Lancia’s flamboyante Flaminia Super Sport Zagato

LSS1Het merk Lancia is tegenwoordig niet veel meer dan een doorgeefluik voor hapklaar gemaakte Amerikaanse brokken techniek. Immers, een Lancia is in feite een Chrysler geworden, een enkel moder uitgezonderd. Hoe anders was dit ooit in het verleden toen het merk nog echt bijzondere dingen bouwde en voorop liep waar het ging om innovaties en aparte technieken. Lancia dankte haar naam aan Vincenzo Lancia (geb.1887) die coureur was voor Fiat. In 1907 stichtte hij zijn eigen autofabriek en zette in op lichtgewicht constructies en bijvoorbeeld onafhankelijke wielophangingen. In 1912 al bouwde Lancia een auto met een 12-cilindermotor. Deze stond onder een hoek van 20 graden om zo de neus van de auto overzichtelijk te houden. En zo ging dat maar door. 1970 Lancia Flaminia 2.8Na de oorlog werd het merk een wonderlijke mengeling van elegante gebruiksauto’s en zeer sportieve modellen met een grote uitstraling. Daarmee leunde het Italiaanse merk ook sterk op haar prestaties van voor de oorlog, bereikt op de diverse Europese circuits. Toen het merk de Flaminia op de markt bracht was dat een sportieve, maar ook enorm luxe sedan, die zelfs aan de Paus werd geleverd. Een afgeleide versie was de Flaminia Coupe die werd geleverd met een V6 blok van naar rato van de inhoud (2,4 en 2,8liter)119 tot 140 pk’s leverde. De auto kwam in 1959 op de markt en werd door Lancia geproduceerd tot en met 1967. Maar ook ontwerper en bouwer Zagato pakte de Flaminia in de kladden en maakte er een veel afgeronder en dus sportiever model van. LSS3Het blok werd opgeboord en kwam nu uit op 10-146pk. Daarmee was de Flaminia Zagato Sport goed voor 200km/u. Van deze fraaie versie zijn een paar honderd auto’s gebouwd. Maar daarmee was het nog niet klaar, want Zagato werkte door op het al bestaande thema en ontwierp de bijzonder fraaie Flaminia Super Sport Zagato. Daarbij kwam alleen de 2,8 liter grote V6 nog maar in actie die nu 152pk leverde en haar eigenaren 210km/u topsnelheid wist te bieden. De auto was echt prachtig geslaagd, had een lange lage neus met iets naar achteren hellende koplampen, en de fastback-carrosserie was precies zoals je van een mooi Italiaans ontwerp verwachtte. LSS5Door toepassing van geavanceerde ondersteltechnieken, zoals behorend bij een Lancia, was de auto en droom om mee te rijden en kende hij al snel een aardige groep liefhebbers. Probleem was dat alle Lancia’s erg gevoelig waren voor het roestmonster en het is maar de vraag hoeveel van deze wagens nu nog bestaan. Hij werd geproduceerd tussen 1964-1967. Daarna was het met de Flaminia gedaan. Wie er nu nog een zoekt die ‘hard’ en mooi is, moet rekenen op een enorme prijs. LSS6Een Super Sport Zagato komt zeker op 100.000 Euro uit, als het niet meer is. Kijk, en dan praat je over klassiekers! Kom daar nu maar eens om bij het Lancia van 2013!

Lees ook:Zagato brengt historie tot leven
Lees ook:Maserati GS Zagato
Lees ook:Bloedmooie Aston-Zagato
Lees ook:Diatto Ottovù van Zagato onthuld
Lees ook:Zagato blaast Diatto nieuw leven in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.