Amerikaanse Fransoos met een Brits hart…

C1Er zijn van die auto’s die nu, zo’n veertig jaar na hun aantreden in de showrooms van de desbetreffende merkdealers, volkomen vergeten lijken, behalve bij een zeer kleine en erg selecte groep liefhebbers. Zo’n auto was de door Chrysler in Frankrijk gebouwde reeks 160-180 die in 1970 werd uitgebracht. Chrysler had toen juist daarvoor een reeks overnames gedaan in Engeland en Frankrijk en lijfde zo o.a. Simca in. Daar had men naar eigen idee behoefte aan een grote middenklasser die het op kon nemen tegen soortgelijke wagens van Renault, Peugeot en Citroen. De Chrysler-directie maakte het zich zeer eenvoudig door het basisontwerp van de auto te halen bij haar ook nieuwe Engelse dochter Rootes, waaronder Hillman viel. Daar werd de redelijk succesvolle Avenger geconstrueerd. C3Door de nieuwe Franse auto (..) wat Amerikaanse lijnen mee te geven moest de wagen voldoen aan de wensen van de verwende zakelijke kopers in die dagen. De auto werd uitgerust met twee vierpitters, voor de 160 was dit een 1639cc blok dat 80pk leverde en de 1100 kilo zware Chrysler naar 160km/u wist op te stuwen. Wie koos voor de wat luxere 180 kreeg een 1812cc motor van 100pk voorin die maakte dat de topsnelheid een kilometer of tien hoger kwam te liggen. Gezien de onderstelconstructie waren dat vooral theoretische waarden, want de auto had een bijna Amerikaanse onderstelconstructie, die zorgde voor wat zweverig weggedrag. Aardig was dat je de auto geleverd kreeg (meerprijs)met een zwart vinyl dak, wat ze wel meteen herkenbaar deed zijn op straat, als dat al niet het geval was door de vele chromen elementen en toch wat saaie, ingetogen, lijnen. C4Toch waren er best wel liefhebbers voor te vinden en ook in ons land zag je ze wel rijden. Zelfs als taxi deden ze hier dienst. Dat werd nog wat regelmatiger toen Chrysler er een topversie aan toevoegde die vanaf begin 1973 werd aangeduid als 2-Litres en zoals de naam al suggereerde een tweeliter grote vierpitter meekreeg. Die leverde 110pk en haalde 175km/u. In zijn topuitvoering kreeg juist deze versie de meeste aanhangers, ook al omdat er een wat andere grille in zat en het zwart vinyl dak gratis werd meegeleverd. Een enkele taxichauffeur kon de verleiding toen ook niet weerstaan, hing er een gaspot achterin en nam de Franse Amerikaan in gebruik. Maar echt een groot succes werd de auto nooit. Daarvoor reed hij veel te onopvallend en was het ook verder geen auto die een stempel kon zetten op de klasse waarin hij verkeerde. Chrysler snapte domweg niet hoe om te gaan met de verwende Europese klanten. C2Daarbij waren die Chryslers ook niet echte koopjes, indertijd (1978) kostte een tweeliter iets van tien mille in huidige Euro’s en dat was best veel geld. Het doek viel definitief in 1980 voor model en merk. Chrysler trok zich wat terug uit Europa en Talbot werd de nieuwe firmanaam. En die Chryslers van toen? Niemand lijkt ze meer te kennen, in de klassieke hoek zijn ze niet geliefd en de prijzen blijven daardoor laag. Voor goed twee mille zou je een goed rijdende en strakke 2-Litres moeten kunnen oppikken. Voor de mindere uitvoeringen liggen de prijzen nog veel lager. Maar wel letten op roest want op dat punt scoorden de Europese Chryslers wel goed, maar dan in de negatieve zin van het woord.(beelden: internet)

Lees ook:Vergeten Franse Chryslers
Lees ook:Franse Yank, Chrysler 160/180/2 Litres…
Lees ook:Dat imago toch; Chrysler!
Lees ook:Chrysler zit ook met verkeerde contactsloten….
Lees ook:Fiat wordt Dodge Ram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.