In dalende markt, toch veel winnaars….

C4 Cactus FotoDe automarkt in ons land ontwikkelt zich niet meer naar boven, maar zakt steeds verder terug. Fiscale sturing met ingebouwde onzekerheden over de toekomst helpen daarbij niet bepaald mee. In de laatste maanden van het jaar zijn er echter nog wel merken die optimaal profiteren van het feit dat zij aantrekkelijke modellen in huis hebben die nu nog even op kenteken worden gezet. En die huilen biet mee met de wolven in het bos rond de slechte omzetten en marges. Daarbij zien we een paar verrassende namen voorkomen en andere die al een jaar lang optimaal profiteren van de voordelen die ze zelf te bieden hebben. Een van de merken die daar steeds meer van profiteert is Citroen. Ook al loopt het wat achter op vorig jaar, het verschil is relatief klein en zal met de levering van de nieuwste generatie C1, C3 en zeker de C3 Cactus aardig worden gecompenseerd. Citroen kon nog wel eens gaan verrassen dit jaar. Echt op winst staat Dacia. De vele meters blik voor relatief lage bedragen die het merk rekent voor de Logan vertaalt zich. Ook al zijn de aantallen nog steeds niet zo groot als je wellicht door de formule zou verwachten. 32Ook bij Fiat zie je een inhaalslag. Nog een paar honderd auto’s op naam en men heeft hetzelfde of een beter resultaat te pakken als een jaar eerder. 500, Panda en Punto zijn de trekkers voor het merk. De rest stelt relatief gezien niets voor. Binnen de wet van de zeer kleine getallen zien we het zeer exclusieve Infiniti maar liefst drie keer zo veel verkopen als vorig jaar. Maar liefst 28 nieuwe wagens van dit merk op naam gezet tegen 9 vorig jaar. Bijna gelijk aan vorig jaar is ook Jaguar. Dat is tegenwoordig ook een tamelijk exclusief verhaal geworden, de aantallen klein, maar met een beetje inspanning komt men nog een eind. Die inspanningen deed Jeep ook en dat vertaalde zich in betere verkopen dan vorig jaar. Al is het ook weet een tamelijk exclusief merk in ons land. Dat doen ze bij Land Rover beter, al zijn de winstcijfers langzaam aan toch wat minder aan het worden. De Range Rover Sport trekt het merk vooruit. Bij Lexus doet dat de IS. De luxe dochter van Toyota verkoopt best lage aantallen auto’s, maar het zit wel in de plus. In de plus zit ok Lotus. Een hele auto meer dan vorig jaar, maar dat is dan wel een groei met 25%. Doen ze bij Maserati beter. De sprong die ze daar maken is meteen naar een vijf keer zo grote omzet als in dezelfde periode van 2013. Knap werk. Bij Mazda is de winst heel licht, maar toch. De nieuwe 3 komt aan en neemt het Japanse merk op sleeptouw. Van de zgn. ‘luxe’ merken is Mercedes-Benz een van de weinige winstdraaiers. Ruim duizend auto’s meer op kenteken. Knap werk ook. De winstcijfers van Mitsubishi zijn nog steeds aansprekend, maar beginnen toch wat af te nemen omdat vorig jaar de Outlander hybrides grootschalig werden geleverd. Dat zorgt voor herstel van een meer normale situatie. 1-Nissan-QashqaiNissan doet het ook goed. Note en Qashqai maken daar de winst. En, Opel, ooit toch de absolute marktleider is op de weg terug. De Duitse GM-dochter staat in de plus en dat is goed nieuws voor de hele organisatie en de Opel-adepten. En het moet gezegd, men verkoopt het vlees van het hele varken, oftewel, het hele gamma draait lekker, zorgt ook voor aardige marges bij de dealers. Bij Peugeot zullen ze ook best tevreden zijn. Dat merk schoot door de 30.000 stuks grens en is daarmee nu de absoute nummer twee van ons land. De omzet komt van de kleine 108, de 208 en de gigantisch goed aangeslagen 308. Bij Porsche zijn ze de 1000 auto’s nu voorbij. Een recordjaar voor het merk denk ik. Met de Macan en Panamera als best lopende auto’s. Seat doet het wat beter dan voorheen. De Leon komt goed aan en dat is in de cijfers te merken. 05-SKODA-OctaviaBij Skoda jubelt men vast. Het merk is nu het tweede van het Pon-concern en laat veel van de van vroeger als hoogstaand bekende merken achter zich. Vooral de Octavia is daar het succesnummer, alleen daarvan worden er door de Tsjechen al meer verkocht dan bijvoorbeeld de hele omzet uit het gamma van Hyundai, Mercedes, Nissan, Suzuki bij elkaar opgeteld. Zal men bij de organisatie best gelukkig mee zijn. Lichte groei ook bij Suzuki. De SX4 S-Cross is daar de auto met de meeste klanten. En verder zien we alleen maar verliezers. Geeft toch te denken. Maar…volgend jaar vast weer nieuwe kansen en andere omstandigheden. De markt is volop in beweging

Lees ook:Verkopen 1e kwartaal; toch nog winnaars….
Lees ook:Meimaand begint zwak; verkopen blijven achter!
Lees ook:Toch weer winnaars in een teruglopende markt…
Lees ook:De plussers in een grillige markt…
Lees ook:Duitse markt krabbelt iets overeind…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.