Olieprijs daalt, maar prijzen bij de pomp stijgen!

A gas nozzle is used to pump petrol at a station in New YorkHet nieuws is toch vrij duidelijk, de olieprijzen dalen wereldwijd. Dringt dat niet door tot de Nederlandse pomphouders of is er ergens weer een mechanisme dat zorgt dat de brandstofprijzen niet onderuit mogen gaan? Heeft ons geliefde kabinet Rutte weer eens bezuinigd dor de lasten te verhogen voor de automobilisten? Feit is dat de prijzen aan de pomp per 1 januari jl. plotseling weer omhoog gingen na een relatief korte periode van daling. Scheelde in een dag toch 1,5 cent de liter. Ik verbaas me daarover. Immers, uit recente informatie van de oliemarkt blijkt dat ondanks de spanningen in het Midden-Oosten de olieprijzen gestaag dalen. Momenteel kost een vat ruwe olie nog maar iets van 38 dollar. Af en toe leeft die prijs een paar centjes op, maar hij daalt daarna snel weer. Oorzaak is toch vooral de overproductie en de gedaalde vraag naar olie in bijvoorbeeld Amerika. Blijft dus vreemd dat wij daar hier aan de pomp niet van profiteren. En om nog maar eens verder te zeuren, in Duitsland tank je als je goed oplet tussen de 14-20 cent per liter goedkoper. En dan maakt het nog veel uit of je er voor kiest om in de ochtend of de avond te tanken. De avonduren zijn over het algemeen goedkoper. Is hier ondenkbaar! Als een prijs op de pomp staat lijkt het wel of die vastgeplakt zit. Kortom, er is een mechanisme dat zorgt dat automobilisten niet mogen profiteren van die lage olieprijs. Ik vrees toch voor een Haagse Oekaze. (foto: Reuters)

Lees ook:Olieprijzen gaan dit jaar spannend maken…
Lees ook:Prijsbewegingen brandstof
Lees ook:Overheid pakt ruim de helft van de literprijs…
Lees ook:Ondanks lage olieprijzen; prijs aan de pompen stijgt!
Lees ook:Overheid melkt auto compleet leeg….

2 reacties op “Olieprijs daalt, maar prijzen bij de pomp stijgen!

  1. Victor

    Komt ook met name omdat er nu meer belasting inkomsten via de BTW zijn binnen te halen. In nederland is dit omdat de olie nog bij lange na niet de concurrentie van elektrisch rijden ondervind terwijl dit in andere landen wel gebeurd. Dat zie je ook terug in de wegenbelasting voor elektrisch rijden en dergelijke

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    Elektrische auto’s zijn by far niet in staat om als echte concurrent te worden gezien voor de meer conventionele modellen die nu nog te koop zijn. Actieradius en praktisch gebruik maken deze wagens nog steeds erg weinig aantrekkelijk. Staat m.i. ook los van de brandstofprijzen. Olie is nu per vat minder dan 30 dollar, maar bij sommige pompen stijgen de prijzen! Dat kan niet alleen een belastingkwestie zijn, dat zijn ook prijsbewegingen die door leveranciers worden veroorzaakt. Kortom, het raadsel blijft….net als de onvrede over dit fenomeen…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.