BMW investeert in innovatie

BMW innovatie 4BMW Group presenteert innovatieve aandrijftechnologieën voor de toekomst. BMW eDrive techniek komt beschikbaar voor een toenemend aantal BMW modellen. De ontwikkeling van BMW TwinPower Turbo technologie gaat een nieuwe fase in en er is intensief onderzoek naar waterstofaandrijving. De BMW Group werkt aan nieuwe modulaire voertuigplatformen en een breed aanbod aandrijfsystemen, zoals plug-in hybrides en volledig elektrische aandrijving dankzij een batterij of brandstofcellen in Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV).

BMW Innovatie 3Bij de Franse testfaciliteit van het Beierse automerk staan nu ook hypermoderne kantoren en werkplaatsen voor de ontwikkeling en fine-tuning van nieuwe technieken. Een vijf kilometer lange kombaan voor hogesnelheidstesten vormt de basis van Autodrome de Miramas. In de loop der jaren is het complex gegroeid met allerlei verschillende testbanen, hoogteverschillen, hairpins en off-road parcours voor intensieve testprogramma’s van tal van modellen en technieken. Er is zelfs een deel van de Nürburgring gereproduceerd, inclusief de befaamde Caracciola-bocht, vooral bekend als de ‘Karussell’. Juist dit soort uitdagende testtracks hebben in grote mate bijgedragen aan de enorme vooruitgang van onderstelcomponenten en elektronische systemen in de modellen van BMW Group.

BMW Innovatie 5De veelzijdigheid en flexibiliteit van BMW eDrive maakt toepassing mogelijk in nieuwe plug-in hybride concepten. De techniek die in eerste instantie is ontwikkeld voor de BMW i modellen, wordt nu gekoppeld aan een voorin gemonteerde, dwarsgeplaatste verbrandingsmotor. Een prototype van de BMW 2 Serie Active Tourer plug-in hybrid, die in Miramas wordt gepresenteerd, heeft een driecilinder TwinPower Turbo benzinemotor. Die drijft de voorwielen aan. Een high-voltage generator annex elektromotor is gekoppeld aan de achterwielen. Zo is sprake van een vierwielaangedreven hybride, vergelijkbaar met de BMW i8 maar dan omgedraaid.

BMW innovatie 6De efficiency van het plug-in hybride aandrijfsysteem, de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden en de onmiddellijke reactie van de elektromotor, gecombineerd met vierwielaandrijving, is uniek in deze klasse. De BMW 2 Serie Active Tourer plug-in hybrid kan een afstand van maximaal 38 kilometer geheel elektrisch afleggen. Hij is in staat om in 6,4 seconden van 0-100 km/u te accelereren, terwijl het brandstofverbruik circa 2,0 l/100 km bedraagt. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km (volgens NEDC).

BMW Innovatie 2Na de première van waterinjectie voor de BMW M4 MotoGP Safety Car vindt deze techniek nu ook zijn weg naar een aantal nieuwe generatie benzinemotoren van BMW. Deze innovatieve toepassing van directe waterinjectie verlaagt de temperatuur van het verbrandingsproces en verhoogt de efficiency. Direct Water Injection wordt tijdens de BMW Innovation Days 2015 gedemonstreerd op een driecilindermotor van een BMW 1 Serie. Het koelende effect van het ingespoten water resulteert in hogere prestaties, lagere thermische belasting en meer efficiency. Vooral bij vollast is de verbruiksreductie aanzienlijk. Het gemiddelde verbruik onder dagelijkse omstandigheden daalt. Vooral bij een sportieve rijstijl is het effect groot.

BMW innovatie 2015BMW Group investeert al ruim vijftien jaar in de ontwikkeling van waterstof-brandstofceltechniek. Mede dankzij de intensieve samenwerking met Toyota Motor Corporation sinds 2013 worden enorme stappen gemaakt. Het doel is om de aandrijftechniek voor de Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) gereed te hebben in 2020. De brandstofcel, die waterstof omzet in elektrische energie en waterdamp, maakt het mogelijk om langdurig emissievrij te rijden. BMW let daarbij ook op behoud van de rijdynamiek. Tijdens de BMW Innovations Days 2015 worden de prestaties van het waterstof-brandstofcel aandrijfsysteem voor het eerst in rijdende voertuigen gedemonstreerd.

Op lange termijn zal de brandstofcel een integraal onderdeel vormen van de BMW EfficientDynamics technologie. BMW Group focust op toekomstige eisen van klanten en milieuwetgevingen in verschillende werelddelen. Het nieuwe waterstof-brandstofcel aandrijfsysteem biedt ook de vrijheid om innovatieve voertuigplatformen te ontwikkelen met voordelen voor ruimte en gewicht, vergelijkbaar met de LifeDrive architectuur van de BMW i modellen.

Lees ook:Ook BMW gaat voor elektrisch….
Lees ook:KIA wordt steeds groener….
Lees ook:Audi wint prijs met e-tron A3
Lees ook:Mercedes 500S Plug-in-Hybrid bij de dealer!
Lees ook:Ford brengt eerste auto met brandstofcel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.