Terwijl de specialisten op dit gebied jubelen over stijgende omzetten, blijkt dat in de praktijk nogal tegen te vallen. De Europese verkopen van elektrische voertuigen steeg weliswaar, maar dan moeten we wel meenemen dat uit de cijfers blijkt dat een derde van alle verkopen plaats vinden in Noorwegen. Dat land lijkt in de ban van EV’s al zijn ook daar de aantallen nog steeds bescheiden. Wat je ziet is dat in Duitsland meer EV’s werden verkocht i.v.m. 2013, maar dat het aantal om al eerder aangehaalde redenen bescheiden zijn t.o.v. de meer gebruikelijke auto’s met benzine- en dieseltractie. In Frankrijk daalden de verkopen net als in Zweden en Spanje. In Nederland lopen de verkopen niet op, maar dalen ze ook niet. Een vrij gestage (lage) afzet derhalve. Zou je daar de geweldig goed verkopende Tesla S uit halen kom je tot de schokkende conclusie dat ook Nederland niet warm loopt voor de elektrische auto. Zeker niet in het particuliere segment. Het is maar dat u het weet voor u percentages hoort of leest die vol jubel aankondigen dat we met zijn allen elektrische gaan rijden. De kale cijfers rond aantallen zijn bepaald minder positief.
Lees ook:Tesla beperkt afleveringen….of toch niet?
Lees ook:Nissan Leaf best verkochte EV in Europa
Lees ook:Gejubel over elektrische auto’s onterecht!
Lees ook:Elektrische automarkt stijgt, maar blijft marginaal…
Lees ook:Tesla blijft geld verliezen