De enorme Plymouth Suburban…

PLB01Het merk Plymouth werd door Chrysler in 1928 opgericht. Een goedkoop alternatief voor de eigen modellen in een tijd van grote economische malaise. Bedoeld om het Ford en Chevrolet lastig te maken. Bij Plymouth geen achtcilinders of zaken die je in een Chrysler of Dodge aan luxe mocht verwachten. Een beetje het Dacia bij Renault tegenwoordig. Het merk bleef decennia buitengewoon populair. Tot Dodge het qua verkopen inhaalde. Toch heeft Plymouth in de loop van haar bestaan wel de nodige bijzondere wagens geleverd. PLBS-01Zo kwam het merk halverwege de jaren vijftig met de Belvedère die in Savoy-uitvoering ook klanten trok uit duurdere merken. Een mooie lage wagen met enorme vleugels op de achter schermen. Natuurlijk met een zespitter voorin die 3,8 liter groot was en 134pk’s leverde. Voor de echte liefhebber was er een V8 van 5,2 liter inhoud waar je dan meteen 233 pk’s ter beschikking had. Leverbaar in zeven variaties waarvan de Belvedère stationcar de ruimste was. Die werd aangeduid als Suburban verloor na 1957 zijn toegevoegde naam Belvedère en ging onder zijn eigen naam verder. Leverbaar met V8-blokken die tussen de 180 en 240pk’s leverde. PLBS02Al naar gelang het budget dat de koper er voor vrijmaakte. De Belvedère had dezelfde vleugels achteraan als zijn sedan-broertje, wat de auto een indrukwekkend voorkomen gaf. Die waren ontwikkeld door ontwerper Exner die indertijd veel Chrysler-modellen onder handen had genomen. De wagens hadden dubbele koplampen, een breed verchroomd front en bijna futuristisch aandoende achterlichten. Opvallend was ook dat Plymouth de achteruitkijkspiegel op het dashboard monteerde, vlak bij de bestuurder. Of je daardoor echt goed naar buiten kon kijken in een ongetwijfeld vol geladen stationcar is maar de vraag. Na 1957 kwam de Suburban niet meer met motoren uit die nooit minder dan 200pk’s leverden. PLBS05 steering wheelWie echt wilde opschieten kocht zich een Furymotor met bijna 300pk. Na 1960 was het over met de overdadige vleugels. De Plymouth stationcars volgden de rest van het programma en werden strakker en simpeler van lijn. Zijn het intussen geliefde klassiekers geworden? Nou, niet echt. Een beetje fraaie met een harde carrosserie en goed draaiende motor heb je al voor ene mille of tien. PLBS04Krijg je een opvallende auto voor, die goed meekan in het hedendaagse verkeer. Maar ook wel een slokje benzine lust. En bij de huidige brandstofprijzen is dat wel weer een probleem. Maar, opvallen is ook iets waard natuurlijk!

Lees ook:Van budgetmerk naar superauto; Plymouth Fury 1969!
Lees ook:Bekender als schaalmodel; Plymouth DL Stationcar 1950
Lees ook:Voorbeeld voor Dinky Toys; Plymouth Woody Estate…
Lees ook:Super-Dodge
Lees ook:Onbekende Mustang-concurrent….Plymouth Barracuda Formula S

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.