Kleine Spaanse kloon; Seat 600D

Seat 600DJe hebt soms van die merken die relatief kort geleden zijn opgericht, door hun verkoopaanpak soms veel langer lijken te bestaan, maar die ook nog eens dat bestaan te danken hebben aan de samenwerking met of onderworpen zijn aan een ander en groter merk. Zo’n merk is Seat uit Spanje. Hoewel dit merk tegenwoordig aardig meevaart in de vaart der volkeren, stamt het eigenlijk pas uit het begin van de jaren vijftig toen de regering Franco besloot een eigen auto-industrie op poten te zetten die aan de stijgende vraag naar automobiliteit zou kunnen voldoen in het Spanje van na de oorlog. Men startte niet vanaf scratch met eigen ontwerpen, nee, men zette in op de licentiebouw van Fiat’s. Seat 800 - 2Indertijd mateloos populair in Zuid-Europa en dus goed te verkopen. De eerste door Seat gebouwde Fiat, een 1400 rolde al in 1953 van de band in Barcelona. In de eerste jaren waren de gebouwde aantallen Spaanse Fiat’s nog vrij beperkt. Maar toen Fiat ook haar populaire 600’s in Spanje liet bouwen was het hek van de dam. In 1960 werden er al 100.000 van die kleine Seat’s gebouwd. Wat De Spanjaarden deden was de 600 bouwen zoals het Italiaanse origineel, maar gelijktijdig ook afgeleiden ontwikkelen die typisch waren voor deze Spaanse klonen. Zo had je de verlengde 800, die 18cm langer was dan de normale 600, maar ook een reeks bedrijfswagens op basis van dit ontwerp. Seat wist een soort stationwagen te fabriceren met de 600 als basis, een pickupje en een kleine bestelauto die verder gelijk was aan de 600D (Die D gaf aan dat het een Spaanse Fiat betrof) en vooral in eigen markt veel werd verkocht. Seat 600 - 800 - FormichettaToen Fiat zelf allang gestopt was met de 600 ging de productie van het kleine maar nog steeds goed verkopende wagentje nog een paar jaren door. De laatste 600D loopt pas in 1973 van de Spaanse banden. Maar dan staat Seat ook echt op de kaart. Ook bij ons, want een reeks van die karretjes kwam via toenmalig Fiat-importeur Leonard Lang ook naar Nederland. Naast de 600D had Seat intussen ook een eigen variant van de 850 in productie die later nog als 133 een nieuw leven zou krijgen. Of die Seat’s met de motoren achterin (633-767cc) bij ons als klassieker door het leven gaan is twijfelachtig. Seat 800 - 1Kwalitatief was er weinig verschil tussen origineel of kopie. Een echt goed en harde 600D doet momenteel iets van 2,5 – 3 mille en dat is echt weinig geld voor een heel leuk ding dat in feite de basis legde voor de huidige Seat-productie. Die zoals we nu weten onder verantwoording van Volkswagen wordt uitgevoerd.

Lees ook:SEAT; in 60 jaar volkomen veranderd!
Lees ook:Dat imago toch; Seat
Lees ook:Verlengde 600 uit Spanje..
Lees ook:Seat Toledo wordt scherp geprijsd
Lees ook:Seat moet korter werken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.