Nedcar mag nog even door…

Nedcar heeft sinds gisteren weer een soort van toekomst. Ook al is die dan nog niet zodanig gedefinieerd dat het er op lijkt dat Borne weer het centrum van autobouwend Europa zal worden. Voor de nu nog 1500 medewerkers van het bedrijf is het goed nieuws. Die raken op korte termijn hun banen niet kwijt. Maar wat ze precies na 2012 gaan doen, als de huidige Colt en Outlander niet meer worden gebouwd, is nog een grote vraag. Mitsubishi heeft geen volumemodellen in de markt. Het lijkt er nu op dat Nedcar straks met Japanse onderdelen wat ‘overloop’ productie mag gaan doen. Om de lege uren op de montagebanden op te vullen gaan de Limburgers keihard aan de slag om ook voor andere autobouwers wellicht de assemblage te mogen doen. Dit werd tot nu toe door Mitsubishi altijd tegen gehouden. In 1991 werkten er nog 9500 medewerkers bij Nedcar, wat nu nog over is kan net aan een beperkt aantal auto’s bouwen, maar dat is dan ook meteen een garantie voor te lage aantallen en dus meteen ook winst. Uiteraard is te hopen dat die industrie daar in het zuiden overeind gehouden kan worden. Dat was ooit, toen er met veel hulp een DAF-fabriek werd gebouwd, de bedoeling. Sindsdien is de wereld heel sterk veranderd.

Lees ook:Sluiting Nedcar vrijwel zeker…
Lees ook:Nedcar schrapt 200 banen
Lees ook:Eerste MINI Cabrio geproduceerd in Born
Lees ook:Stakingen bij VDL Born kosten orders en banen…
Lees ook:Colt-opvolger komt uit Thailand

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.