ van de TGS-serie van een tweedelig uitlaatsysteem. Het roetfilter is tussen de twee voorassen geplaatst, terwijl de SCR-katalysator op een frame achter de cabine is gemonteerd. De uitbreiding van het aantal varianten is een primeur voor de bauma 2016: deze versie is nu ook beschikbaar op de langere L- en LX-slaapcabines. De voordelen van deze opstelling zijn het voorkomen van stofturbulentie en de vergrote ruimte aan het chassis tussen de tweede en derde as. Deze vrije ruimte kan worden gebruikt voor een grotere brandstoftank of voor zaken die voor de opbouw vereist zijn.

MAN Truck met zwaar transportDe MAN TGS 40.540 6×6 BBS uit het TGS WorldWide-programma is toegerust voor de zwaarste transporttaken. De combinatie van deze drie-assige, 540 pk sterke trekker, de MAN TipMatic automaat met koppelomvormer (WSK), een naafreductie tandemstel en extra radiateurs voor de motor, versnellingsbak, WSK en tussenbak is bij uitstek geschikt voor een maximaal toelaatbaar treingewicht tot 250 ton met maximale tractie. Dit voertuig is ontworpen voor wereldwijde toepassingen. Hij is zowel links- als rechtsgestuurd leverbaar in de emissieklassen Euro 4 en Euro 5. De luchtinlaat en uitlaatpijp zijn verhoogd voor zware werkomstandigheden. Het model heeft een stalen voorbumper, met voor de banden keuze uit de maatvoeringen 325/95 R24 en 14.00 R20. Heavy duty uitrusting af-fabriek is een traditie bij MAN.

De Euro 5-emissieclassificering wordt steeds belangrijker in markten buiten Europa. MAN introduceert daarom voor het eerst common-rail motoren voor het TGS Worldwide modelprogramma in de D20- en D26-serie die in deze emissieklasse vallen. Voor de D20 worden deze motoren leverbaar met vermogens van 320, 360, 400 en 440 pk. De D26 neemt de 480 pk en 540 pk varianten voor zijn rekening. Alle motoren zijn zescilinder lijnmotoren.

Lees ook:Elf nieuwe Mercedessen voor Heeren…
Lees ook:Nieuwe MAN’s voor Wagenborg Nedlift…
Lees ook:KIA prijst de Cee’d GT Line
Lees ook:Mercedes Actros voor van Velthuizen Transport..
Lees ook:Dertien MAN’s voor trouwe klant..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.