Overheid pakt ruim de helft van de literprijs…

A gas nozzle is used to pump petrol at a station in New YorkHet valt mij vaak op dat als de prijs van ruwe olie op de wereldmarkt flink daalt of lang op een laag niveau (50 dollar per vat of minder) acteert, de prijs per liter aan de pomp hier nauwelijks daalt. Dat is een opmerkelijk gegeven in een vrije markteconomie. Als ik (zoals regelmatig het geval is) een bezoek breng aan de oosterburen zie ik dat de prijzen per liter niet alleen gemiddeld veel lager zijn (12-20 cent bij Euro95) maar ook dat er verschil zit in de prijs die men vraagt in de ochtend, middag en/of avonduren. Hier bij ons zitten dit prijzen vastgeplakt op de aanduidingsborden. Weinig plezierig al is er door gericht zoeken wel wat voordeel te behalen. In mijn omgeving kan ik al snel 4 cent per liter goedkoper tanken bij van die automatische tankstations waar je met je pinpas moet afrekenen. Ten opzichte van bemande stations scheelt dit al snel een cent of 10-15. Als je tank even moet vullen toch een aardig bedragje. Tanken over de grensMaar hoe zit dat nou met die overheid en die literprijs? Wel, heel simpel, de overheid ziet onze auto’s als een prima middel om de staatskas mee op te vullen. En heeft een systeem van accijnzen en belastingen in het leven geroepen dat sinds de jaren zeventig elk jaar naar boven wordt bijgesteld. Door accijnzen en belastingen te stapelen krijg je een groot aandeel in de literprijs. Bij benzine ging die belasting tussen 1970 en 2016 omhoog van 16,8 cent de liter naar 77.8 cent en dat is intussen weer verhoogd. Hetzelfde beeld zien we bij diesel. In 1970 wilde de bodemloze putbeheerder 2 cent (..) per liter diesel van ons ontvangen, nu is dat 50 cent geworden. De overheid hanteert ook allerlei trucs om aan haar gewin te komen. Zo indexeert zij op een andere manier dan bijvoorbeeld de inflatie of andere economische ontwikkelingen. Doel is en blijft om de automobilist te dwingen mee te betalen aan een beleid dat er de ene keer op is gericht gaten te dichten en de andere keer weer om ‘leuke dingen voor andere mensen te doen’. En dat maakt dat de brandstof aan de pomp zo duur is en blijft. Want die bewegingen op de vrije markt kunnen maar heel beperkt worden doorgegeven aan de consument door dit systeem. Overigens, als de prijs van de olie stijgt, gaat de literprijs wel ineens heel snel omhoog. Die beweging heb ik nog niet geheel onderzocht. U wilt mij wel vergeven?

Lees ook:Olieprijzen gaan dit jaar spannend maken…
Lees ook:Valse redenatie over brandstofprijs
Lees ook:Ondanks lage olieprijzen; prijs aan de pompen stijgt!
Lees ook:Benzineprijs op je TomTom
Lees ook:Olieprijzen zakken met 10 procent…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.