MAN op Almeerse bouwbeurs

03_Gebr_MinMAN is op de TKD 2014 (22 t/m 24 mei) prominent vertegenwoordigd met een compleet nieuwe lijn Euro 6-bouwvoertuigen. In de fraaie polderstad Almere, op een stand van 1.200 m2, de grootste van de aanwezige truckfabrikanten, toont MAN niet alleen zijn brede aanbod trucks met de schoonste en efficiëntste motoren, maar ook zakelijke oplossingen voor bouwondernemers. Ook is intelligente hybridetechniek te zien die in aanmerking komt voor Energie Investerings Aftrek (EIA). Daarmee is een voordeel van dik tien procent op de investering te behalen, wat de return on investment positief beïnvloedt. De getoonde oplossingen zijn de hybride pto-aandrijving van Wierda Voertuig Techniek en het HydroHybrid remenergie-terugwinsysteem dat af fabriek op TGM-trucks wordt geleverd.

Al 75 jaar is MAN actief met ontwikkeling en productie van off-roadtrucks en al bijna honderd jaar is het merk leverancier van kippers. Bovendien presenteerde MAN op de IAA in 2012 al voor het eerst een complete lijn Euro 6-voertuigen. Als geen ander merk heeft MAN ervaring met alle technologie die noodzakelijk is om op duurzame wijze te voldoen aan de strenge Euro 6-eisen.

05_MAN_Millenaar_van_SchaikIn de bouw moeten vaak zware grondstoffen worden vervoerd. Een laag eigen gewicht van het voertuig is dan bijzonder belangrijk. Dankzij slimme constructies behoren MAN’s tot de lichtste trucks in de markt, door de toepassing van hoogwaardige materialen en qua gewicht geoptimaliseerde chassis, vering, assen en cabines. Verder kenmerken de voertuigen zich door hoge toelaatbare aslasten en een ongekende betrouwbaarheid. Niet voor niets is MAN al jarenlang de winnaar van het Duitse TÜV-onderzoek ‘Betrouwbaarste truck’. De kwaliteit komt tot uiting in lage reparatie- en onderhoudskosten en minimale uitval. Stuk voor stuk zijn dit aspecten waardoor MAN in de bouwwereld een marktaandeel van dik dertig procent heeft.

07_IMG_7134Sinds de introductie van de TGX en TGS in 2007 test MAN alle trucks in de windtunnel. Daar ligt de basis voor een nog lagere luchtweerstand en een nog geringer brandstofverbruik. Ook zijruitvervuiling en geluidsontwikkeling in de cabine zijn onderdeel van deze tests. Als het om brandstofverbruik gaat, staat MAN naar eigen verklaring met zijn EfficientLine-uitvoeringen al jaren aan de top. De Euro 5-/EEV-versies zijn bekroond met de Green Truck Award in 2011. De Euro 6-versie behaalde een toppositie in 2013. Vooral het laagste eigen gewicht en het gunstige verbruik zijn de pijlers waarop dit MAN-succes gebouwd is.

MAN toont op de TKD 2014 diverse Hybride-oplossingen. Onder meer een MAN TGS-TS (tank- en silo-trekker) voor transport van droge stoffen, zoals cement. De trekker is voorzien van hybride-aandrijving voor de Gardner Denver-compressor: die kan door de versnellingsbak-pto aangedreven worden of door een elektromotor met een capaciteit van 37 kW. De daarvoor benodigde 380 volt is op veel losplaatsen beschikbaar. Het is een prima oplossing om te voldoen aan steeds stringentere milieu- en geluidemissie-eisen op losplaatsen. Het extra gewicht van de elektroaandrijving bedraagt zo’n 350 kilogram, dat uitstekend wordt gecompenseerd door het zeer lage eigen gewicht van de MAN TGS-TS. Wie meer wil weten over al dit fraais moet in de showperiode maar even langs gaan in Almere.

Lees ook:MAN grootste stijger in truckmarkt
Lees ook:MAN Trucks volgens TUV meest betrouwbaar!
Lees ook:Dertien MAN’s voor trouwe klant..
Lees ook:Elf nieuwe Mercedessen voor Heeren…
Lees ook:Vijf nieuwe bouwtrucks van MAN voor Herms

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.