Amerikanen weer gek op Pick-up’s

In de Verenigde Staten is een truck niet zoals hier een vrachtwagen, maar een pick-up. En dan niet een leuke kleine auto met een laadbak, maar een knoepert van een auto met bijpassende motorisering en een enorme laadbak waar je zelfs je hele gezin mee kunt verhuizen. Decennia lang waren die enorme bakbeesten verkoophits. De grote Amerikaanse merken hadden er hele series van in de showroom staan en ze gingen over de toonbank als vers gebakken broodjes. Tot de brandstofprijzen stegen. Een beetje Pick-up is een verbruiker van brandstof in een tempo waar je hier een Groenlinkse revolutie mee zou kunnen doen ontketenen. En omdat men een paar jaar geleden ook in de VS begon na te denken over iets zuiniger verbruik raakte de enorme ‘trucks’ uit de gratie. Zo zeer zelfs dat ze in 2008 en 2009 helemaal; niet meer te slijten bleken en er velden vol bleven staan met onverkochte voorraadwagens. En dat leidde de problemen in voor Chysler, Ford en G.M. Ook importmerken als Toyota en Nissan merkten dat de aloude Pick-up niet meer gevraagd werd en bleven zitten met een fikse kater. Dit jaar veranderde de situatie weer drastische de goede kant op. Tot nu toe zijn er al twee miljoen van deze grote wagens verkocht. De honger naar machogedrag en een versterkt imago is groter dan de wetenschap dat deze wagens niet zo goed zijn voor het milieu of de eigen portemonnee. En denk nu niet dat het de kleine wagens in dit segment zijn die het goed doen. Nee de mastodonten als Toyota Tundra en Ford F-150- zijn ware verkoophits. Die Toyota is meer dan 2,5 ton zwaar en meet bijna zes meter lang. Als je zo’n bak parkeert naast een Range Rover krijgt die eigenaar het idee met de boodschappenwagen van zijn vrouw op stap te zijn. Daarbij komt ook nog eens dat Amerikaanse kopers van dit soort voertuigen in 2010 juist de speciale en luxe uitvoeringen kozen. Kennelijk is geld geen probleem meer en is dit een teken dat het met de Amerikaanse economie onder Obama toch weer een stukje beter gaat. En oh ja, de meeste Pick-ups worden verkocht met een stevige V-8 benzinemotor onder de enorme motorkappen. Diesels kom je zelden tegen. Het waarom daarvan zit in de benzineprijs. Die is dezer dagen weer ergens rond de $ 0,80 per liter, oftewel € 0,55. Daar kan je dan ook wel een dergelijke auto mee rijden natuurlijk.

Lees ook:Uitbreiding voor Hummer-familie
Lees ook:Amerikaanse automarkt groeit weer…
Lees ook:Amerikaanse autokopers staan weer in de rij…
Lees ook:Peugeot terug in de Pick-up’s….
Lees ook:Toyota weer de grootste!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.